1515
Annons

Svenska sportappen har över 1 miljon användare – tar in 38 miljoner kronor

Heja hjälper spelare, tränare och föräldrar i idrottslag att enklare kommunicera med varandra. Appen har knutit till sig över 140 000 lag, med fler än 1 miljon användare, och särskilt vunnit mark i Storbritannien och USA. Nu tar bolaget in 38 miljoner kronor i nytt kapital.

”Vi växer i princip uteslutande organiskt”, säger vd:n Mikael Blix.

Hejas två grundare Johan Berglund och Mikael Blix.
Hejas två grundare Johan Berglund och Mikael Blix.Foto:Press.

Det svenska mjukvarubolaget Heja har utvecklat en app som ska förenkla vardagen för ledare, föräldrar och spelare inom barn- och ungdomsidrotten. På deras plattform kan alla parter enklare kommunicera med varandra kring aktiviteter som matcher och träningar.

I dagsläget tar fler än 140 000 olika idrottslag, som tillsammans samlar över 1 miljon enskilda användare, hjälp av bolagets app. De är geografiskt utspridda på fler än 50 olika marknader, men de allra största är de fyra engelskspråkiga länderna USA, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.

”Vi växer i princip uteslutande organiskt, när ordet sprider sig från lag till lag. Heja kan hjälpa alla runt ett lag att spara både energi och tid, genom att vi samlar och strukturerar upp all dagig kommunikation på ett ställe. Appen har ett väldigt högt engagemang, den genomsnittliga tränaren använder Heja 14 gånger i veckan, medan föräldrar använder den sju gånger i veckan”, säger Mikael Blix, vd och medgrundare.

Nu tar Heja in 38 miljoner kronor i nytt kapital genom en nyemission. Den största investeraren i kapitalrundan är det Amsterdam-baserade riskkapitalbolaget Peak Capital och pengarna ska understödja fortsatt tillväxt.

”Vi ska dubbla organisationen under det närmsta året, investera i produktutveckling för att skapa mer värde till våra användare och expandera geografiskt”, säger Mikael Blix, vars Heja i dagsläget har 12 anställda med huvudkontor i Stockholm.

På ägarlistan finns sedan tidigare Sophie Stenbecks riskkapitalbolag Max Ventures, mediekoncernen Bonnier genom deras investeringsarm Ventures, Jacob Key och Magnus Bergmans riskkapitalbolag Luminar Ventures och familjen Wattins bolag Inbox Capital. 

Läs mer: Sophie Stenbeck går in i idrottsappen Heja

Bolaget grundades 2017 av Mikael Blix tillsammans med Johan Berglund. Duon har tidigare startat företaget Laget.se, som hjälper idrottsföreningar att enklare sätta upp egna hemsidor. 

Det senaste året har dock varit utmanande för Heja, eftersom nästan all ungdomsidrott världen över ställts in på grund av coronapandemin. 

”Aktiviteten i appen har så klart gått ned, eftersom matcher och träningar varit inställda, men samtidigt har vi förlorat väldigt få lag under den här tiden. Nu har vi sett en enorm återhämtning och växer snabbare än någonsin. Vi tror vi kan öka antalet lag i appen med 150 procent under 2021, prognosen är därefter att växa med 200-300 procent varje år”, säger Mikael Blix.

När Di senast rapporterade om bolaget, ungefär år efter starten, hade Heja ännu inte bestämt sig för någon affärsmodell. Men nu har de landat i en så kallad ”freemium-modell” i likhet med Spotify, där kunderna kan betala från 92 kronor i månaden för att få tillgång till fler funktioner än i gratisversionen av appen.

”I framtiden kommer vi nog ha fler intäktsströmmar, men alltid ha en stark bas i prenumerationerna”, säger Mikael Blix.

Man brukar prata om att USA ett dyrt och svårt land att slå sig in i. Hur har ni lyckats där?

”Över 1,5 miljarder människor är involverade i ungdomsidrott i dag globalt. Vår målbild är att försöka hjälpa så många som möjligt. Därför blev USA ett naturligt land att utgå från, varför börja med de minsta marknaderna när vi kan börja med de största? Tvärtemot vad man kan tro skiljer sig föreningslivet i olika länder inte särskilt mycket åt”, säger Mikael Blix, som räknar med att den adresserbara marknaden enbart i USA i dag är värd 30 miljarder dollar, motsvarande 250 miljarder kronor.

Hur ser konkurrensen ut?

”Det finns en hel del andra appar därute, men de fokuserar mer på att vara en administrativ plattform för tränaren. Vi har valt en annorlunda väg och sammanför alla som är involverade runt laget för att lösa olika problem, men också med sociala funktioner som delning av bilder och filmer. Vår stora konkurrent i dag är att lagen kommunicerar via gruppchattar som Whatsapp – eller ringer, mejlar och sms:ar varandra på det traditionella sättet”, säger han.

Fotnot: Hejas delägare Bonnier Ventures ingår i Bonnierkoncernen som även äger Dagens industri.


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?