1515
Annons

Svenskans lyxbaddräkter av fisknät bärs av kändisarna

Svenskan Agnes Fischer kombinerar lyx med hållbarhet. Förra året sålde hon baddräkter för över 5 miljoner som tillverkats av bland annat fiskenät och som prytt supermodellerna Elsa Hosk och Gigi Hadid. Nu siktar hon på hög tillväxt och samarbetar med amerikanska modejätten Rebecca Taylor.

Agnes Fischer är vd och grundare av Fisch.
Agnes Fischer är vd och grundare av Fisch.

Det var i jakt på idéer till sitt examensarbete som företagets vd och grundare Agnes Fischer år 2015, kom i kontakt med en italiensk fabrik som väver hållbart textilfiber av bland annat fiskenät. 

Avfallet som plockas upp av dykare ur haven och till en viss del består av donationer från fiskeindustrin, kan annars ta upp till 600 år för haven att bryta ned. 

”Skolprojektet gick ut på att man kunde motivera vad den här produkten har som andra saknar”, säger Agnes Fischer som på den tiden läste strategisk design på Parsons School of Design i New York. 

2017 började hon skicka ut plagg till kända personer och influerare i USA. 2018 tog företaget fart efter att amerikanska Vouge skrivit om den svenska modeikonen Elsa Hosk, som visat upp sig i Fischs badkläder. Även modellen Gigi Hadid har florerat på bilder i deras bikinis. 2020 gick företaget för första gången med vinst med 5 miljoner i omsättning och ett resultat på 500 000 kronor. 

Ur en av Fisch kollektioner
Ur en av Fisch kollektioner

Econyl, som det klimatsmarta textilmaterialet heter, är patenterat av det italienska företaget Aquafil som omvandlar syntetiskt avfall till nylongarn för att sälja vidare till fabriker. Econyl har blivit ett centralt material inom lyxmodeindustrin som börjat lägga allt större vikt vid miljövänliga alternativ. 

2019 satte stormärket Prada som mål att all deras nylon skulle vara ersatt med Econyl i slutet av 2021. Även märken som Gucci och Burberry gör fler av sina kollektioner i materialet. 

Agnes Fischer menar att hennes företag var snäppet före modegiganterna med Econyl som precis hann få ut produkterna i USA innan andra märken plockade upp konceptet. 

”Först tänkte jag sälja produkterna i Västindien. Men efter att en stor orkan förstört flera byggnader där, valde jag att åka tillbaka till USA”, säger Agnes Fischer som delvis är uppvuxen på St Barths. 

Kort efter att Vouge uppmärksammat produkterna blev Agnes Fischer kontaktad av Net-a-porter som är en av märkets återförsäljare. I dag säljer Fisch produkter via lyxvaruhus som Harrods i London och Bergdorf Goodman, New York. Än så länge finns varumärket inte i Sverige men går att köpa online. 

I juni lanserade företaget sitt samarbete med Vince Holding-förvärvet Rebecca Taylor, som haft stort inflytande på den amerikanska modemarknaden genom åren. 

Ur kollektionen FISCH x Rebecca Taylor
Ur kollektionen FISCH x Rebecca Taylor

”Många produkter stannar vid att bara vara digitalt snygga. Men Rebecca Taylors produkter både sitter och känns bra”, säger Agnes Fischer.

Hon hoppas att samarbetet kommer locka fler kunder till Fisch som trots sin blygsamma storlek på två anställda, omsatte 5,5 miljoner kronor år 2021. Men trots ökad omsättning visade bolaget till skillnad från året innan ett nollresultat.

”Mycket handlade om att återförsäljarna blev försiktiga under pandemin men resultatet kompenserades med ökad försäljning på hemsidan.” 

Agnes Fischer ser fortsatt positivt på framtiden och förutspår en ökning med 20–30 procent år 2022.    

”I det här skedet återinvesterar vi allt som vi drar in”, säger Agnes Fischer som byggt upp företaget utan utomstående investerare. 

”Jag kan tänka mig ta in någon men då ska det vara strategiska investerare som har inblick i modebranschen. För oss är kompetens viktigare än kapital.” 

Vill bli Sveriges största barnvakt – gigappen växer med 586 procent

Gig-appen Yepstr tappade nästan hela omsättningen under pandemin. Nu växer intäkterna återigen snabbt och på delägarlistan samlas flera kända namn – även internationellt. ”Om vi inte var den största barnvaktsförmedlaren i maj så kommer vi bli det innan året är slut,” säger vd:n Jacob Rudbäck. 

