1515

Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

I takt med att allt färre besöker bankkontor har marknaden öppnats för en ny typ av personlig bankman: Robotrådgivaren. Nu försöker en rad nystartade företag slå sig in på marknaden.

Primepilots grundare Ulf Ahrner (tv) och Anton Fagerlönn. Ann Grevelius, medgrundare av och styrelseledamot i Opti. Foto: Kollage
Primepilots grundare Ulf Ahrner (tv) och Anton Fagerlönn. Ann Grevelius, medgrundare av och styrelseledamot i Opti. Foto: Kollage

Automatiserad sparrådgivning är inget nytt fenomen. I USA förvaltas redan åtskilliga miljarder genom robotar som fördelar kapital mellan tillgångsslag åt privatpersoner. Så sent som för två veckor sedan investerade Kinnevik, för andra gången, en halv miljard kronor i amerikanska Betterment.

I Sverige har utvecklingen inte kommit lika långt. Men just nu tar en handfull nya aktörer sina första steg på marknaden för att försöka få svenskarna att lämna sin personliga bankman och låta en robot ta över sparandet.

Samtliga befinner sig i vad som brukar kallas sådd-stadiet, där de ska bevisa sin affär för potentiella investerare.

Läs mer: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen
Foto:
Di Digital har listat några av de mest spännande svenska och utländska aktörerna på marknaden.

Ett av bolagen är Primepilot som i juni släppte en öppen testversion av sin tjänst som automatiskt placerar sparpengar i fonder beroende på riskprofil och utveckling. 

“Just nu står 850 miljarder kronor på bankkonton utan ränta. Dessutom har vi ett nysparande på över 100 miljarder där två tredjedelar går in på vanliga bankkonton. Folk är inte benägna att ta tag i det själva och där kommer vi in”, säger Ulf Ahrner, vd och medgrundare av Primepilot. 

Primepilot är sprunget ur rådgivningsföretaget Delphi och grundarna kommer alla från finans- och rådgivningsbranschen. Ulf Ahrner är övertygad om digitaliserad rådgivning kommer att bli en massprodukt på sparmarknaden.  

“Till en början finns alltid en skepsis. Det var samma sak när resebranschen digitaliserades. Först var folk osäkra när de bokade ett hotell på internet, skulle det verkligen finnas ett rum när de kom fram? Men det fungerade och nu; vem går till en resebyrå för att träffa en reserådgivare?”, säger Ulf Ahrner.  

Läs mer: Kinnevik satsar halv miljard på robotrådgivare 

Primepilot har fått finansiellt stöd av Vinnova och ett par privatinvesterare, bland annat Per Westerberg, tidigare talman i Riksdagen och ordförande för Aktiespararna som också är Primepilots styrelseordförande. Han är en i raden av namnkunniga personer som engagerat sig i den bubblande branschen. Den tidigare Avanza-chefen Nicklas Storåkers har investerat i bolaget Lysa, Collector-grundaren Lena Apler har investerat i Sigma Stocks och Ann Grevelius, tidigare investerings- och strategichef på SEB, har investerat och i fondjämförelsetjänsten Opti. 

Att automatiserad rådgivning fungerar råder det idag ingen större oenighet kring. Portföljteorin som används togs fram redan på 50-talet och är vetenskapligt bevisad. Den stora frågan nu är vad som krävs för att robotrådgivning ska bli en tjänst som slår igenom i de breda massorna. Rådgivningsbolaget Lysa hade i maj i år 100 miljoner kronor under förvaltning och Sigma Stocks har gått ut med att de har 2000 kunder, men behöver 20 000 för att nå break even. 

“Jag tror att det här ärr genombrottet för en rationell effektiv portföljförvaltning för privatpersoner. Men inget av de svenska bolagen har fått upp någon riktig volym ännu. En vanlig fond behöver ett par miljarder kronor under förvaltning för att gå runt och en robotrådgivare behöver då logiskt en volym på 10-15 miljarder på grund av de ytterst små marginalerna”, säger Filip Peterson, investment manager på SEB Venture Capital.

Läs mer: Primepilot fyller på kassan och lanserar robotrådgivare 

Filip Peterson tror att samarbeten med banker kan bli det som får de breda massorna att hitta robotrådgivarna. 

“Trovärdighetsfrågan är viktig. Vem är bekväm med att sätta sina pensionspengar och sina barns sparpengar hos ett bolag som man inte har koll på? Genom att samarbeta med en medelstor bank kan man lösa det och samtidigt få tillgång till kundstocken”, säger han. 

Ulf Ahrner på Primepilot är inne på samma spår men tror också att något av de stora mediehusen skulle kunna bli avgörande för branschens genombrott. 

“Schibsted har köpt bolag och satsat medieutrymme för att få dem att bli etablerade. Bonnier investerar redan i fintech via NFT Ventures och har kapaciteten att satsa en miljard i medieutrymme för att ta marknaden. Jag tror det är en tidsfråga innan de ger sig in i det här”, säger Ulf Ahrner. 

För trots att bolagen i nischen knappt har tagit sina första steg har de investerarnas ögon på sig. 

”Jag tror inte det finns någon tech-investerare som inte tittar på detta. Det vore närmast tjänstefel att inte göra det”, säger Filip Peterson. 

Läs mer: Reportage: Bankrådgivarnas sista strid 

En förändring som kan komma att spela robotrådgivarna i händerna är ny lagstiftning från EU som träder i kraft vid årsskiftet. För att en oberoende rådgivare ska kunna kalla sig oberoende krävs då att de inte säljer bolagets egna produkter. Det diskvalificerar till exempel samtliga personliga bankmän på storbankerna.

“Det kan skapa en ökad medvetenhet om oberoende rådgivning. Samtidigt innebär den nya lagstiftningen i princip att de enda som har råd att ge oberoende rådgivning är de elektroniska tjänsterna”, säger Ulf Ahrner. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?