1515

Svenska techstjärnor flockas kring Tysklands heta och hemliga startup

En het och hemlig startup i Tyskland har Creandum, Niklas Zennström och Cristina Stenbeck på ägarlistan.

Niklas Zennström och Cristina Stenbeck har i det tysta investerat i tyska Vay.
Niklas Zennström och Cristina Stenbeck har i det tysta investerat i tyska Vay.

För en vecka sedan gick Creandum ut med ett pressmeddelande och berättade att de, tillsammans med Niklas Zennströms Atomico, Cristina Stenbeck och en rad andra investerare, deltagit i en finansieringsrunda på 30 miljoner dollar i det tyska startupbolaget Vay. Därtill inget ovanligt. Det svenska riskkapitalbolaget, som tidigt backade Spotify och Izettle, gör mängder av liknade investeringar varje år.

Det ovanliga med nyheten var att den är två år gammal. Investeringen skedde redan 2019, samma år som Vay grundades i den tyska huvudstaden. 

”Entreprenörerna ville hålla tekniken hemlig. De hade en storartad idé och ville fokusera på att bygga produkten”, förklarar Simon Schmincke, general partner på Creandums Berlin-kontor.

Vays stora idé går ut på att fylla gapet mellan vanlig körning och självkörning, som ännu inte är tillåtet på vanliga vägar. Vay löser knuten genom bilar som styrs per distans av förare som sitter framför skärmar på ett kontor. Tekniken kallas ”teledriving”.

”Förarlös körning är inte tillåtet på bred front i Europa ännu. Men de här bilarna har ju förare”, förklarar Simon Schmincke.

Vays bil i Berlin.
Vays bil i Berlin.

Han menar att Vays teknik nu är körklar, och att de regulatoriska hindren undanröjda. Det som återstår är själva lanseringen, som spås ske i flera europeiska och amerikanska städer redan nästa år.

”Tekniken möjliggör för en billigare, snabbare och säkrare tjänst än alternativen på marknaden”, säger han.

Första steget blir en slags bilpoolstjänst där man beställer fram en tom bil, sätter sig vid ratten och kör den själv. Väl framme slipper man parkera. Istället tar Vays förare återigen över, parkerar eller kör bilen vidare.

”Taxiförare spiller ju mycket tid på att vänta eller köra tomma bilar. Men Vays förare kan enkelt teleportera sig ut ur bilen när de inte behövs”, säger Simon Schmincke.

Steg två i Vays lansering kommer förmodligen likna en taxitjänst ännu mer. Då handlar det om att låta Vays förare styra bilen under hela färden.

När Crerandum och de andra investerarna gick in i Vay bestod bolaget av ett internationellt team av experter som jobbat på techjättar som Google, Amazon och Skype, men även personer med en bakgrund på fordonstillverkare som Diamler och Audi. Någon färdig produkt hade de inte. 

”Det var ju en stor risk. Men det är så vi gillar att investera. Vi tar stora risker och siktar mot stjärnorna”, säger Simon Schmincke.

Simon Schmincke, partner på Creandum.
Simon Schmincke, partner på Creandum.Foto:Pressbild

Hur mycket det tyska startupbolaget värderas till idag vill Schmincke inte säga. Men Creandum har förmodligen gjort en bra investering redan nu. Den senaste veckan har Vays presentation av tekniken fått ett enormt internationellt genomslag och investerarna står nu på kö för att delta i bolagets B-runda som väntas bli klar i år.

”Det är ingen slump att man går ut och berättar om företaget nu”, skrattar Simon Schmincke.

Hur det än går står det klart att Tyskland blir allt viktigare för Creandum. 

”Det fans en tid då vi tyskar kastade avundsjuka blickar mot Sverige, som lyckats skapa så många enhörningar. Men idag är skillnaderna mindre. Tyskland har lyckats producera 7–8 enhörningar bara det senaste året”, säger han, och syftar på startupbolag med en värdering på över en miljard dollar.

Som exempel nämnar han aktietjänsten Traderepublic, banktjänsterna N26, Mambu och Solaris Bank, samt databehandlingsföretaget Celonis som redan värderas till elva miljarder dollar.

Han säger att München är centrum för tyska bolag inom fordonsteknik. Men Berlin – där Vay grundades – är överlägset när det gäller att handplocka ett internationellt team.

”Vi har inga problem när vi ska locka talanger från London, Paris och Amsterdam hit. Dessutom har vi ju politikerna här, vilket var bra för Vay som behövde ha en bra dialog med Tysklands motsvarighet till trafiksäkerhetsverket”, säger Simon Schmincke.


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?