1515

Svenska Soundcloud-grundarna går vidare – startar elcykelbolag

Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss grundade 2007 Soundcloud – som i dag är en av världens största musiktjänster. Nu har duon gått vidare till ett nytt projekt, nämligen uthyrning av elcyklar i Berlin.

Eric Quidenus-Wahlforss och Alexander Ljung är två av grundarna bakom Dance.
Eric Quidenus-Wahlforss och Alexander Ljung är två av grundarna bakom Dance.Foto:Nils Hasenau/press.

De två svenska Soundcloud-grundarna Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss ska bli elcykelentreprenörer. Tysken Christian Springub är också inblandad i projektet.

I dagarna lanserar trion företaget Dance, som ska hyra ut elektriska cyklar till användare genom en app. Den första staden som får tillgång till tjänsten är Berlin, Tyskland.

Kostnaden blir 59 euro i månaden, motsvarande cirka 600 kronor, och ger kunden tillgång till en helt egen elcykel. Om den skulle bli stulen eller gå sönder ersätter Dance kunden med ett nytt fordon. 

”Att köpa och äga en elcykel är krångligt. Därför har vi velat skapa en friktionslös prenumerationstjänst för elcyklar, utan startkostnader och med alla kringtjänster inkluderade”, säger Eric Quidenus-Wahlforss i en kommentar, med hänvisning till att en elcykel i snitt kostar 2 300 euro att köpa för en privatperson.

Ett antal prominenta investerare har redan köpt in sig i affärsidén och investerat totalt 4,4 miljoner euro, eller 45 miljoner kronor. Det handlar till exempel om den finska spelmiljardären Ilkka Paananen, som var med och grundare Supercell, och det tyska riskkapitalbolaget Blueyard.

Soundcloud grundades 2007 i Stockholm av Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss, som båda var studenter från KTH. Bolaget flyttade dock, kort efter starten, sitt huvudkontor till Berlin. 

Soundclouds användartillväxt tog snart fart, men hade länge svårt att kapitalisera på sin stora kundbas och kostnaderna skenade. För några år sedan var bolaget till och med på randen till konkurs. 

2017 fick dock Soundcloud in 1,4 miljarder kronor i extern finansiering från Raine Group i USA och Temasek i Singapore, som tillsammans är majoritetsägare i bolaget. Men samtidigt slaktades Soundclouds värdering. Samma år lämnade Alexander Ljung rollen som vd och i fjol lämnade Eric Wahlforss posten som teknikchef. 

Men i år har streamingtjänsten kunnat vädra morgonluft. Bland annat har börsnoterade Sirius XM – som äger Spotify-konkurrenten Pandora i USA – investerat motsvarande 725 miljoner kronor i bolaget, mot en okänd minoritetspost till en hemlig värdering, vilket Di Digital rapporterade i februari. 

Alexander Ljung är fortfarande styrelseordförande i Soundcloud. Enligt Di Digitals uppskattning äger duon i dag mycket små andelar av företaget.

Läs mer: Spotify-konkurrent köper in sig i svenska Soundcloud 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?