1515
Annons

Svenska streamingtjänsten Voddler går i konkurs

Streamingtjänsten Voddler skulle gå i Spotifys fotspår men fick aldrig affären att flyga. Nu ansöker film- och tv-bolaget om konkurs.

Marcus Bäcklund, en av Voddlers tre grundare. Han lämnade bolaget 2015.
Marcus Bäcklund, en av Voddlers tre grundare. Han lämnade bolaget 2015.Foto:Press/TT

Voddler grundades 2007 och kallades för ett ”Spotify för film” vid lanseringen 2009. Ambitionen var att med hjälp av egenutvecklad peer-to-peer-teknik bygga en plattform för ”video on demand”, film och tv-serier via nätet. I likhet med Spotify skulle intäkterna komma från en annonsfinansierad version och en betalversion.

En tidig skeptiker var dock Daniel Ek, Spotifys ena grundare. Redan i början av 2010 sågade han Voddler på Twitter med orden ”har verkligen försökt gilla det”. Ek sade sig vara besviken på både tekniken och innehållet.

Nu har Voddler, elva år efter att bolaget grundades, ansökt om konkurs. Det rapporterat Breakit.

Läs mer: Marcus Bäcklund lämnar filmfiaskot

”Bolaget är överskuldsatt. Ansträngningarna att sälja bolagets tillgångar eller aktierna i bolaget till en tilltänkt köpare lyckades inte”, heter det i handlingar som sajten har tagit del av.

Bolaget hade storslagna planer och tog in över 200 miljoner kronor i riskkapital från ägare som Nokia Growth Partners, riskkapitalbolaget Deseven och AMF-chefen Christer Elmehagen.

Läs mer: Voddler kämpar för överlevnad

Redan 2013 var det dock uppenbart att Voddler skulle få svårt att klara sig som självständig videosajt. Bolagets dåvarande vd Marcus Bäcklund tog då fram en ny affärsmodell som gick ut på att sälja den egenutvecklade tekniken till aktörer i Asien, Afrika och Latinamerika.

Marcus Bäcklund var en känd it-profil under dotcombubblan och var vd för internetkonsulten Cell Network mellan 1997 och 2000. Han var även delägare i Voddlers storägare Desvenen. Han lämnade dock vd-posten på Voddler i januari 2015, efter sju år av raka förluster och över 200 miljoner kronor i investerat kapital.

Under sina verksamma år redovisade Voddler förluster på knappt 270 miljoner kronor, skriver Breakit.

Vid början av 2017 var det tyska Cipio Partners som ägde en majoritet av bolaget.

Läs mer: Marcus Bäcklund lämnar Chalmers Ventures

För ett par år sedan gjorde Marcus Bäcklund comeback som investeringsansvarig på Chalmers Ventures (NTL). Han slutade dock vid årsskiftet 2016/2017, efter bara ett år på posten. Han blev då vd på det börsnoterade videoövervakningsbolaget Irisity (som då hette Mindmancer).

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera