1515

Svenska nätkasinon gör skatteklipp i miljardklassen

Svenska nätspelsbolag gör stora skatteklipp med Malta som hemvist. Jättarna Unibet och Betsson har på några år sparat omkring 500 Mkr var i utebliven skatt, visar Di Digitals granskning.

Malta är skattemässig hemvist för en rad nätspelsbolag som är börsnoterade i Sverige.
Malta är skattemässig hemvist för en rad nätspelsbolag som är börsnoterade i Sverige.Foto:Terje Pedersen/Scanpix

Samtliga nätspelsbolag som är börsnoterade i Sverige har delar av eller hela sin verksamhet på Malta. I väntan på att det svenska spelmonopolet luckras upp har de skaffat sig spellicenser på Malta som sedan får användas inom EU:s inre marknad. Samtidigt har de gjort rejäla skatteklipp. 

Under de senaste åren har fyra av Sveriges största Malta-registrerade nätkasinon och bettingsajter betalat 1,2 miljard kronor mindre i skatt än vad som hade varit fallet i Sverige. Detta eftersom de har betalat mellan 5 och 9 procent i bolagsskatt snarare än den svenska nivån på 22 procent.

De senaste fem åren har fyra nätspelsbolag har betalat 1,2 miljarder kronor mindre i bolagsskatt än vad som hade varit fallet i Sverige.

Totalt har Betsson, Unibet, Netent och Mr Green betalat 400 miljoner kronor i bolagsskatt de senaste åren, en knapp tredjedel av motsvarande skattesumma hade varit i Sverige.

Stockholmsnoterade Unibet, som förra året gjorde en vinst på 725 Mkr, har de senaste fem åren i snitt betalat en skatt på 7,6 procent. Skattenotan har därmed blivit 472 Mkr billigare.

”Unibet Group betalar alla de skatter vi är skyldiga betala”, säger Peter Alling, chef för samhällskontakter på Unibet.

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

När koncernen etablerade sig på Malta var landet det enda i Europa som tillhandahöll licenser för digitala spelbolag, påpekar han. Peter Alling påpekar att Unibet-koncernens nota för spelskatt har ökat med nära 50 procent de senaste två åren. Under 2015 betalade bolaget 414 Mkr i spelskatt.

Unibet betalar alla de skatter vi är skyldiga betala

”Förutsättningarna för modern digital spelindustri har funnits på Malta och man kan därför knappast tala om ett beslut utan mer en anpassning till rådande förhållanden”, säger Peter Alling.

Betssons har betalat 570 Mkr mindre i bolagsskatt de senaste fem åren eftersom bolaget har sin hemvist på Malta. Den effektiva skattesatsen är drygt 5 procent per sedan etableringen där 2006.

”Vid den tidpunkten var skattesatsen sekundär. Licensfrågan var det primära”, säger Malin Sparf-Rydberg, kommunikationschef på Betsson.

Malin Sparf-Rydberg, kommunikationschef på Betsson.

Betssons Malin Sparf-Rydberg ser det inte som troligt att bolaget lämnar Malta. Foto: Joey Abrait

Den spelutredning som pågår i Sverige kan föra med sig en reglering av marknaden från 2018. Men även om Betsson då söker licens för att bedriva verksamhet i Sverige är det inte troligt att bolaget lämnar Malta, enligt Malin Sparf-Rydberg.

”Hade Sverige erbjudit oss en licens 2005 hade det sett annorlunda ut. Nu har vi byggt upp en verksamhet och det är inte så att man flyttar den utan vidare”, säger hon.

Skatteminimeringen inom spelbranschen lär inte försvinna bara för att politikerna stöper om marknaden, enligt en analytiker med insyn.

”De kommer att försöka minimera sina skatter på ett legalt sätt, som alla andra bolag”, säger analytikern. ”Däremot finns det andra utmaningar, till exempel svenskar som jobbar på Malta och vill flytta hem. Ett större närvaro i Sverige skulle kanske kunna minska personalomsättningen.”

Läs mer: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

På konsumentsidan står den nordiska marknaden för 73 procent av Betssons totala intäkter. Trots det är det inte orimligt att bolaget har Malta som skattemässig hemvist, enligt Malin Sparf-Rydberg.

”Hade det varit så att det fanns möjlighet att få licens i Sverige hade det varit en relevant fråga. Vi betalar skatt och följer alla regler som är i de länder där vi har verksamhet”, säger hon.

Skattesatsen har varit en positiv bieffekt

Spelleverantören Netent har under de senaste fem åren betalat en bolagsskatt på 7,6 procent. Bolaget var tvunget att flytta till Malta för att ansöka om spellicens och komma närmre sina kunder, enligt finanschefen Maria Hedengren.

”Skattesatsen har varit en positiv bieffekt men inte den drivande faktorn till varför vi registrerade oss på Malta,” säger hon.

I Sverige väntas ett licenssystem vara på plats i mitten av 2018.


Läs fler delar ur Di Digitals granskning av de börsnoterade nätspelsbolagen:

Porr- och piratlänkar till Catena Media

Porr- och piratlänkar till Catena Media

Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Kommentar: Spelbolagen håller liv i internets bakgård

Kommentar: Spelbolagen håller liv i internets bakgård

Mer om casinobolagens porr- och piratlänkar i Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/porr-piraterochpersonaloptioner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på TwitterFacebook och givetvis även på mejl.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?