1515
Annons

Svenska Sigma öppnar kontoret i Kiev igen

Den svenska it-koncernen Sigma öppnar upp kontoret i Kiev igen. ”Verksamheten rullar på, nästan lite mer än innan”, säger bolagets vd Carl Vikingsson. 

Till vänster Valery Krasovsky, vd och medgrundare på Sigma Software Group. Till höger, Carl Vikingsson, vd på Sigma.
Till vänster Valery Krasovsky, vd och medgrundare på Sigma Software Group. Till höger, Carl Vikingsson, vd på Sigma.

Svenska Sigma är genom bolaget Sigma Software en av de de största svenska arbetsgivarna i landet, med över 1.800 anställda. 

Nu gör bolaget precis som ett flertal ambassader gjort och öppnar verksamheten i Kiev igen. 

”Folk började återvända till Kiev, så vi har beslutat att öppna lokalerna igen för de som valt att komma tillbaka. Även om våra specialister arbetar effektivt från alla punkter i världen – bevisat av två års Covid-19-pandemi – uppskattar många möjligheten att kommunicera och dela idéer på en bekväm plats”, kommenterar Valery Krasovsky, vd och medgrundare på Sigma Software Group.

Av de 300 personer som tidigare jobbat på kontoret i Kiev vill runt 150 personer komma tillbaka. Dessutom har Sigma öppnat upp sex nya kontor i städerna Lutsk, Tjernivtsi, Uzjhorod, Ivano-Frankivsk, Ternopil och Mukatjeve, som ligger i västra Ukraina. Ett tecken på tillförsikt, menar bolagets vd Carl Vikingsson. 

”Vad är alternativet? Män mellan 16–60 år får inte lämna landet och någonstans måste man skaffa sig en tillvaro.”

Sigma hade redan innan det ryska anfallet förberett sig på att evakuera anställda från de mest utsatta områdena. Carl Vikingsson säger att medarbetarnas förflyttning till de västra delarna varit mycket smidig, mycket tack vare medarbetarna själva. 

”En framgångsfaktor är den kedja som startade. När folk kom till en säker plats tog man direkt kontakt med Sigmas samordnare och frågade hur man kunde hjälpa till. Den biten var viktigare av vad vi trodde”, fortsätter Carl Vikingsson.

I dag befinner sig runt 300 av bolagets nästan 2.000 anställda utomlands, och Sigma tittar nu på att öppna kontor i Rumänien och Bulgarien. Det ungerska kontoret har dock inte fått så många nya medarbetare. 

”Budapest-kontoren har varit mer ett transfer-center. Det är inte så många som flyttat till Ungern, istället har man valt Tyskland eller Polen.”

Summa summarum är 98 procent av medarbetarna tillbaka i sina projekt. Bolagets ”Business Continuity Plan” fungerar alltså, kanske till och med över förväntan. 

”Verksamheten rullar på, nästan lite mer än innan. Tidigare var ju alltid någon på semester, nu kan ingen åka någonstans. Det läggs nya projekt på oss också.”

Enligt IT Ukraine Association omsatte landets it-industri 2 miljarder dollar, 20 miljarder kronor, under det första kvartalet. Det är en tillväxt på 28 procent jämför med i motsvarande period i fjol. 

”I början var väl kunderna lite oroliga, men nu har det vänt och kunderna vill verkligen fortsätta att lägga projekt för att stödja ekonomin och Ukraina som land”, avslutar Carl Vikingsson. 

Läs mer: Svenska it-grundaren: ”Vi återvänder till Ukraina” 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?