Jacob Rudbäck är vd och grundare av Yepstr.
Jacob Rudbäck är vd och grundare av Yepstr.

Yepstr grundades 2017 och har tagit fram en plattform som kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 24 år med privatpersoner och företag. Det kan till exempel handla om att hjälpa äldre med datorn, klippa gräsmattor eller passa barn. 

Gigtjänsten, som utstått flera tröga tillväxtår sedan starten, ser nu ut att ha fått vind i seglet. 2021 ökade omsättningen 586 procent från året innan och landade på åtta miljoner kronor. Det kan jämföras med de tre tidigare räkneskapsåren där omsättningssiffrorna hamnat strax över en miljon kronor.

”Barnpassningen står för 60 procent av omsättningen. Om vi inte var den största barnvaktsförmedlaren i maj så kommer vi bli det innan året är slut,” säger vd:n Jacob Rudbäck som spår att omsättningen kommer landa över 20 miljoner kronor 2022. 

Plattformen kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 21 år med privatpersoner och företag.
Plattformen kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 21 år med privatpersoner och företag.

Han förklarar siffrorna som en effekt av ett pågående kulturskifte där synen på hushållstjänster inte klingar lika falskt som tidigare. 

”Den nya generationen tar hjälp i långt större utsträckning. De minns inte pigdebatten och skamläggningen av folk som tog hjälp. Vi driver vågen av ett enormt paradigmskifte”, säger Jacob Rudbäck. 

Yepstr har tidigare kritiserats, bland annat av ungdomsförbundet Syndikalisterna, för att utnyttja förstagångsarbetares okunskap gällande arbetsvillkor och arbetsrätt. Något Jacob Rudbäck inte håller med om. 

”Vi står ut som det enda gigföretaget som tar fullt ansvar för arbetarna”, säger han och tillägger att företaget erbjuder arbetarna både semesterersättning, lagstadgad pension och försäkringar.  

Jacob Rudbäck tror dessutom att strategin är ett ytterligare skäl till att det nu börjat gå bättre för företaget.

”Det finns en trovärdighet hos oss som andra gigtjänster saknar. Vi är redo att ta fighten och tycker att alla människor ska ha rätt till trygga avtal.” 

Av de 50.000 ungdomar som är anslutna till appen så jobbade 2.678 av dessa via Yepstr 2021. 

Yepstr har användare i hela Sverige även om Stockholm, Göteborg och Malmö står för 70 procent av omsättningen.   

Jacob Rudbäck upplever vissa lokala skillnader men menar att utbudet på gigarbetare är blandat. Även om de som efterfrågar tjänsterna framför allt befinner sig i höginkomstområden, tror han att företaget också kan locka kunder utan samma ekonomiska förutsättningar. 

För i och med att förmedlingen sker digitalt och automatiserat kan de betala mer till arbetaren och för ett billigare pris till kunden. Efter rutavdraget landar kostnaden för barnvaktsjobb på 100 kronor i timmen, enligt vd:n.

”Istället för att kunden går till en dyrare traditionell aktör går man till Yepstr där barnvakter tjänar närmare 110 kronor i timmen.”

Under pandemin förlorade företaget 80 procent av sin omsättning. När samhället nu går in i ytterligare en lågkonjunktur, tror vd:n snarare att människor får större behov av hjälp. 

”Om båda i hushållet måste jobba så kan lite extra hjälp i vardagen göra enorm skillnad.”

Företaget stängde nyligen en runda vars investerare och siffror Jacob Rudbäck inte vill uppge i dagsläget.

2019 fyllde företaget på kassan med åtta miljoner kronor från namnkunniga som entreprenören Gunilla von Platen, Schibsted, Beijer Ventures, och Tumblrs förre detta vd John Maloney. Även Keith Anderson, medgrundare av investeringsjätten Blackstone har tidigare gått in med pengar i Yepstr. 

Sedan tidigare är Stena-miljardären Dan Sten Olsson också delägare i Yepstr. 

Med pengarna från den senaste rundan kommer företaget fortsätta satsa på tillväxt, lönsamhet samt sikta mot en ledande position inom trädgårds- och läxhjälp. 

När bolaget dominerat dessa tre marknader, kommer de satsa på expansion, säger Jacob Rudbäck. 

”Det har tagit längre tid än vi ursprungligen trott, med samhällsproblem och kulturförändringar. Men vi har redan påbörjat diskussionen med investerare om att ta klivet utomlands.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera