1515

Svenskans ”anti-Instagram” fyller på med 100 miljoner

Fotobok-appen ”Once upon” tar in över hundra miljoner kronor i en ny finansieringsrunda som leds av Verdane. Bolaget ökade sin omsättning med 100 procent 2020 och värderas i rundan till omkring 350 miljoner kronor.

Lina Andersson är vd och grundare för Once upon.
Lina Andersson är vd och grundare för Once upon.

Det var en gång en app för att skapa fotoböcker som blev en succé.

Omsättningen 2020 slutade på 75 miljoner kronor, vilket är upp från 33 miljoner 2019.

Nu får de också in ett rejält kapitaltillskott.

”Vi har nått ut till fler användare och har en kundbas i dag som verkligen gillar oss och kommer tillbaka”, säger grundaren Lina Andersson om framgången.

Hela sagan med ”Once upon” började när hon insåg att hon inte hade några tryckta bilder på dottern Sally.

Egentligen finns vi i hela världen, du kan beställa en bok varifrån som helst.

Ett eget försök att göra en fotobok med de befintliga e-tjänsterna tog för mycket tid för en tidspressad trebarnsmamma som hon.

Fyra år senare har hennes Skellefteåbaserade bolag 25 anställda och verksamhet från Nederländerna till Australien.

”Vi startade i Australien i slutet av året, helt på distans”, säger hon om det faktum att de upphandlat tryckeri och distribution på andra sidan jorden, hela vägen från Västerbotten.

”Egentligen finns vi i hela världen, du kan beställa en bok varifrån som helst, men det tar lite olika lång tid beroende på var du bor”, säger hon.

Totalt jobbar bolaget med fem tryckerier – fyra i Europa och ett i Australien.

Lina Andersson nämner USA och Kanada som marknader av intresse att komma närmare, även om det inte finns några konkreta planer på det just nu.

Där vi blivit stora har vi sett en stor organisk tillväxt

”Vi har kontinuerlig marknadsföring på olika marknader, men där vi blivit stora – Sverige, Tyskland och Nederländerna främst – har vi sett en stor organisk tillväxt. Människor som sprider ordet helt enkelt”, säger hon.

Tillskottet på över 100 miljoner ska enligt uppgifter till Di värdera bolaget till omkring 350 miljoner kronor och komma från både en emission och försäljning av befintliga aktier.

Rundan leds av Verdane som ska stå för merparten av investeringen, även om Once upons tidigare investerare Spintop Ventures också deltar.

”Vi har följt bolagets utvecklingsresa under de senaste två åren och har imponerats av hur man lyckats bygga ett snabbväxande varumärke som kunderna älskar”, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane.

Förhoppningen är att deras erfarenheter som ägare i e-handlare som Boozt och Mathem ska gynna Once upons utveckling, sägs det.

Vi har så få val som möjligt, men som gör resultatet så snyggt som möjligt.

Fotoboksappen gör att användaren enkelt kan ta bilder från mobiltelefonens arkiv, stoppa in i färdiga bokmallar och sedan skicka till tryck.

Att färdigställa en bok tar så lite som 20 minuter, enligt bolaget, men kan också bearbetas så länge man själv vill – på bussen, lunchrasten eller när än tid ges.

Tid du annars skulle lägga på Instagram, i ett flöde där dina bilder har en tendens att försvinna kort efter publicering.

”Instagram har förstås ett syfte – det är direktkommunikation. Vi gör något annat och mer beständigt”, säger hon om att Once upon skulle vara ”anti-Instagram”.

Hur långt är ni från lönsamhet?

”Vi gör ett positivt resultat 2020, men det är inte den främsta målsättningen närmaste året. Nu vill vi växa och ta position.”

Apropå det, hur ser du på konkurrensen i dag? Det finns ganska många tryckerier som erbjuder böcker i enstaka exemplar.

”Jag menar att vi gör något helt unikt. De andra är mer e-handlare där du tas genom ett köpflöde. Vi utgår från kundernas användarresa i mobilen, med fokus på innehållet och minnet. Sedan har vi en tjänst med så få val som möjligt, men som gör resultatet så snyggt som möjligt. Det är en balansgång som vi jobbar med hela tiden”, säger Lina Andersson.

Och nu lever Once upon lyckliga i alla… fall ett bra tag till.

Läs mer: Hennes ”anti-Instagram” växte 600 procent: ”Våra unga kunder har aldrig framkallat en bild”


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?