1515

Svenska startupen vill revolutionera världens kollektivtrafik – får draghjälp av Microsoft

Det svenska startup-bolaget Train Brain säger sig ha hittat lösningen till att få fler att resa kollektivt – samtidigt som man minskar kostnaden. Genom självlärande robotar kan man förutse hur folk reser – och anpassa trafiken därefter. Nu har mjukvarujätten Microsoft fått upp ögonen för bolaget.

The Train Brain grundades på våren 2016 av Jonas Järnfeldt och Wilhelm Landerholm. Från början tog de fram en app för att ge privatpersoner information om förseningar, som i betaversion fick 45.000 nedladdningar.
The Train Brain grundades på våren 2016 av Jonas Järnfeldt och Wilhelm Landerholm. Från början tog de fram en app för att ge privatpersoner information om förseningar, som i betaversion fick 45.000 nedladdningar.

Train Brain föddes våren 2016.  Bolagets vd Jonas Järnfeldt jobbade vid den tidpunkten på reklambyrån Kärnhuset (numera New Normal) med kundnöjdhetsfrågor för kollektivtrafiken i Stockholm. Idén var att ta fram en tjänst som kunde generera automatiserade förseningsprognoser för tåg. Till hjälp tog han matematikern Wilhelm Landerholm, ett välkänt namn inom dataanalys och AI

”Jag blev medbjuden på ett möte och var kaxig och sa: ”Det där fixar jag”. Sen gick jag hem och lade mig i fosterställning i ett halvår. Jag förstod inte komplexiteten”, berättar Wilhelm Landerholm. 

Den algoritmbaserade lösning han sedermera utvecklade fick namnet Train Brain – och kom senare att utgöra grunden till det gemensamma bolaget.

Enkelt förklarat så kan algoritmen med hjälp av en tidtabell räkna ut var tåget – eller bussen för den delen – borde befinna sig på rutten. Genom tågets Balis-system eller bussarnas gps:er kan man se var fordonet faktiskt befinner sig och utifrån det ge en prognos om ankomsttid. 

Tjänsten paketerades i en app, som i sin betaversion laddades ner hela 45.000 gånger.

Nästa steg är att förutspå hur många som kommer att resa och när. Kan man göra det med hög precision, och använda den kunskapen när man dimensionerar och planerar trafiken finns stora vinster att göra – både ekonomiskt men också för resenären.

”Branschen är mogen att växla om och jobba mer utifrån resenären. Hur många som vill resa och när borde styra när bussen kommer, inte hur vi alltid har gjort”, säger Jonas Järnfeldt.

I samarbete med Microsoft testas just nu Train Brains modell i ett pilotprojekt inom SL-trafiken i Södertälje. Genom att analysera bussarnas GPS-positioner och data från deras kundräkningssystem kan Train Brain med hjälp av mönsterigenkänning göra prognoser på resande och på bussarnas verkliga ombordkapacitet. Microsoft har gått in med 2 miljoner kronor i bolagets pilotprojekt.

SL:s styrelseordförande Kristoffer Tamsons.
SL:s styrelseordförande Kristoffer Tamsons.Foto:Jonas Eng

SL:s styrelseordförande Kristoffer Tamsons har stora förhoppningar på projektet. 

”Jag tycker att det där är jättefascinerande och tror att det är något som går att skala upp och kommer att revolutionera hur man planerar trafiken framöver”, säger han i en kommentar till Di.

Flera aktörer utanför Sverige har också visat intresse för Train Brains verksamhet.  Både Storbritannien och Norge utvärderar just nu bolagets system.  

I närtid kanske kollektivtrafiken inte längre går längst med en statisk rutt. Kanske tar den olika turer beroende på hur resenärsbehoven ser ut för dagen, menar Jonas Järnfeldt.

”Det finns exempel på sånt i Paris, där man kommit längst med så kallade demand-responsive-tjänster. Där har man övergett rutter och linjer och istället kör man utifrån vad som efterfrågas i dag. Det här är något som definitivt kommer att komma – men det går långsamt. För den här sektorn är upphandlad på tioårsavtal”, säger Järnfeldt.

Det som står i fokus för Train Brain den närmsta tiden är att sätta sin robot i skola.

”Vi kommer att börja träna vår modell på trafiksystem runt om i världen. Det finns i dag ca 200 trafiksystem som har öppen data så vi kan i princip sitta i trädgården och träna roboten och på så sätt öka vår marknadspenetration. Vi vill också öka begripligheten i det vi gör. Det vi gör är osynligt. De skapar bara värde när man använder dem för att ta beslut då behövs det olika typer av gränssnitt för att göra det enklare för beslutsfattare att använda det”, säger Järnfeldt.

Hur många städer finns ni i om fem år?
”30 städer kanske och inte bara i Sverige. Framför allt i de större städerna - där är vår teknik mest intressant. Eller förresten, jag vill nog ångra mig. Vad säger du, Wille?”, säger Järnfeldt.

”Jag skulle nog säga 30 länder. Vi utvecklar på en svensk marknad men målet är ju städer som London, Paris, och New York. Singapore är ju klart drömmen men det är ett system som är annorlunda. De vet inte vad öppen data är - och har ett nationellt wifi-nät som har koll på var alla befinner sig. Bara en sån sak att 2 sekunder definieras som en försening där”, säger Landerholm.

Hur ser det egna resandet ut då?
”Själv är jag för dålig på att åka kollektivt - och varför då? För jag tycker inte att det fungerar så bra”, säger Landerholm” 

”Då kan man antingen fortsätta åka sin bil eller så är man med och förändrar det.” 

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?