1515

Svenskar löser vattenbrist med mikrobryggerier – Storytel-miljardären investerar

En av de stora klimatutmaningarna är tillgången till dricksvatten. Svenska Wayout vill lösa problemet med automatiserade och soldrivna mikrobryggerier. Med på resan är partners som Ericsson och Telenor samt investerare som Storytel-miljardären Jonas Sjögren.

Storytels storägare Jonas Sjögren har investerat i Wayout. En man fyller på med dricka från en av Wayouts mikrobryggerier i nationalparken Serengeti i Tanzania.
Storytels storägare Jonas Sjögren har investerat i Wayout. En man fyller på med dricka från en av Wayouts mikrobryggerier i nationalparken Serengeti i Tanzania.

Enligt FN lever 3,2 miljarder människor i områden med återkommande vattenbrist. Detta vill det svenska impact-bolaget Wayout råda bot på genom att sätta ut mikrobryggerier. Enheterna drivs med hjälp av solenergi, är automatiserade och styrs via en mobiltelefon.

Enligt bolaget har mikrofabrikerna en kapacitet att filtrera 70 000 liter vatten per månad. Samtidigt minskar koldioxidutsläppen med åtta ton och motsvarande 250 000 plastflaskor, när bryggerierna ersätter inköp av färdigbuteljerade plastflaskor. 

”Vårt koncept är mer relevant än någonsin. Om det är något vi förstått det här pandemiåret så är det att det inte längre är möjligt att förlita sig på globala värdekedjor. Vi människor behöver tänka om, vi behöver börja producera lokalt och vi behöver bli självförsörjande på hållbart sätt”, säger Ulf Stenerhag, vd för Wayout, i ett uttalande.

Den första modulen levererades till Serengeti i Tanzania i januari 2020. Till sin hjälp i expansionen i Afrika och Asien har Wayout knutit samarbetsavtal med storföretag som Ericsson, Alfa Laval och Telenor kring bland annat kommunikationen och uppkopplingen. 

”Den globala dryckesindustrin tror på vårt koncept, och det senaste året har också organisationer och myndigheter inblandade i större infrastrukturella projekt inom vattenförsörjning kommit till oss för möjliga lösningar på olika platser i världen”, säger Martin Sjöström, finanschef på Wayout, som rekryterades från H&M-koncernens varumärke Afound i höstas.

Bolaget omsatte omkring 1 miljon kronor förra året med en förlust. Prognosen för 2021 är att omsätta 5 Mkr. Prognosen i början av 2020 låg på 70 Mkr för 2021, men har senarelagts pågrund av pandemin enligt Martin Sjöström. 

Wayout har tidigare finansierats med hjälp av 37 Mkr från grundare och investerare. Nu tar bolaget in ytterligare 30 Mkr i en nyemission till en värdering på cirka 250 Mkr. Bland de nya delägarna finns Moomin Characters som förvaltar rättigheterna till Tove Jansons verk, investeraren Margareta Steinsvik samt Storytel STORY B -2,21% Dagens utveckling -miljardären Jonas Sjögren genom sin investeringslåda Alsteron. 

Jonas Sjögren är i dag största ägare i Storytel med 15 procent av aktierna, en post som värderas till drygt 2,2 miljarder kronor. 2015 ägde han 30 procent av Storytel, men har sålt sitt innehav i omgångar och investerat i andra bolag. Han är även största ägare i Alligator Bioscience, som sett en dalande utveckling på börsen senaste åren, med en post värd 41,1 miljoner kronor. 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?