Det var i jakt på idéer till sitt examensarbete som företagets vd och grundare Agnes Fischer år 2015, kom i kontakt med en italiensk fabrik som väver hållbart textilfiber av bland annat fiskenät.
Avfallet som plockas upp av dykare ur haven och till en viss del består av donationer från fiskeindustrin, kan annars ta upp till 600 år för haven att bryta ned.
”Skolprojektet gick ut på att man kunde motivera vad den här produkten har som andra saknar”, säger Agnes Fischer som på den tiden läste strategisk design på Parsons School of Design i New York.
2017 började hon skicka ut plagg till kända personer och influerare i USA. 2018 tog företaget fart efter att amerikanska Vouge skrivit om den svenska modeikonen Elsa Hosk, som visat upp sig i Fischs badkläder. Även modellen Gigi Hadid har florerat på bilder i deras bikinis. 2020 gick företaget för första gången med vinst med 5 miljoner i omsättning och ett resultat på 500 000 kronor.

Econyl, som det klimatsmarta textilmaterialet heter, är patenterat av det italienska företaget Aquafil som omvandlar syntetiskt avfall till nylongarn för att sälja vidare till fabriker. Econyl har blivit ett centralt material inom lyxmodeindustrin som börjat lägga allt större vikt vid miljövänliga alternativ.
2019 satte stormärket Prada som mål att all deras nylon skulle vara ersatt med Econyl i slutet av 2021. Även märken som Gucci och Burberry gör fler av sina kollektioner i materialet.
Agnes Fischer menar att hennes företag var snäppet före modegiganterna med Econyl som precis hann få ut produkterna i USA innan andra märken plockade upp konceptet.
”Först tänkte jag sälja produkterna i Västindien. Men efter att en stor orkan förstört flera byggnader där, valde jag att åka tillbaka till USA”, säger Agnes Fischer som delvis är uppvuxen på St Barths.
Kort efter att Vouge uppmärksammat produkterna blev Agnes Fischer kontaktad av Net-a-porter som är en av märkets återförsäljare. I dag säljer Fisch produkter via lyxvaruhus som Harrods i London och Bergdorf Goodman, New York. Än så länge finns varumärket inte i Sverige men går att köpa online.
I juni lanserade företaget sitt samarbete med Vince Holding-förvärvet Rebecca Taylor, som haft stort inflytande på den amerikanska modemarknaden genom åren.

”Många produkter stannar vid att bara vara digitalt snygga. Men Rebecca Taylors produkter både sitter och känns bra”, säger Agnes Fischer.
Hon hoppas att samarbetet kommer locka fler kunder till Fisch som trots sin blygsamma storlek på två anställda, omsatte 5,5 miljoner kronor år 2021. Men trots ökad omsättning visade bolaget till skillnad från året innan ett nollresultat.
”Mycket handlade om att återförsäljarna blev försiktiga under pandemin men resultatet kompenserades med ökad försäljning på hemsidan.”
Agnes Fischer ser fortsatt positivt på framtiden och förutspår en ökning med 20–30 procent år 2022.
”I det här skedet återinvesterar vi allt som vi drar in”, säger Agnes Fischer som byggt upp företaget utan utomstående investerare.
”Jag kan tänka mig ta in någon men då ska det vara strategiska investerare som har inblick i modebranschen. För oss är kompetens viktigare än kapital.”