Annons

Svenska pass till lågpris på darknet

Svenska id-handlingar är bland de billigaste på darknet. Det visar en undersökning från cybersäkerhetsbolaget Nord VPN.

Ett svenskt pass kostar i snitt 95 kronor på darknet.
Ett svenskt pass kostar i snitt 95 kronor på darknet.

På darknet, en dold del av internet, kan i princip allt köpas for pengar eller kryptotillgångar.  Cybersäkerhetsbolaget Nord VPN har nu analyserat en stor marknadsplats på darknet, där över 720.000 föremål sålts för totalt 164,3 miljoner kronor.

Här finns pass, personliga ID-kort och körkort, men även e-postadresser, bankkort och personliga inloggningsuppgifter till salu.

”Marknadsplatsen som undersöktes är bara toppen av isberget och i dag finns det över 30.000 webbplatser på Darknet. I själva verket utgör den del av internet som är öppen och tillgänglig för alla endast 4 procent av hela internet”, säger Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsexpert på Nord VPN.

Enligt undersökningen kostar ett svenskt pass i genomsnitt 95 kronor, att jämföra med snittpriset för hela EU som ligger på 950 kronor. Det gör passen till det fjärde billigaste i världen. Även svenska id-kort ligger på 95 kronor, vilket gör det till det femte billigaste id-kortet i världen. 

En hel svensk identitet – det vill säga fullständigt namn, personnummer och adress – hade ett genomsnittligt pris på 542 kronor.

”Det rör sig mestadels om falska pass eller passkanningar. Identitetsuppgifterna som finns i passen är då tagna från verkliga personer”, fortsätter han. 

Adrianus Warmenhoven menar att det är svårt att säga exakt varför svenska pass är så billiga, då att priserna avgörs av flera faktorer:

1.  Hur lätt är det att fejka dokumentet.

2. Hur många som är intresserade av att köpa passet.

3. Hur lätt det är att utföra brott när du köper passet.

4. Hur mycket passet redan är sålt.

5. Hur säkerhetsstandarderna ser ut i olika länder.

6. Passindex (hur långt du kan resa med passet).

”Min gissning i det här fallet är att kriminella säljer pass av mycket låg kvalitet som endast kan användas internt i Sverige, eftersom vilken tull eller flygplats som helst skulle inse att passet är falskt. Svenska pass är ganska svåra att fejka, så ett så lågt pris skulle i så fall innebära att man anstränger sig väldigt lite för att göra det”, säger han.

Hur vanligt det är att människor ertappas med falska pass är snarare en fråga för Polismyndigheten och Gränspolisen än Nord VPN, menar cybersäkerhetsexperten.

”Dock vet vi att polisen upptäckt fler och fler falska pass de senaste åren och år 2019 gjordes dubbelt så många anmälningar om förfalskade pass som året innan. Vi vet också att polisen blivit bättre på att upptäcka när någon försöker resa in eller ut ur landet med ett förfalskat pass.”

Nord VPN uppmanar nu alla att vara på sin vakt.

”Omfattningen av information som erbjuds på dessa illegala marknader visar hur viktigt det är att ta hand om sin säkerhet och integritet online”, fortsätter Adrianus Warmenhoven.

Nord VPN är mest kända för sin vpn-tunnel, som innebär att användarens ip-adress byts ut mot en annan för att minska möjligheterna till spårning. Bolaget grundades 2012 av Tom Okman från Litauen men har i dag sitt säte i Panama.

 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera