1515

Svenska musikutmanaren tripplar omsättningen – och dubblar förlusten

Svenska musikteknik-bolaget Amuse har seglat upp som en av världens viktigaste distributörer av självständigt producerad musik. Bara i år bör omsättningen uppgå till hundratals miljoner kronor, enligt de indikationer vd:n ger.

Diego Farias, medgrundare och vd av det datadrivna skivbolaget Amuse.
Diego Farias, medgrundare och vd av det datadrivna skivbolaget Amuse.Foto:Press

En halsbrytande tillväxt. Hisnande förluster. Över 200.000 artister på plattformen.  Fler hitlåtar på Spotifys topp 50-lista i Sverige än de stora skivbolagen många veckor. Livet på Amuse är ganska rock'n'roll för tillfället.

Bolagets omsättning trefaldigas till 85 miljoner kronor under 2019, enligt den årsredovisning som Di Digital fått tjuvläsa. Och tillväxten är ”eskalerande” enligt vd:n och medgrundaren Diego Farias – vilket bör indikera en omsättning på flera hundra miljoner kronor i år.

”Drygt tre år efter lanseringen är vi en av världens största distributörer av independent-musik”, säger han.

Samtidigt dubblade bolaget sina förluster under 2019, till hela 98 miljoner kronor.

”Vår globala satsning har gett resultat, vilket kostat pengar. Men nu ligger vårt fokus på att öka omsättningen”, säger vd:n som startade bolaget för fem år sedan ihop med avhoppare från bolag som Spotify och Universal Music. 

Själv har han tidigare jobbat på både Warner Music och varit musikchef på Millicom.

Läs mer: Svenska Epidemic Sound går back 186 miljoner: ”Ska fortsätta gasa”

Diego Farias brukar beskriva Amuse som ett datadrivet skivbolag. Affärsidén går ut på att erbjuda gratis uppladdning av låtar från hela världen till digitala plattformar som Spotify, Apple Music och Amazon Music. Bolaget kartlägger sedan hur musiken presterar för att se vilka låtar som kan slå igenom på bred front. Baserat på den analysen skriver man sedan kontrakt med artister, marknadsför musiken och tar en del av deras intäkter. Man erbjuder även tekniska premiumtjänster som förenklar administrationen av musik och royalties för independent-artister och deras teams och labels.

Största marknaden är USA. Men det är på de svenska topplistorna som Amuse verkligen visat vilket genomslag de kan få. Utslaget över 2019 uppger bolaget att man haft runt 17 procent av låtarna på Spotifys svenska topp 50-lista.

”Vid flertalet tillfällen har vi haft 35-40 procent av låtarna på listan och det har fortsatt under 2020”, säger Diego Farias.

Som exempel nämner han svenska Undressd och deras version av Alphavilles 80-talsbalad ”Forever Young”, som redan har 25 miljoner streams på Spotify. Amuse har även hjälpt fram mycket av den svenska hiphop som klättrat på listorna de senaste åren. 

”Vi jobbar med att få ut budskapet om vår tjänst på olika marknader. Men för det mesta sprider sig vårt erbjudande muntligen, från en artist till en annan”, säger vd:n. 

I slutet av 2018 såg det ut som att Spotify skulle utmana honom genom en tjänst som skulle låta osignade artister ladda upp musiken direkt. Men majorbolagen uppskattade inte satsningen, som skrotades i fjol.

”Vi var aldrig särskilt oroliga. Artister behöver ju oss ändå, eftersom de måste få ut sin musik på alla plattformar, inte bara Spotify”, säger Diego Farias.

Av bolagets årsredovisning framgår även att Amuse plockat in 97 miljoner kronor i riskkapital från sina största befintliga ägare under hösten. Dessa är bland annat Raine Ventures – med kopplingar till både Spotify och Soundcloud – och Lakestar, som tidigt investerade i Spotify och Airbnb. Stjärnproducenten Will.i.am är kvar som delägare, men har inte deltagit i de senaste rundorna. 

Investeringen indikerar en bolagsvärdering på 366 miljoner kronor. 

Läs mer: Svenska Soundcloud-grundarna går vidare – startar elcykelbolag

För att öka intäkterna har Diego Farias lanserat tjänsten Fast Forward, som ger artister förskott på royalties mot en avgift, samt prenumerationstjänsten Amuse Pro. Den sistnämnda tjänsten rullades ut under våren och gör det enkelt för musikskapare att dela sina intäkter i gruppen och organisera sig kring olika projekt. 

”Amuse Pro har vuxit fram genom en dialog med våra användare. Den går väldigt bra just nu”, säger vd:n.

När frågan om pandemins inverkan kommer upp hymlar han inte.

”Vi har haft en explosionsartad ökning av antalet releaser sedan mars i år. Många musiker använder den här tiden till att producera ny musik”, säger han. 

Skriver du under på Daniel Eks råd om att artister borde ge ut musik i en hög takt?

”Det får stå för Daniel själv. Jag tycker man ska lyssna på sina fans och ge ut musik därefter. Hur ofta man ska ge ut musik är ett individuellt beslut, jag har inget generellt råd.”

Läs mer: Daniel Ek uppmanar artister att släppa musik oftare – får kritik


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?