1515

Svenska musikbolaget tar in 36 miljoner för expansion – siktar mot USA

Det svenska startupbolaget Elias rider på dataspelsboomen. Nu tar de in kapital inför lanseringen av sin nya musikmotor under 2021, där siktet är inställt på Nordamerika. ”Vi kan få till en mångmiljonaffär”, säger Elias vd Staffan Dahl.

Elias vd Staffan Dahl med grundarna Kristofer Eng (vänster) och Philip Bennefall (höger).
Elias vd Staffan Dahl med grundarna Kristofer Eng (vänster) och Philip Bennefall (höger).Foto:Press.

Företaget Elias har utvecklat en musikmotor som gör det möjligt för spelutvecklare att skifta musiksättning i sina spel beroende på var spelaren befinner sig och vad spelaren gör i spelet. Genom en algoritmstyrd process väljer systemet toner och ackord helt självgående, en teknik som kallas för 'adaptiv musik'. 

”Vårt system genererar en dynamisk musik- och ljudmiljö, som automatiskt följer handlingen och hur spelaren agerar. Man kan likna det vid en slags virtuell dirigent som dirigerar musiken live under spelandets gång”, säger Elias vd Staffan Dahl.

Nu tar bolaget in totalt 36 miljoner kronor, där Londonbaserade investmentbanken GP Bullhound är huvudinvesterare med 30 Mkr. Personalstyrkan ska fördubblas och bolaget vill framöver etablera en mer kontinuerlig säljprocess i Nordamerika. 

”Det handlar om att vi vill säkra tillväxten och växla upp tempot”, säger Staffan Dahl. 

Bolagets system för algoritm-ackompanjerad musik har funnits på marknaden i ett antal år och bland kunderna finns spelutvecklarna Avalanche Studios och EA Originals. Tekniken har även använts i Josef Fares senaste spel ”A Way Out” från Hazelight.  

Men för ett par år sedan beslutade bolaget att vidareutveckla mjukvaran så att systemet även kan generera vanliga ljudeffekter, som till exempel ett trappsteg eller ett vapendrag.

En betaversion av den uppdaterade mjukvaran släpptes i somras, och anledningen till den nyligen genomförda kapitalrundan är att färdigställa hela det nya systemet för att sedan rulla ut den på bred front under 2021. 

”Snart kan vi leverera en fullskalig ljudlösning till spelutvecklarna. Det innebär fler potentiella kunder och att vi kan ta mer betalt för vår produkt.”

Under sitt senaste räkenskapsår, som var brutet och avslutades i januari 2020, omsatte bolaget kring 3,4 Mkr, en ökning med nära 100 procent från året före. Staffan Dahl ser nu möjlighet för fortsatt tillväxt. 

”Vi har en nischad produkt i en del av en större produktionskedja. Däremot finns det mycket pengar i den här vertikalen. Det är en stor bransch med bra tillväxt där vi tror att vi kan få till en mångmiljonaffär”, säger han, och fortsätter:

”Dataspelsbranschen är fascinerande på flera sätt. Dels av den enkla anledningen att den är väldigt kreativ och teknikdriven. Men även att den är expansiv och omsätter mer än vad musik- och filmbranschen gör tillsammans.”

Bolaget Elias är döpt efter grundaren Kristofer Engs son, men det är även en akronym för ”Elastic Lightweight Integrated Audio System”. Bland tidigare investerare finns artisten Andreas Kleerup och riskkapitalbolaget Wellstreet.  

Elias grundades 2015 av Kristofer Eng och Philip Bennefall. Bolaget har ett tjugotal ägare, varav merparten är privatpersoner. I och med investeringsrundan kommer den brittiska investmentbanken GP Bullhound ta en ”relativt stor” ägarpost, enligt vd:n Staffan Dahl.

Han ser även att deras system för adaptiv musik kan användas i andra branscher, och nämner fordonsindustrin och retail som tänkbara framtida marknader. 

”Över tid ser vi möjlighet att ta produkten bortom dataspelsbranschen. Men först ska vi bli bäst i världen på det vi gör just nu”, säger han. 

Läs mer: Svenska musikutmanaren Amuse dubblar förlusten

Läs mer: Acast-grundaren: ”Radio kommer att dö”


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?