1515

”Svenska pensionspengar borde vikas till impact-bolag”

Marknaden för impact-bolag, som ska lösa samhällsutmaningar och samtidigt tjäna pengar, har gått från ett nytt intresse till att nu handla om rätt investeringar i rätt tid. Det stod klart under Dagens industris konferens Impact Summit Hub.

Ruth Brännvall, vd för Impact Invest, var med och gav feedback till rundabordssamtalen. Till höger syns dagens moderatorer Ida Hansson Brusewitz och Thomas Frostberg.
Ruth Brännvall, vd för Impact Invest, var med och gav feedback till rundabordssamtalen. Till höger syns dagens moderatorer Ida Hansson Brusewitz och Thomas Frostberg.Foto:Press.
Ett av rundabordssamtalen under dagen anordnades av Minc.
Ett av rundabordssamtalen under dagen anordnades av Minc.

Under onsdagen var drygt 700 personer anmälda till Impact Summit Hub som denna gång genomfördes helt digitalt.

Ett återkommande ämne under dagen var hur mer investeringar ska nå impact-sektorn. Bland annat finns det en utmaning i hur effekterna från bolagen mäts, dessutom kan det vara tekniktunga bolag med lång utvecklingstid som kräver mycket resurser.

Ruth Brännvall, grundare och vd till Impact Invest som har varit aktiv inom området sedan många år, pekade på att det nu finns en internationell modell att gå efter. Impact Management Project har tagits fram i samarbete med internationella finansjättar och blir en guide för såväl bolag som söker finansiering samt investerare som ska bedöma projekt.

Läs mer: Adalberth-miljoner till fyra svenska bolag: ”Bygger nästa enhörning”

Hon anser också att mer resurser från samhället borde vikas till hållbara projekt. Hon pekade på att Frankrike har så kallade ”solidaritetsfonder” och där pensionsfonder investerar i onoterade bolag, som bland annat inbegriper impact.

 ”För att fortsätta uppmuntra innovation på området borde Sverige följa bland annat Frankrikes exempel och investera pensionspengar i impact”, sa Ruth Brännvall.

För första gången kunde deltagarna dessutom i realtid följa 13 olika rundabordssamtal från startuphubbar runtom i Sverige. Samtalen visade på stark innovationsvilja och bred från bolagen som samtidigt lyfte behoven av investeringar. 

”Det är avgörande att rätt kapital kommer in vid rätt skede”, sammanfattade Jonas Sandwall från Chalmers Ventures i Göteborg.

Ignite Sweden var en av de 13 hubbar som hade rundabordssamtal under Impact Summit Hub.
Ignite Sweden var en av de 13 hubbar som hade rundabordssamtal under Impact Summit Hub.

En viktig fråga var skalbarhet och långsiktighet inom impact-bolag och impact-lösningar, och att se längre än bara till klimatfrågan, något som kan vara svårt för mindre bolag och startups.

”Det kommer krav på andra faktorer än klimat. Det är dock svårt att komma ifrån klimatfrågan, de andra faktorerna hänger ihop med den”, sa Emilia Käck, som är ansvarig för energi och infrastruktur på branschorganisationen Teknikföretagen.

”Att få in helheten kräver mycket och diversifierad kompetens, det är svårt för små startups. Mycket måste klaffa, det är inte lätt att få in allt samtidigt”, sa hon.

Läs mer: Bolagets alger får kor att gasa mindre – plockar in pengar från Claes Dinkelspiel

Ett annat ämne som kom upp var att bolagen behöver ta en helhetssyn kring hållbarhet. Om ett bolag till exempel är inriktat på att minska koldioxidutsläpp så får det inte glömma sociala aspekter, som villkoren för de som tillverkar bolagets produkter.

”I min värld betyder hållbarhet stabilitet, men det får inte bli på bekostnad av sociala aspekter”, sa Anders Langworth, hållbarhetschef på Nordea NDA SE -2,22% Dagens utveckling , i ett av samtalen. 

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz, som modererade dagen tillsammans med Thomas Frostberg, avslutade med att fråga panelen på scenen om utsikterna för hållbarheten globalt efter pandemin. Under en längre period har hushållen kunnat spara och svenskarna kan tänkas bli mer köpsugna, vilket borgar för en konsumtionsvåg. Paneldeltagarna var dock eniga om att den eventuella ökningen i så fall endast blir tillfällig.

”Många har blivit mer medvetna om global påverkan och det har skapat ett ansvarstagande”, menade Linda Mannerby, hållbarhetschef på Grant Thornton.

Följ vår bevakning av sektorn här: Allt om impact-bolagen

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?