1515

Svenska Zenith fortsätter investera i Truecaller

Zenith Venture Capital går in med 20 miljoner kronor till i Truecaller och öser lovord över telefonboksappen.

Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi (tv), Zeniths Tommy Jacobsson (mitten) och Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam.
Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi (tv), Zeniths Tommy Jacobsson (mitten) och Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam.

På tisdagen presenterade Truecaller (NTL) flera nya funktioner, däribland en betaltjänst som lanseras på indiska marknaden. Dessutom säger grundarna, i en exklusiv intervju med Di Digital, att man i fjol drog in 50 miljoner kronor i annonsintäkter.

Läs mer: Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben”

Samtidigt kommer nyheten att Zenith Venture Capital, som i vintras köpte optioner i Truecaller och omvandlade dem till aktier till en total kostnad av 100 Mkr, investerar igen.

Truecaller är ett extremt spännande bolag i en genombrottsfas

Även denna gång rör det sig om befintliga aktier, som Zenith köper för sammanlagt 20 Mkr, enligt ett pressmeddelande.

”Jag tror aldrig att jag varit med om en investering där så gott som alla parametrar som låg till grund för investeringsbeslutet så konsekvent har överträffat det som ledningen förutskickade. Truecaller är ett extremt spännande bolag i en genombrottsfas rent kommersiellt och jag ser det som en ära att få investera tillsammans med entreprenörer som Alan och Nami. När vi nu fick chansen att investera ytterligare 20 miljoner var det ett mycket lätt beslut att fatta”, säger Tommy Jacobsson (NTL), ordförande i Zenith, enligt pressmeddelandet.

I mitten på 2015 ryktades bolaget leta efter nytt kapital till en värdering på 1 miljard dollar. Senare drog sig bolaget dock tillbaka från riskkapitalmarknaden.

Truecaller säger i tisdagens intervju med Di Digital att bolaget inte letar efter externt kapital. Dock har man sedan sin förra stora finansieringsrunda 2014 tagit in kapital från Zenith Venture Capital och från familjen Wattins investmentbolag Inbox Capital (NTL).

I Truecallers ägarkrets ingår riskkapitaljättar som Sequoia Capital (NTL), Niklas Zennströms Atomico (NTL) och Kleiner Perkins (NTL). Vid slutet av 2015 ägde Sequoia Capital 25 procent av bolaget, medan grundarna Alan Mamedi (NTL) och Nami Zarringhalam (NTL) vardera ägde 12 procent. 

Läs mer: Truecaller tar in 100 miljoner från Zenith

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?