1515

”Svenska sparare är redo för robotrådgivning”

Den svenska robotförvaltaren Lysa vill ta upp kampen med traditionell bankrådgivning. På Di Digitals event Female Founders den 23 maj pitchar bolagets medgrundare Emilie Andersson inför en tung investerarjury.

Henrik Littecke, Bo Becker, Emilie Andersson, Nicklas Storåkers, Ingrid Lindquist och Patrik Adamson (vd).
Henrik Littecke, Bo Becker, Emilie Andersson, Nicklas Storåkers, Ingrid Lindquist och Patrik Adamson (vd).Foto:Jonas Eng

Automatiserad rådgivning kring finansiella placeringar är en växande trend. Den amerikanska marknaden, där utvecklingen kommmit längst, domineras av jättarna Betterment och Wealthfront. Men även i Sverige dyker aktörer upp som erbjuder så kallad robotrådgivning.

Ett av bolagen är Lysa, vars tjänst lanserades så sent som i april i år. Bolaget har fått en hel del uppmärksamhet och backas bland annat av den tidigare Avanza-vd:n Nicklas Storåkers.

”Vi tyckte att det saknades en produkt som gör det lätt för sparare att investera rätt. Man kan säga att vi kombinerar traditionell förmögenhetsförvaltning med digitala lösningar”, säger Emilie Andersson, som är medgrundare av bolaget tillsammans med Patrik Adamson, Henrik Littecke.

Läs mer: Så ska Betterment utmana bankerna med Kinneviks miljoner

Spararen anger vilken risknivå som är lämplig. Därefter bibehåller Lysa samma risknivå i dennes portfölj över tiden, exempelvis 70 procent aktier och 30 procent räntebärande tillgångar. 

Hur har lanseringen gått?

”Bra. Vi trodde att det skulle ta tid för oss att nå ut med vår produkt men det har gått över förväntan.”

Är svenskarna öppna för att byta ut mänskliga bankrådgivare mot algoritmer?

”Vi har sett att det finns många kunder som snabbt vill hoppa på tåget, men att nå den breda kundbasen kommer att ta tid. Generellt kan man dock säga att utvecklingen går mot billigare sparprodukter och att medvetenheten ökar kring den här typen av tjänster”, säger Emilie Andersson.

Lysa är ett av de fyra startupbolag som kommer att pitcha vid Di Digitals event Female Founders. Övriga bolag är Light Flex System, Globhe och Lysa som alla utmärkt sig bland det 40-tal bolag som ansökt om att pitcha. I juryn sitter Collector-grundaren Lena Apler, EQT Ventures Ashley Lundström, Industrifondens Sara Resvik, storinvestaren Almis Anna Söderholm och Sara Wimmercranz från Backing Minds.

Publiken kommer även att få träffa Mengmeng Du, som har haft flera tunga poster på den svenska startupscenen. Bland annat ansvarade hon för Spotifys utlandslansering och hon har även arbetat som operativ chef på poddplattformen Acast innan hon för ett år sedan bestämde sig för att satsa helhjärtat på en egen startup – Getgeek.

Bolagen som kommer att pitcha på Female Founders är: 

Globhe 

Grundare: Helena Samsioe

Antal anställda: 3

Omsättning: 850 000 kronor

Globhe (NTL) grundades 2015 och arbetar med ett nätverk av leverantörer och konsulter vars drönare sätts i bruk för att leverera medicin och sjukvårdsutrustning i svårtillgänglig terräng i bland annat Rwanda. Globhe sitter på kontorshotellet H2 Health Hub i Stockholm och har valts till FN:s drönarprojekt i Malawi.

Läs även: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda  

Light Flex Sweden

Grundare: Victoria Bäcksin och Mårten Kull

Antal anställda: 4

Omsättning: 1 miljon kronor

Det tidigare Sting-bolaget Light Flex Sweden (NTL) har tagit fram en intelligent ljusteknik som kan sättas på kläder och hjälmar. På det viset kan motionärer och vägarbetare ha en bättre synlighet än vad reflexer ger. Bolaget har tagit in cirka 1,7 miljoner kronor från investerna Richard Båge och Rustan Panday, även tidig investerare i Storytel.

Dashl

Grundare: Nina Akbari och Arbilina Nissan 

Antal anställda: 4

Omsättning: 0

Dashl (NTL) grundades 2016 och är en digital skönhetstjänst som använder kundernas personliga data för att koppla ihop dem med rätt behandling enligt preferenser för stil, pris och geografisk plats. Tjänsten är uppbyggd på ett bildmatchnings- och betygsystem. Bolaget har tagit in drygt 800 000 kronor av okända investerare.

Lysa

Grundare: Emilie Andersson, Patrik Adamson och Henrik Littecke

Antal anställda: 8

Omsättning: 0

Lysa (NTL), som grundades 2015, har tagit fram en robotrådgivare som fungerar som en investeringstjänst för både spararen med lite och mycket tillgängligt kapital. Bolaget är godkänt som värdepappersbolag av Finansinspektionen. Bolaget har hittills tagit in 20 miljoner kronor av bland andra Nicklas Storåkers, Nordstjernans vd Tomas Billing, Citigroups Eirik Winter och Ernström & Co. 

Läs mer: Lysa utmanar branschen med ny robotrådgivare 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?