Annons

Svenska spelundret omsätter 24 miljarder – här är de tio största bolagen

Den svenska dataspelbranschen såg omsättningen växa med 27 procent under 2019. Sektorn är därmed lika stor som den svenska exporten av pappersmassa eller järnmalm, enligt Dataspelsbranschens årliga genomgång. 

De svenska spelutvecklarna fortsätter att växa så det knakar.
De svenska spelutvecklarna fortsätter att växa så det knakar.Foto:Kollage: Eric Bergh.

Det svenska dataspelsundret omsatte drygt 24 miljarder kronor under 2019. Det motsvarar en tillväxt med 27 procent mot året före, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschens årliga genomgång ”Spelutvecklarindex 2020”.

Omsättningen ökar för elfte året i rad, och branschen är 25 gånger större än den var 2009, enligt organisationens talesperson Per Strömbäck. Rapporten konstaterar att den svenska spelsektorn nu är lika stor som den svenska exporten av pappersmassa eller järnmalm. Under året betalade de 15 största bolagen sammanlagt 5,8 miljarder kronor i skatt på sina resultat.

Enligt branschorganisationens beräkningar har antalet spelbolag ökat med 15 procent till 442 stycken under det gångna året. Antalet individer som jobbar på svenska spelutvecklare har samtidigt stigit med 8 procent till närmare 8 600 individer, varav 5 600 är baserade i Sverige. Av dessa är 22 procent kvinnor, vilket är en förbättring mot tidigare år. 

Det är inte bara inom Sverige som spelbolagen växer. Enligt kartläggningen finns det 39 svenskägda spelstudior med mer än tio anställda utomlands. I utlandet sysselsatte de svenska spelutvecklarna hela 2 979 personer under 2019.

Intäkterna per anställd i spelföretagen har klättrat med hela 17 procent till 2,8 Mkr per år. Vidare är lönsamheten bättre än någonsin, sammanlagt ökade vinsten med 44 procent till 4,95 miljarder kronor under fjolåret. 

Branschen är i stora delar förvärvsdriven, något som Di tidigare rapporterat om. Enligt Dataspelsbranschen rapporterades det under året 39 investeringar och förvärv till ett sammanlagt värde av drygt 4 miljarder kronor. I 29 av fallen var svenska bolag köpare och i 20 av de granskade affärerna var svenska bolag säljare.

Läs mer: Dataspelbolagens börsvärden rusar: ”Svensk paradgren”

Utöver rena nettointäkter finns det inom branschen stora möjligheter till övriga intäkter så som samarbeten inom film, kläder och andra produktkategorier som kan bredda bolagens titlar.

Nummer ett på listan över Sveriges största spelutvecklare sett till omsättning är Minecrafts utvecklare Mojang, som numera ägs av it-jätten Microsoft. Därefter följer Lars Wingefors börsnoterade spelkoncern Embracer och mobilspelsföretaget King, som utvecklat succéspelet Candy Crush och ägs av Activision Blizzard från USA.

Branschorganisationens talesperson Per Strömberg menar att det inte bara är pengar som är viktigt när man jämför dataspelsutvecklarna mot andra mer klassiska industrier. Han menar att dataspelsbranschens tillväxt de senaste åren har haft en, i förhållande till andra sektorer, liten miljöpåverkan som i stora delar inte kommer att öka.

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera