1515

Svenska Minutemailer vill lösa marknadsföring på nätet

Att hålla koll på sitt företags kommunikation i digitala kanaler kan lätt bli rörigt. Med twitterkonton, facebookgrupper och mejllistor gäller det att hålla tungan rätt i mun. Eller skaffa ett verktyg som Minutemailer.

Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.
Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.

Bolaget Minutemailer grundades för ett knappt år sedan. Deras verktyg för digital kommunikation har funnits ute sedan årsskiftet. Nu i veckan lanserar de verktyget på engelska och satsar på att nå ut till en större marknad än de betatestare som använt Minutemailer under våren.

”Vi gör ett enkelt sätt för småföretagare att arbeta med digital marknadsföring. Vi ska vara ett 'allt i ett'-verktyg för digital marknadsföring. Istället för att använda olika program för twitter, mejl och sms så packar vi ihop det på en och samma plats”, säger Oskar Glauser, grundare av Minutemailer. 

Oskar Glauser har tidigare bland annat varit med och grundat bolaget Videofyme. Det är hans egna erfarenheter som entreprenör som fick honom att inse behovet av en tjänst som löser den digitala kommunikationen.

”Man behöver ofta flera olika verktyg och det är krångligt. Många verktyg som finns vänder sig till större företag som har tekniker och designers men som egenföretagare har man inte de resurserna och vill ha något snabbt och enkelt som fungerar direkt”, säger han.

Det finns redan i dag mängder av tjänster för att hålla koll på ett företags digitala kommunikation. Mejltjänsten Mailchimp är till exempel populär för utskick av nyhetsbrev, Buffer används för att tidsinställa tweets och det finns troligtvis hundratals liknande tjänster – många av dem gratis. Det är med andra ord en tuff konkurrens för Minutemailer.

”Det som sticker ut hos oss är att vi tagit de mest använda delarna från olika tjänster och kombinerat dem. Vi samlar alla kanaler på ett ställe och ger överblick genom en kalendervy”.

Minutemailer ska också vara betydligt enklare att hantera än specialiserade verktyg.

”Om man lägger ett par timmar i månaden kan man skapa all marknadsföring för hela månaden under de timmarna. Vi riktar oss till småföretagare som vill ha något enkelt”. 

Förutom Oskar Glauser arbetar tre personer till med Minutemailer. De har inte tagit in något externt kapital.

”Vi ser ingen brådska med att vi behöver agera snabbt för att ta marknadsandelar. Vi vill göra det här noga och bra i en takt som passar oss och våra kunder”, säger Oskar Glauser. 

Än så länge använder några hundra registrerade användare beta-tjänsten. Tjänsten är gratis så länge mejlutskick går till färre än 500 personer sen kostar det från 89 kronor i månaden.

”Inom ett år skulle vi vilja ha 3000 betalande användare. Det viktigaste är att de blir nöjda, då sprider vi oss och får fler nöjda kunder”, säger Oskar Glauser. 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?