1515

Svenska plattformen Playpilot slår samman “fin-tv” med Youtube

Svenska startupbolaget Playpilot, som vill samla alla streamingtjänster på en plattform, lägger till de mest populära svenska och internationella Youtube-kanalerna i sin tjänst. Sedan starten i slutet av juli snittar tjänsten cirka 5.000 unika besökare i veckan.

Playpilot är en ny samlingsplats för streamingtjänster som drivs från Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm.
Playpilot är en ny samlingsplats för streamingtjänster som drivs från Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm.

YouTube-stjärnornas växande inflytande blir allt tydligare. Nu lägger svenska startupbolaget Playpilot.com till de mest populära svenska och internationella Youtube-kanalerna i sin tjänst, som är en slags samlingsplats för streamingtjänster. Användarna kan därmed utforska och följa allt ifrån tv-serien Game of Thrones och SVT:s Skavlan till internetfenomenet Pewdiepie och Aftonbladet TV genom en och samma tjänst.

Playpilot startades i oktober 2014 och sitter idag på Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm. Tjänsten lanserades i slutet av juli i år och lockar nu cirka 5.000 unika besökare i veckan. I dagsläget integrerar man innehåll från över 20 svenska och internationella streaming- och playkanaler.

Den nya Youtube-satsningen lanseras under onsdagen och omfattar hundratals utvalda Youtube-kanaler. Inloggade användare ska även kunna få avsnittsuppdateringar i sitt personliga video-flöde.

”Samtidigt som många äldre haft svårt att förstå de nya formatens attraktionskraft har de svenska Youtube-stjärnorna snabbt blivit en maktfaktor i det nya medielandskapet. Att vi nu äntligen får in dem på Playpilot bredvid “fin-tv” titlar som Breaking Bad och Idol känns grymt kul samtidigt som det är ett självklart steg i utvecklingen av tjänsten”, säger Adam Chrigström, vd och grundare för Playpilot.

Playpilot bygger på idén att låta användarna utforska och följa innehållet från alla streamingtjänster genom en plattform, för att sedan länka dem vidare till respektive leverantör när de vill titta på något. Youtube-integrationen följer samma modell, men tack vare Youtubes integrationsmöjligheter kan innehållet spelas upp direkt i tjänsten.

”Att Youtube låter oss integrera sin spelare förbättrar inte bara användarupplevelsen för den som vill titta på Youtube-kanaler, det öppnar även upp för nya kreativa sätt att paketera vårt innehåll. En sådan funktion vi tagit vara på är möjligheten att koppla ihop alla våra filmer och serier med trailers vilket gör det ännu enklare att hitta något bra att titta på”, säger vd Adam Chrigström.

Han uppger att bolaget tagit in pengar från investerare i mediebranschen, men som vara anonyma i dagsläget.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?