1515

Svenska spelundret omsätter 24 miljarder – här är de tio största bolagen

Den svenska dataspelbranschen såg omsättningen växa med 27 procent under 2019. Sektorn är därmed lika stor som den svenska exporten av pappersmassa eller järnmalm, enligt Dataspelsbranschens årliga genomgång. 

De svenska spelutvecklarna fortsätter att växa så det knakar.
De svenska spelutvecklarna fortsätter att växa så det knakar.Foto:Kollage: Eric Bergh.

Det svenska dataspelsundret omsatte drygt 24 miljarder kronor under 2019. Det motsvarar en tillväxt med 27 procent mot året före, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschens årliga genomgång ”Spelutvecklarindex 2020”.

Omsättningen ökar för elfte året i rad, och branschen är 25 gånger större än den var 2009, enligt organisationens talesperson Per Strömbäck. Rapporten konstaterar att den svenska spelsektorn nu är lika stor som den svenska exporten av pappersmassa eller järnmalm. Under året betalade de 15 största bolagen sammanlagt 5,8 miljarder kronor i skatt på sina resultat.

Enligt branschorganisationens beräkningar har antalet spelbolag ökat med 15 procent till 442 stycken under det gångna året. Antalet individer som jobbar på svenska spelutvecklare har samtidigt stigit med 8 procent till närmare 8 600 individer, varav 5 600 är baserade i Sverige. Av dessa är 22 procent kvinnor, vilket är en förbättring mot tidigare år. 

Det är inte bara inom Sverige som spelbolagen växer. Enligt kartläggningen finns det 39 svenskägda spelstudior med mer än tio anställda utomlands. I utlandet sysselsatte de svenska spelutvecklarna hela 2 979 personer under 2019.

Intäkterna per anställd i spelföretagen har klättrat med hela 17 procent till 2,8 Mkr per år. Vidare är lönsamheten bättre än någonsin, sammanlagt ökade vinsten med 44 procent till 4,95 miljarder kronor under fjolåret. 

Branschen är i stora delar förvärvsdriven, något som Di tidigare rapporterat om. Enligt Dataspelsbranschen rapporterades det under året 39 investeringar och förvärv till ett sammanlagt värde av drygt 4 miljarder kronor. I 29 av fallen var svenska bolag köpare och i 20 av de granskade affärerna var svenska bolag säljare.

Läs mer: Dataspelbolagens börsvärden rusar: ”Svensk paradgren”

Utöver rena nettointäkter finns det inom branschen stora möjligheter till övriga intäkter så som samarbeten inom film, kläder och andra produktkategorier som kan bredda bolagens titlar.

Nummer ett på listan över Sveriges största spelutvecklare sett till omsättning är Minecrafts utvecklare Mojang, som numera ägs av it-jätten Microsoft. Därefter följer Lars Wingefors börsnoterade spelkoncern Embracer och mobilspelsföretaget King, som utvecklat succéspelet Candy Crush och ägs av Activision Blizzard från USA.

Branschorganisationens talesperson Per Strömberg menar att det inte bara är pengar som är viktigt när man jämför dataspelsutvecklarna mot andra mer klassiska industrier. Han menar att dataspelsbranschens tillväxt de senaste åren har haft en, i förhållande till andra sektorer, liten miljöpåverkan som i stora delar inte kommer att öka.

 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?