1515
Annons

Svenska växt-succén säger nej till riskkapital

Svenska appen Planta slår rot på en lång rad nya marknader i världen – men tänker fortsätta växa utan gödning från externa finansiärer.

Med 21 miljoner arter i sin databas blomstrar affärerna som väntas nå 100 miljoner i omsättning i år.

Jesper Svensson vd för Planta.
Jesper Svensson vd för Planta.

Den gröna vågen sveper över världen, med ett ökat intresse för miljö och närodlat. Det har odlingsappen Planta tagit fasta på. 

Bolaget har utvecklat en app som hjälper användare att ta hand om sina växter. Bakom bolaget står Tove Westlund och Martin Wählby, som ligger bakom hälsoappen Lifesum. 

Betalprodukten skapar unika skötselscheman för varje enskild växt. Du scannar din växt, och algoritmerna sköter resten, baserad på olika behov och förutsättningar. Här finns bland annat en mätare som berättar om växten behöver mer eller mindre ljus. 

”En monstera i Stockholm har andra förutsättningar än en i San Francisco, beroende på parametrar som klimatzon, dagsljus, temperatur och placering”, säger bolagets vd Jesper Svensson.

Planteras app bevakar över 21 miljoner växter.
Planteras app bevakar över 21 miljoner växter.

Appen har i skrivande stund laddats ned över 4,5 miljoner gånger och bevakar över 21 miljoner växter. Med dataunderlaget kan tjänsten även rekommendera vilken växt som kunden borde köpa härnäst. Användarna har även tillgång till en växtsupport via bolagets experter.

Planta består av 8 personer utspridda i bland annat Stockholm, Örebro, London, Palma och Madrid. Sedan starten 2017 har tillväxten skett helt utan externt kapital.

”Idén har hela tiden varit att vara självständiga och göra resan på egna villkor. Det innebär stor frihet när man har 100 procent eget ägande. Distansarbetet fanns också med från början. Vi ser inga hinder i att någon sitter i London och har örat mot rälsen där”, säger Jesper Svensson.

2020 hade Planta en omsättning på 20 miljoner kronor och gjorde en vinst på 5 Mkr. 2021 hade omsättningen vuxit till 53 Mkr och vinsten landade på 9 Mkr. I år räknar bolaget med att nå en omsättning på 100 miljoner kronor, mycket med hjälp av lanseringen i Asien där bolaget spår en stark användartrend. 75 procent av omsättningen kommer i dagsläget från USA, och i maj i fjol lanserades appen i 50 nya länder i Europa, Australien, Japan och Sydkorea. 

”Vi vill expandera mer i Asien som är en jätteintressant marknad. Vi märker att växter är en stor del av det japanska hemmet och kulturen”, säger Jesper Svensson.

Några växter går igen i alla länder: Svärmorstunga, gullranka och elefantöra. Men visst finns geografiska skillnader. 

”I USA finns det stora skillnader mellan öst- och västkusten. New York har många likheter med vad som finns i Sverige, medan västkusten har helt andra typer av växter som knappt går att få tag på i de svenska butikerna. Och i södra Texas finns det till exempel mycket kaktusar, som är anpassade för att klara sig i torra klimat.” 

Databasen som startade med de 100 mest populära hemmaväxterna i Sverige har nu över 5.000 arter för identifiering.

”I dag är nästan alla växter vi lägger till efterfrågade från våra användare. När vi expanderar i Asien kommer vi att få en stor tillökning igen”, säger Jesper Svensson.

Fokus i dagsläget är på krukväxter men bolaget kikar på ett bredare grepp.

”En del av planen är att utöka till trädgård och odlingar, där vi ser ett globalt växande intresse kring att odla sin egen mat. När vi talar med våra användare märker vi att det finns en speciell känsla när man ser något växa fram”, avslutar Jesper Svensson.

 


Innehåll från ComarchAnnons

Rätt systemstöd ger stora vinster för försäkringsbranschen

Den snabba digitala transformationen har medfört en uppsjö nya möjligheter, men i vissa fall också en hel del utmaningar. Att hålla sig à jour med utvecklingen av försäljning i omnikanal, att ha fullständig regelefterlevnad och att ständigt behöva anpassa sitt erbjudande mot kund kräver både tid, pengar och kompetens, som kanske inte alltid finns att tillgå. Med ett toppmodernt försäkringssystem underlättas detta arbete markant.

Läs om hur er verksamhet kan dra nytta av lojalitetsprogram 

Utmaningarna för försäkringsbranschen är många. Många aktörer kämpar med övergången från gamla legacysystem till moderna omnikanallösningar som både följer alla regelkrav och tillgodoser kundernas skiftande önskemål. Det är en dyr och komplex utveckling, som kräver både tid och resurser – så är det värt det?

Det enkla svaret är: ja. Ett systemstöd som är specifikt anpassat för försäkringsbranschens behov kan ge enorma mervärden. Förutom att bidra till ökad digitaliseringsmognad kan rätt systemstöd automatisera arbetsprocesser, optimera försäljningsrutiner och skapa en bättre arbetsmiljö med reducerad stress. När kunder och partners kan samverka med sina försäkringsrådgivare på sina egna villkor – oavsett kanal och enhet – ökar dessutom kundnöjdheten. 

Lade grunden för omnikanalstrategi

Ett försäkringsbolag som tagit vikten av rätt systemstöd på allvar är anrika försäkringsaktören AXA Assurances Luxembourg. De sökte en front-office-lösning som skulle möjliggöra för bolaget att förse hela sitt distributionsnätverk med ett modernt verktyg för försäljning och kundservice, samtidigt som plattformen automatiskt behövde följa med i nya regelverk och lägga grunden för en omnikanalstrategi. Målet var att bygga en ram för en framtidssäker kundstrategi och även här kunde IT-specialisten Comarch stå till tjänst.

– Vi behövde ett nytt verktyg som stödde såväl försäljningsaktiviteterna i vårt distributionsnätverk – inklusive behovsanalys, simuleringar och offerter – som försäljningsprocesserna, hela vägen från förberedelse av erbjudanden till utfärdande av försäkringar och generering av rapporter. Vi strävade också efter en heltäckande lösning med förbättrad användarupplevelse som gör att vi kan hålla oss uppdaterade om kommande lagar som PRIIPS eller IDD, berättar Georges Biver, Head of Life & Health hos AXA Luxembourg.

Nytt systemstöd med bättre UX-upplevelse

I slutändan fick AXA en fullt konfigurerbar lösning som erbjöd en kundcentrerad UX-upplevelse i kombination med automatiserade och optimerade försäljningsprocesser med full regelefterlevnad. Genom kraftigt ökad tillgång till data har försäkringsaktören nått en mängd nya kundinsikter och har därmed kunnat anpassa sina erbjudanden för bättre penetration. 

Implementeringen av Comarch Digital Insurance (CDI) går mycket snabbt och det går lika bra att integrera mjukvaran med sina legacysystem on premise, som i molnet. Enligt Forrester Wave™: Insurance Agency Portals, Q3 2020, är en viktig styrka med systemstödet att den består av modulära applikationer som kopplar samman operatörer, oberoende partners och kunder i realtid. Detta medför ett synkroniserat informationsflöde och ett strömlinjeformat arbetsflöde för agenterna under ansökningsprocesserna, något som ger stora fördelar i den konkurrensutsatta försäkringsmarknaden.

Så kan Comarch Digital Insurance underlätta för er 

Lojalitetsprogram ger ökade kundinsikter

För de försäkringsbolag som vill ta sina kundrelationer till en ännu högre nivå, är ett lojalitetsprogram den självklara vägen att gå. Många ifrågasätter om lojalitetsprogram kan appliceras på försäkringsbranschen, och även här är svaret: ja. Nästa fråga blir dock: hur? 

Att ett inköp ger poäng känns självklart, men saker som att dela poster i sociala medier, prenumerera på blogginlägg, skriva recensioner eller kolla på videoklipp kan också belönas för att stärka relationen till kunden och därtill uppmärksamma varumärket. 

Detta var något SAS tog fasta på 2016, då flygbolaget ville förstärka sina erbjudanden inom bonusprogrammen EuroBonus och SAS Credits. De såg sig därför om efter ett systemstöd som skulle erbjuda mervärde för företagets över 4 miljoner individuella bonuskunder.  

Det var en komplex leverans, men Comarch kunde snabbt tillhandahålla skräddarsydda moduler för behoven inom respektive program genom mjukvaran Comarch Loyalty Management. Med ökad datainsamling och -analys av resenärernas behov har SAS bättre kunnat utforma både bonusprogram och erbjudanden åt kunderna – här finns det uppenbara vinster att göra, oavsett bransch.  

Comarch Loyalty Management (CLM) stöder både B2C- och B2B-operatörer och innehåller funktioner baserade på AI och ML, så att man kan identifiera mönster i kundernas beteende. Resultatet blir kundinteraktion via omnichannel, fullständig beteende- och försäljningsstatistik, bedrägerianalys och mycket mer. 

Lojalitetsprogram för försäkringsaktörer  

Här kommer du i kontakt med Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?