1515

Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

I takt med att allt färre besöker bankkontor har marknaden öppnats för en ny typ av personlig bankman: Robotrådgivaren. Nu försöker en rad nystartade företag slå sig in på marknaden.

Primepilots grundare Ulf Ahrner (tv) och Anton Fagerlönn. Ann Grevelius, medgrundare av och styrelseledamot i Opti. Foto: Kollage
Primepilots grundare Ulf Ahrner (tv) och Anton Fagerlönn. Ann Grevelius, medgrundare av och styrelseledamot i Opti. Foto: Kollage

Automatiserad sparrådgivning är inget nytt fenomen. I USA förvaltas redan åtskilliga miljarder genom robotar som fördelar kapital mellan tillgångsslag åt privatpersoner. Så sent som för två veckor sedan investerade Kinnevik, för andra gången, en halv miljard kronor i amerikanska Betterment.

I Sverige har utvecklingen inte kommit lika långt. Men just nu tar en handfull nya aktörer sina första steg på marknaden för att försöka få svenskarna att lämna sin personliga bankman och låta en robot ta över sparandet.

Samtliga befinner sig i vad som brukar kallas sådd-stadiet, där de ska bevisa sin affär för potentiella investerare.

Läs mer: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen
Foto:
Di Digital har listat några av de mest spännande svenska och utländska aktörerna på marknaden.

Ett av bolagen är Primepilot som i juni släppte en öppen testversion av sin tjänst som automatiskt placerar sparpengar i fonder beroende på riskprofil och utveckling. 

“Just nu står 850 miljarder kronor på bankkonton utan ränta. Dessutom har vi ett nysparande på över 100 miljarder där två tredjedelar går in på vanliga bankkonton. Folk är inte benägna att ta tag i det själva och där kommer vi in”, säger Ulf Ahrner, vd och medgrundare av Primepilot. 

Primepilot är sprunget ur rådgivningsföretaget Delphi och grundarna kommer alla från finans- och rådgivningsbranschen. Ulf Ahrner är övertygad om digitaliserad rådgivning kommer att bli en massprodukt på sparmarknaden.  

“Till en början finns alltid en skepsis. Det var samma sak när resebranschen digitaliserades. Först var folk osäkra när de bokade ett hotell på internet, skulle det verkligen finnas ett rum när de kom fram? Men det fungerade och nu; vem går till en resebyrå för att träffa en reserådgivare?”, säger Ulf Ahrner.  

Läs mer: Kinnevik satsar halv miljard på robotrådgivare 

Primepilot har fått finansiellt stöd av Vinnova och ett par privatinvesterare, bland annat Per Westerberg, tidigare talman i Riksdagen och ordförande för Aktiespararna som också är Primepilots styrelseordförande. Han är en i raden av namnkunniga personer som engagerat sig i den bubblande branschen. Den tidigare Avanza-chefen Nicklas Storåkers har investerat i bolaget Lysa, Collector-grundaren Lena Apler har investerat i Sigma Stocks och Ann Grevelius, tidigare investerings- och strategichef på SEB, har investerat och i fondjämförelsetjänsten Opti. 

Att automatiserad rådgivning fungerar råder det idag ingen större oenighet kring. Portföljteorin som används togs fram redan på 50-talet och är vetenskapligt bevisad. Den stora frågan nu är vad som krävs för att robotrådgivning ska bli en tjänst som slår igenom i de breda massorna. Rådgivningsbolaget Lysa hade i maj i år 100 miljoner kronor under förvaltning och Sigma Stocks har gått ut med att de har 2000 kunder, men behöver 20 000 för att nå break even. 

“Jag tror att det här ärr genombrottet för en rationell effektiv portföljförvaltning för privatpersoner. Men inget av de svenska bolagen har fått upp någon riktig volym ännu. En vanlig fond behöver ett par miljarder kronor under förvaltning för att gå runt och en robotrådgivare behöver då logiskt en volym på 10-15 miljarder på grund av de ytterst små marginalerna”, säger Filip Peterson, investment manager på SEB Venture Capital.

Läs mer: Primepilot fyller på kassan och lanserar robotrådgivare 

Filip Peterson tror att samarbeten med banker kan bli det som får de breda massorna att hitta robotrådgivarna. 

“Trovärdighetsfrågan är viktig. Vem är bekväm med att sätta sina pensionspengar och sina barns sparpengar hos ett bolag som man inte har koll på? Genom att samarbeta med en medelstor bank kan man lösa det och samtidigt få tillgång till kundstocken”, säger han. 

Ulf Ahrner på Primepilot är inne på samma spår men tror också att något av de stora mediehusen skulle kunna bli avgörande för branschens genombrott. 

“Schibsted har köpt bolag och satsat medieutrymme för att få dem att bli etablerade. Bonnier investerar redan i fintech via NFT Ventures och har kapaciteten att satsa en miljard i medieutrymme för att ta marknaden. Jag tror det är en tidsfråga innan de ger sig in i det här”, säger Ulf Ahrner. 

För trots att bolagen i nischen knappt har tagit sina första steg har de investerarnas ögon på sig. 

”Jag tror inte det finns någon tech-investerare som inte tittar på detta. Det vore närmast tjänstefel att inte göra det”, säger Filip Peterson. 

Läs mer: Reportage: Bankrådgivarnas sista strid 

En förändring som kan komma att spela robotrådgivarna i händerna är ny lagstiftning från EU som träder i kraft vid årsskiftet. För att en oberoende rådgivare ska kunna kalla sig oberoende krävs då att de inte säljer bolagets egna produkter. Det diskvalificerar till exempel samtliga personliga bankmän på storbankerna.

“Det kan skapa en ökad medvetenhet om oberoende rådgivning. Samtidigt innebär den nya lagstiftningen i princip att de enda som har råd att ge oberoende rådgivning är de elektroniska tjänsterna”, säger Ulf Ahrner. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?