1515

Svenska parets rymdbolag lockar investerare – Fuglesang rådgivare

Närmare 60.000 satelliter väntar på att skjutas upp i rymden de närmaste åren, men raketkapacitet saknas. Det hoppas äventyrarparet Thomas och Tina Sjögren snart ha en lösning på. Och i förlängningen kanske även själva kunna åka till Mars.

Christer Fuglesang har en roll som rådgivare till bolaget och äger en mindre post aktier direkt i paret Thomas och Tina Sjögrens Pythom Space.
Christer Fuglesang har en roll som rådgivare till bolaget och äger en mindre post aktier direkt i paret Thomas och Tina Sjögrens Pythom Space.

Thomas och Tina Sjögren gjorde sig kända som äventyrare efter flera Mount Everest-expeditioner och strapatsrika färder till både Syd- och Nordpolen runt millenniumskiftet. I dag är målet betydligt högre satt: rymden.

Tillsammans driver de företaget Pythom Space som bygger ett rymdsystem framför allt på plats i Kalifornien, men även med mjukvaruutveckling i Sverige.

”Vi utvecklar både raket, landare och rymdskepp baserat på ett unikt bränslesystem som vårt team tagit fram. Första produkten blir en raket som lyfter 150 kilo nyttolast till omloppsbana”, säger Thomas Sjögren.

Planen är att kunna skjuta upp den första raketen kallad Eiger, redan nästa år. Tester och utveckling pågår som bäst vid deras bas i Bishop, på östra sidan av Sierra Nevada-bergen. Bolaget har sju anställda inklusive dem själva och ytterligare fem i Europa.

Paret har vid det här laget vant sig vid skeptiska frågor om hur två äventyrare utan formell rymdteknisk utbildning skulle kunna lyckas med det.

”Hela mitt liv har jag fått höra ‘det där går inte’ om allt vi gjort. Nu lyssnar man inte längre. Ännu har vi inte stött på någonting som säger att det vi vill göra nu skulle var omöjligt. Men att det måste finnas någon som finansierar det vi gör tar vi på allvar”, säger Tina Sjögren.

Thomas och Tina Sjögren är självlärda tekniker och har tidigare bevisat sina färdigheter, som under expeditionen till Everest 1999, sponsrad av telekomjätten Ericsson.

”De ville ha uppdateringar varje dag så vi byggde hårdvara och utvecklade mjukvara för det första wifi-nätverket på Everest”, säger Thomas Sjögren.

Den våldsamt snabba teknikutvecklingen under de senaste åren har fungerat som katapult för rymdstartups, inte minst Pythom Space.

”Det stora är 3D-printing. Vi använder samma material som den legering som användes i Apollo-månlandarna. Den motor vi utvecklat hade inte gått att tillverka utan den teknologin. Det hade kostat 1 miljon dollar för 20 år sedan. För två år sedan var priset 25 000 dollar och den senaste printen som vi gjorde gick på 3 000 dollar. Det här gäller inte bara för oss utan alla.”

Pythom Space har drygt ett dussin konkurrenter som siktar på att skjuta upp raketer som kan klara en last upp till 150 kilo.

”De flesta av dem köper sina motorer från Ukraina. När vi började göra vår research och trängde in i ämnet förstod vi att vi skulle kunna utveckla en på egen hand”, säger Tina Sjögren.

Paret Sjögren har, utöver tid, satsat närmare 2,5 Mkr i Pythom Space. Pengarna kommer från deras företag Human Edge Tech, som de senaste 15 åren har tillverkat tekniklösningar för extrema situationer.

Övrigt riskkapital, hur mycket vill de inte precisera, kommer främst från en investerargrupp kallad Space Cowboys, som har startats specifikt för att hjälpa Pythom Space. Den leds av Ted Elvhage, som bland annat sitter i styrelsen för biometribolaget Fingerprint Cards.

”Vi har satsat 7,5 Mkr och kommer antingen göra flera hundra gånger pengarna i vinst eller misslyckas totalt. Men oavsett utfall kommer vi ha en riktigt bra och intressant historia att berätta och kanske har vi även flyttat fram teknikbarriärerna så att nästa generation får ett bra liv på planeten med hjälp av mer kunskap från universum”, säger Ted Elvhage.

Bland dem som gått in med pengar finns Lisa Fuglesang, gift med tidigare astronauten Christer. Han har i sin tur har en roll som rådgivare till bolaget och äger en mindre post aktier direkt i Pythom Space.

I kretsen investerare i Space Cowboys märks affärsängeln Anette Nordvall, Kivragrundaren Robert Wahlström, Erik Stenman, grundare av programvaruföretaget Happi Hacking och Niclas Lilja, ordförande i Propel Capital, varas fonder är knutna till startupinkubatorn Sting i Stockholm.

Några intäkter i Pythom Space räknar paret Sjögren med tidigast i slutet av nästa år. 

”Just nu gäller det att vara bra på att kalkylera kostnader, hålla budgeten och att investerarna är sugna på att hänga med på den här resan. Vårt bolag värderas till 28 miljoner dollar (244 Mkr, reds. anm.) nu vilket är lågt jämfört med andra i vår klass”, säger Thomas Sjögren.

I början av nästa år väntar en så kallad A-runda där de hoppas kunna ta in ytterligare omkring 15 miljoner dollar för så kallade hopptester, att gradvis öka höjden som de kan skjuta en raket upp till. I januari görs de första uppskjutningarna och nästa sommar ska de ha nått 15 000 meters höjd och därefter rymden.

”Vi har så att vi klarar oss en bra bit framåt, men ju mer vi kan få in desto snabbare kan vi utveckla. Vi vill gå från ängelinvesterare till vc-bolag. Med 15 miljoner dollar kan vi bygga två raketer och även klara två eventuella krascher”, säger Thomas Sjögren.

Den här veckan är paret Sjögren med vid världsutställningen Expo 2020 i Dubai, inbjudna som representanter för den nya svenska rymdindustrin. Deras personliga planer sträcker sig ännu längre än att bara få upp satelliter i omloppsbana.

Samtidigt som de bygger raketen filar paret även på en marslandare med samma framdrivningssystem.

”Vi har alltid velat åka till stjärnorna. Mars är vår stora livsdröm och motivationen för oss i det här projektet.”

 

 


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?