1515
Annons

Svenska techdoldisarna mäter fattigdom från rymden

Svenska Flowminder kombinerar satellitdata med data från mobiloperatörer för att kunna mäta fattigdomsnivån i olika delar av världen. Bakom satsningen står Bill & Melinda Gates Foundation.

Erik Wetter, forskare på Handelshögskolan, och Linus Bengtsson, som forskar vid KI, är medgrundare till Flowminder.
Erik Wetter, forskare på Handelshögskolan, och Linus Bengtsson, som forskar vid KI, är medgrundare till Flowminder.Bild:Flowminder

Trots att välståndet ökat globalt de senaste decennierna lever fortfarande nära 800 miljoner personer i extrem fattigdom, något som slår hårt mot människors hälsa och är en bidragande faktor till social oro. Särskilt utsatt är Sydasien och länderna söder om Sahara. Att utrota fattigdom är ett av FN:s prioriterade mål och antogs 2015 som det första av organisationens 17 mål för hållbar utveckling.

FN brottas dock med att tillräckligt exakt kunna mäta fattigdomens utbredning inom länder. Det gör att det kan vara svårt att rikta insatser till de områden som har störst behov och att följa förändringar i fattigdom. Det är ett problem som den svenska organisationen Flowminder är på väg att knäcka, genom avancerad dataanalys. 

Läs mer: Zennström: ”Om vi inte agerar nu kommer vi se en eko-kollaps”

De senaste två åren har Flowminder arbetat tillsammans med MIT Media Lab och operatörerna Telenor och Grameenphone med att analysera satellit- och mobildata från Bangladesh för att mäta fattigdomsnivåer. Projektet sker i samarbete med FN och har finansierats av Bill & Melinda Gates Foundation. 

Resultaten från projektet har publicerats i tidskriften Journal of the Royal Society Interface

”I dag mäts fattigdom huvudsakligen med hjälp av enkätundersökningar och data från folkräkningar, som i bästa fall utförs vart tionde år. Sådana undersökningar är kostnadskrävande och dessutom svåra att genomföra i svårtillgängliga regioner. Vår modell gör det möjligt att göra en skattning av större områden och pekar också mot möjligheten att följa fattigdomsutvecklingen över tid", säger Flowminders medgrundare Linus Bengtsson.

Satellitdatan används för att bedöma faktorer som nederbörd och temperatur, som är relaterat till jordbruksproduktivitet. Mobildata i form av antal sms, samtalsminuter och vilken tid på dygnet man ringer ger i sin tur en bild av en individs vanor och vilket ekonomiskt utrymme denne har för sin konsumtion. 

”Att löpande kunna mäta den ekonomiska utvecklingen i en region är helt centralt för att avgöra var man ska sätta in insatser för fattigdomsbekämpning och för att mäta effekter av bistånd”, säger Flowminders medgrundare Erik Wetter, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. 

Flowminder har uppmärksammats för sitt arbete med dataanalys som underlag för hjälpinsatser vid katastrofarbete

Flowminder grundades 2010 och i dag består verksamheten av fler än 40 personer runt om i världen. Trots att man delvis seglat under radarn i hemlandet brukar svenskarna lyftas fram som en av de främsta internationella aktörerna inom så kallat datadrivet bistånd.

Bland annat har Flowminder uppmärksammats för sitt arbete med dataanalys som underlag för hjälpinsatser vid katastrofarbete. Under jordbävningarna i Haiti 2010 och i Nepal 2015, samt i samband med orkanen Matthew i fjol använde sig bland annat FN av Flowminders analyser av mobildata för att följa och hjälpa flyktingströmmar i naturkatastrofernas spår.

Läs mer: Nu öppnar Norrsken dörrarna för startupbolagen

Samma teknik använde Flowminder vid Ebolautbrottet i Västafrika 2014 för att hjälpa WHO att kartlägga folkrörelser och försöka förutse spridningen av epidemin.

”Vår verksamhet består av tre ben: att mäta fattigdom och sårbarhet hos olika länders befolkning, att kartlägga spridning av infektionssjukdomar och att underlätta humanitära insatser vid naturkatastrofer. Det är liknande typer av big data-analys vi använder i samtliga dessa fall”, säger Linus Bengtsson.

 Utbredning av fattigdom i Bangladesh. (rött: fattigast. Blått: minst fattigt) Källa: Flowminder

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera