1515
Annons

Svenska robotföretaget köper amerikansk konkurrent

Svenskgrundade Furhat vill revolutionera världen med sin människolika ansiktsrobot Furhat. Nu köper bolaget sin amerikanska konkurrent Misty Robotics. 

”Det är i allra högsta grad ett strategiskt förvärv”, säger Furhat Robotics vd Samer Al Moubayed. 

Samer Al Moubayed är vd på Furhat Robotics.
Samer Al Moubayed är vd på Furhat Robotics.Foto:Press

Det började som ett projekt på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm 2011. I dag är Furthat Robotics ett av världens främsta bolag när det kommer till robotar inom sin nisch. 

Tekniken utgår från roboten Furhat, en slags elektronisk byst som kan byta ansikte och språk på beställning. Furhat kan till exempel dirigera turister på en flygplats eller genomföra arbetsintervjuer. Bolaget har även lockat till sig flera namnkunniga kunder som Disney, Intel, Accenture och Facebook. 

Nu når bolaget en ny milstolpe. Under måndagen tillkännagavs förvärvet av konkurrenten Misty Robotics. Köpeskillingen är hemlig. 

”Misty är ett framgångsrikt amerikanskt bolag. Det är en marknad som vi vill expandera på. Vi vill även ta vår mjukvara, vår artificiella intelligens, till fler robotar för att göra andra saker. Dessutom handlar det om att knyta ny talang till bolaget. Det är i allra högsta grad ett strategiskt förvärv”, säger Furhat Robotics vd Samer Al Moubayed. 

Misty Robotics en spin-off av mjuk- och hårdvarubolaget Sphero, som tillverkar robotar för hem och kontor. Deras robot har flera mänskliga egenskaper, bland annat kan den känna igen ansikten och föra ett samtal – även om den ser mer ut som en traditionell robot än vad Furhat gör. 

”Furhat har ett mer vuxet utseende som funkar bra på flygplatser, hos myndigheter och på sjukhus. Men vi vill finnas mer på utbildningsmarknaden, till exempel nå ut till barn som vill lära sig att programmera. Misty är perfekt för den typen av uppdrag.”

Robotarna kommer att fortsätta existera på var sitt håll, men tanken är även att bolagen ska kunna dra nytta av deras respektive kunskaper. Det blir särskilt användbart då bolaget nu fokuserar på att ta Furhat till nya marknader. I dagsläget har man kunder i 45 länder, och framöver satsar man på att knyta till sig ännu fler i Asien. 

”Furhat är världsledande på flera tekniker inom social robotik. Den teknologin vill vi även att Misty ska kunna använda.”

Trots en teknik i framkant är det hittills blygsamma siffror som Furhat Robotics redovisar. Det handlar delvis om pandemin, som man bedömer har påverkat intäkterna negativt till följd av inställda resor. 

Under 2020 omsatte bolaget 8 miljoner kronor och gjorde en förlust på 1,7 miljoner kronor. Samer Al Moubayed vill inte dela några siffror för 2021 men säger att företaget har ökat sin kundgrupp inom flera områden. 

Furhat Robotics backas av bland annat riskkapitalbolaget Balderton. Samer Al Moubayed vill inte avslöja hur mycket riskkapital bolaget har tagit in. 

”Vi är väldigt glada och stolta över det här. Det ger oss även ett försprång mot resten av branschen”, säger Samer Al Moubayed och fortsätter: 

”Misty är en sådan robot som man blir förälskad i vid första mötet.” 

Från vänster: roboten Misty intill roboten Furhat.
Från vänster: roboten Misty intill roboten Furhat.Foto:Press

 


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?