1515

Svenska spelsuccén tar över SEB:s gamla kontor

Spelutvecklaren King har hittat ett nytt kungarike i centrala Stockholm. Under 2020 flyttar drygt 600 av de anställda till toppmoderna Sergelhuset, som tidigare var ett av SEB:s stora kontor.

En illustration av Sergelhuset, som blir färdigställt 2020, och Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson.
En illustration av Sergelhuset, som blir färdigställt 2020, och Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson.Foto:Press och Jesper Frisk.

Den svenska spelutvecklaren King står bakom den globala mobilsuccén Candy Crush. Under 2016 köptes bolaget ut från börsen av den amerikanska speljätten Activision Blizzard för 50 miljarder kronor. 

En knapp tredjedel av de anställda har fortsatt varit baserade i Stockholm. Sedan hösten 2014 har King huserat sin studio på Sveavägen 44. I samma byggnad har betalbolaget Klarna, ett annat svenskt techunder, också haft sin bas.

Nu har dock King hittat ett nytt kungadöme. Bolaget har skrivit ett kontrakt med fastighetsbolaget Vasakronan om att flytta in den nya fastigheten Sergelhuset, som just nu är under utveckling och slår upp portarna under 2020.

Bolagets talesperson Charley Tesch uppger att flytten beror på att King vuxit ur sina gamla lokaler, som var 4.100 kvadratmeter stora. 

Drygt 600 anställda berörs av flytten, säger hon.

Nu kommer King få tillgång till totalt 11.500 kvadratmeter kontorsyta på de sex översta planen av Sergelhuset.

”Vi är glada att flytta in i ett toppmodernt kontor som är väl anpassat till våra behov när vi fortsätter växa vår studio i Stockholm”, säger Tjodolf Sommestad, utvecklingschef på King, i en skriftlig kommentar.

Foto:Press.

Läs mer: SEB SEB A +0,54% Dagens utveckling påbörjar gigantisk flytt till miljardfastighet 

Sergelhuset utgjorde fram till 2017 SEB:s kontor, som sedan valde att samla hela sin verksamhet i Solna.

Efter det har kvarteret genomgått stora renoveringar, både interiört och exteriört, och fått flera tillbyggnationer. Budgeten för omdaningen av Sergelhuset var 3 miljarder kronor.

Läs mer: Bankkvarter blir till shoppingstråk vid Sergel 

Vasakronan kommer också ha sitt eget huvudkontor i byggnaden. Även restaurangkoncernen Stureplansgruppen etablerar sig i kvarteret. Därmed är hälften av projektet nu uthyrt, enligt fastighetsbolaget självt.

King vill inte berätta hur mycket de betalar för hyreskontraktet, eller hur långt det sträcker sig. 

Tidningen Fastighetsvärlden bedömer dock att King kan komma att betala uppemot 9.000 kr per kvadratmeter, höga nivåer för kontorslokaler i city, vilket skulle innebära en totalkostnad på drygt 100 miljoner kronor om året.

I dag har King-koncernen elva spelstudior runtom i världen, i städer som Barcelona, Berlin, San Francisco och New York. Bolaget sysselsätter totalt drygt 2 000 personer världen över.

Kings användarsiffror för Candy Crush har dock varit på väg nedåt en längre tid. Sedan september 2017 har antalet spelare som är inne varje månad sjunkit med 12 procent till 258 miljoner.

Nyligen kunde Di Digital avslöja att King slipper en upptaxering från Skatteverket på nära 4 miljarder kronor. I stället ska drygt 40 procent av Candy Crush-skaparnas vinster beskattas i Sverige.

Läs mer: Spelbolaget slipper miljardsmäll – lovar skatta tungt i Sverige 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?