1515
Annons

Svenska sextech-appen har laddats ned i 20 länder

Nära 50 procent av svenska kvinnor upplever att det är tabu att konsumera erotik. Den trenden vill ljudappen Ohcleo bryta och tar in 10 miljoner kronor för att fortsätta utveckla tjänsten.

Celine Fierro och Anders Lövbrand är grundare av erotikappen Ohcleo.
Celine Fierro och Anders Lövbrand är grundare av erotikappen Ohcleo.Foto:Kate Gabor
Celine Fierro och Anders Lövbrand är grundare av erotikappen Ohcleo.
Celine Fierro och Anders Lövbrand är grundare av erotikappen Ohcleo.Foto:Kate Gabor

Den nyligen lanserade erotikappen Ohcleo, som Di Digital skrev om i januari, har hittills laddats ner i 20 länder. Hur många nedladdningar det handlar om är medgrundaren och vd:n Celine Fierro förtegen om, men det är tusentals säger hon.

Hon startade Ohcleo i mitten av 2020 tillsammans med serieentreprenören Anders Lövbrand, som hon träffade när de var kollegor på marknadsföringstjänsten Swadd. 

Nu tar bolaget in en investering på 10 miljoner kronor, varav merparten kommer från två icke namngivna investerare. Ohcleo har tidigare tagit in 2 miljoner kronor i en såddinvestering från personer i grundarnas nätverk, som även är med i den nya rundan.

”De två nya investerarna har en stark amerikansk koppling och det ligger i linje med vår strategi att utmana internationellt redan från start”, säger Celine Fierro.

Med pengarna ska Ohcleo vidareutveckla produkten och växa organiskt. Tanken är att bygga varumärket på lång sikt och Celine Fierro tror inte på några breda marknadsföringskampanjer i det här skedet.

”Titta på Spotify, som inte gjorde några stora kampanjer i starten utan växte med användarna. Vi är ödmjuka inför att det tar tid och att vi jobbar med ganska outforskad mark”, säger hon.

Appen har gått som bäst i USA och även Danmark, där Ohcleo har uppmärksammats i media. På den amerikanska marknaden finns Dipsea, som är en stor spelare i nischen som kallas ”audio erotica” och har tagit in 45 miljoner kronor i riskkapital. 

Fyra av totalt sex personer i teamet som står bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.
Fyra av totalt sex personer i teamet som står bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.

Under mars månad i år gjordes en Sifo Kantar-undersökning kring utbudet av erotik, som Ohcleo står bakom. Av de 1 000 kvinnor som tillfrågades uppgav 47 procent att det är tabubelagt att konsumera erotik. 

Knappt 1 av 5 kvinnor svarade att det heller inte finns ett utbud av erotik som tilltalar dem. 

”Det finns ett stort tomrum på marknaden. Den sortens pornografi som länge dominerat industrin riktas i stor utsträckning till män och det är bevisligen, och förståeligt, inget som tilltalar alla. Vi hoppas kunna utgöra en del av ett mer hälsosamt och holistiskt innehåll på marknaden”, säger Ohcleos medgrundare Anders Lövbrand.

Celine Fierro lägger också till att Ohcleo vill vara inkluderande även för män och att många par konsumerar erotik tillsammans.

”Det finns inget som säger att inte män också kan lyssna på vårt innehåll. Vi som står bakom Ohcleo är både män och kvinnor som tror att enda vägen till en bättre marknad framåt är att utveckla den tillsammans. Vi upplever att kvinnor njuter och att män lär sig av vårt innehåll”, säger hon.

I Sverige har tre ljudappar med erotik för kvinnor lanserats de senaste månaderna. Förutom Ohcleo är det dels Blanchestories och dels AVA Stories, som Di Digital rapporterade om i förra veckan. De har lite olika inriktningar och innehållet i Ohcleo är enbart på engelska, medan de andra två har innehåll på svenska.

”Vi är inne i en spännande testfas. Det finns ett stort intresse och plats för olika aktörer som hittar sin nisch med användarna. Vi vill alla avstigmatisera kvinnors njutning och det ger bränsle till branschen att vi är flera och kan dra varandra”, säger Celine Fierro.

Läs också: Sextech-appen för kvinnor lanserar med Silvana Imam

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Youtube planerar onlinebutik för streamingtjänster

Youtube planerar att lansera en nätbutik för streamingtjänster och har återupptagit samtalen med underhållningsföretag om att delta i plattformen. Det säger personer med insyn i saken, rapporterar Wall Street Journal.

Youtube
YoutubeFoto:Chris Ratcliffe

Företaget hoppas på att plattformen, som varit under arbete i 18 månader, kan bli tillgänglig i höst. Youtube skulle då ansluta sig till Amazon och Apple som har egna hubbar för att sälja streamingtjänster.

Youtube tillåter för närvarande prenumeranter på Youtube TV att lägga till en prenumeration på tjänster som HBO Max. Den nya plattformen skulle göra det möjligt för konsumenter att välja streamingtjänster a la carte via Youtube-appen.

Att sälja flera tjänster via en enda app kan göra det enklare för konsumenterna. Vanligtvis får företag med streaminghubbar en del av intäkterna från köp på deras marknadsplatser. Youtube diskuterar att dela prenumerationsintäkterna med streamingpartnerna.

Youtube diskuterade redan 2020 att lansera en plattform för strömmande video online. Nu tycks idén vinna gehör hos underhållningsföretag som är hungriga efter nya målgrupper.

Analys: Svårt att lockas av falnande tillväxtstjärnan Nexflix

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera