1515

Svenska preventivappen Natural Cycles godkänd i USA – första någonsin

Preventivmedelsappen Natural Cycles har fått godkänt av amerikanska läkemedelsverket och blir den först av sitt slag som får marknadsföras i USA. Nu kan bolaget komma att ta in nytt kapital inför lanseringen. 

Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.
Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.Foto:Jesper Frisk

Den svenska preventivmedelsappen Natural Cycles har fått grönt ljus från det amerikanska läkemedelsverket, FDA, för att marknadsföra sig i landet. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande. 

Genom dagliga tester av kvinnans kroppstemperatur räknar appen ut vilka dagar sex är säkert. I ett test som myndigheten gjort fungerade inte appen i 1,8 procent av fallen när den används "perfekt". Totalt medverkade 15 570 kvinnor och testet visade även att 6,5 procent blev gravida vid "normalt" användande, då de inte alltid brukade appen korrekt. 

"Konsumenter använder i allt större utsträckning digital hälsoteknologi inför beslut som rör deras hälsa och den här nya appen kan ge en effektiv preventivmetod om den används försiktigt och korrekt. Men kvinnor bör vara medvetna om att ingen typ av preventivmedel fungerar perfekt, så en oplanerad graviditet kan bli resultatet även av korrekt användande av appen", säger Terri Cornelison på FDA i ett uttalande.

Läs mer: Nästa bakslag för Natural Cycles – utreds även i Storbritannien 

Natural Cycles har växt explosionsartat det senaste året. Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen med över 200 procent till drygt 41 miljoner kronor.

I februari förra året fick bolaget tillstånd att marknadsföra appen som preventivmedel, efter att tidigare bara fått kalla sig fertilitetsdator. 

“Vi gläds åt att FDA godkände vår De Novo klassificering baserat på vår kliniska data och ser fram emot att jobba tillsammans med vårdpersonal för att erbjuda kvinnor i USA en digital preventivmetod. Natural Cycles mål är att driva forskningen i kvinnohälsa framåt med stort engagemang och passion, och denna milstolpe är en mycket viktig del av den resan”, skriver Elina Berglund, som tillsammans med Raoul Scherwitzl, grundande bolaget, i ett mejl till Di. 

I november förra året sa Elina Berglund Scherwitzl till Di Digital att bolagets mål var att lanseras i USA, och att det skulle lyfta bolaget än mer och att de skulle behöva ta in mer kapital inför en lansering i USA. 

Lyssna på intervjun med Elina Berglund här:

https://embed.acast.com/startupstories/elinaberglund-naturalcycles-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?