1515

Svenska succébolagets grundare: ”Det var riktigt nära att vi gav upp”

Mentimeters grundare Johnny Warström går emot strömmen. Han nobbar riskkapitalets inviter och har satt upp regler om att personalen får jobba maximalt 40 timmar i veckan. I Di Digitals intervjupodd Startup Stories berättar han om framgångsreceptet som nu resulterat i 100 miljoner användare – men också om den tuffa sommaren 2015 när hela bolaget höll på att gå under.

Mentimeters medgrundare och vd Johnny Warström.
Digitalpodden
Mentimeters medgrundare och vd Johnny Warström.Foto:Jack Mikrut (Di).

Johnny Warström är en av grundarna till Mentimeter, som har utvecklat en omröstningstjänst som låter deltagare tycka till i realtid under en presentation. Många företag drar nytta av tjänsten under möten och konferenser. 

I Di Digitals intervjupodd Startup Stories berättar Johnny Warström om uppväxten i Skövde och hur kärleken till matematiken, snarare än tekniken, tog honom till ingenjörsutbildningen vid KTH till Stockholm.

”Jag ville egentligen läsa teknisk fysik på KTH. Men jag insåg snabbt att mina gymnasiebetyg inte skulle räcka till för att komma in på den linjen, långt ifrån, så det blev elektrofysik eftersom jag förstod att det innehöll mycket matte”, säger han.

I samband med studietiden gav sig Johnny Warström ut på flera äventyr. Han gjorde först lumpen, sommarjobbade på Island och volontärarbetade sedan i både Bolivia och Tanzania. Väl hemma i Stockholm extrajobbade han som croupier.

Mentimeter föddes 2012 när Johnny Warström och tre andra gamla studiekompisar från KTH träffades på kvällar och helgar, vid sidan av sina vanliga arbeten, för att spåna fram olika affärsidéer. Gänget kallade det hela för ”entreprenörskapsöl”.

”Jag och en av killarna grundade till exempel Kemtvättsguiden under här perioden. Om du söker på 'kemtvätt' i dag är det vår sajt som kommer upp, vi har listat alla kemtvättar i Stockholm, Göteborg och Malmö med priser och öppettider”, berättar han.

Men det var Mentimeter som Johnny Warström och Niklas Ingvar, den andra grundaren som fortfarande är kvar i bolaget, valde att satsa fullt ut på två år senare. 

”Vi började bjuda hem kompisar på efterfest efter att de hade varit ute och festat på lördagarna. Då visade vi upp demon av Mentimeter och insåg ganska snabbt att det var en relevant produkt som alla hade ett behov av”, säger han.

I början var det dock nära att hela Mentimeter gick under. 

”Sommaren 2015 slutade fyra av sju personer på företaget. Det inte var roligt att jobba. Vi hade ett team med briljanta människor som sprang åt helt olika håll. Alla visste vad vi ville åstadkomma, men inte hur”, säger Johnny Warström.

Hur nära var det att ni sa adjö till varandra och gav upp?

”Det var väldigt nära.”

Men efter att ha formulerat en tydlig företagskultur och rollfördelning kom bolaget snart på rätt köl igen. I dag har över 100 miljoner människor från 220 olika länder använt Mentimeter sedan starten 2012. Bolaget omsätter över 100 miljoner kronor om året på sin affär, med 45 000 betalande kunder.

Johnny Warström menar att en hälsosam balans mellan karriären och privatlivet är mycket viktigt för att nå framgång. Mentimeter har till exempel infört en policy som innebär att de 110 anställda på företaget inte får jobba mer än 40 timmar i veckan.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har ju till exempel sagt att han inte tror på ”work-life balance”. Har andra entreprenörer inom tekniksektorn fel?

”Jag skulle inte vilja jobba med Sebastian och jag tror nog inte att han skulle vilja jobba med mig. Man får landa i vad man själv har för principer och grundläggande inställning till bolagsbyggande – men varken eller är rätt eller fel”, säger han.

Johnny Warströms mål är att en halv miljard människor någon gång ska ha använt Mentimeters produkt vid år 2023.

Men oroas du inte över någonting för framtiden?

”Jag har inte legat sömnlös en enda natt över Mentimeter. Jag tror det beror på att vi har balans i livet. Det är en trygg arbetsplats där folk är glada och nöjda, likaså jag. Det är klart att utmaningar uppstår när man växer snabbt, men allting går att hantera”, säger han.

Ni har bara tagit in totalt 4,5 miljoner kronor i riskkapital. Varför har ni valt den vägen – till skillnad från många andra bolag inom er sektor?

”I början, runt 2015-2016, tänkte vi faktiskt ta in pengar. Men inga investerare fattade vad vi gjorde och vi var säkert jättedåliga på att pitcha. Vi fick nobben. Då landade vi i att det gick lika bra att växa bolaget med hjälp av våra egna vinster, vi var ju faktiskt redan lönsamma”, säger han.

Johnny Warström tillägger att hans mejlkorg i dag är full av mejl från intressenter inom riskkapitalvärlden, men att de hittills inte känt något behov av att nappa på förfrågningarna. 

Han säger sig också vara lagom intresserad av att sälja bolaget till någon av de amerikanska teknikjättarna, så som Google.

Du och din medgrundare Niklas Ingvar kontrollerar tillsammans majoriteten av bolaget. Har du några drömmar om att bli börs-vd?

”Nej, inte det minsta faktiskt. Det finns mycket nackdelar med att vara börs-vd, så det är ingen personlig drivkraft alls”, säger Johnny Warström.

Lyssna på hela intervjun med Mentimeters grundare Johnny Warström här:

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?