Annons

Svenska Minutemailer vill lösa marknadsföring på nätet

Att hålla koll på sitt företags kommunikation i digitala kanaler kan lätt bli rörigt. Med twitterkonton, facebookgrupper och mejllistor gäller det att hålla tungan rätt i mun. Eller skaffa ett verktyg som Minutemailer.

Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.
Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.

Bolaget Minutemailer grundades för ett knappt år sedan. Deras verktyg för digital kommunikation har funnits ute sedan årsskiftet. Nu i veckan lanserar de verktyget på engelska och satsar på att nå ut till en större marknad än de betatestare som använt Minutemailer under våren.

”Vi gör ett enkelt sätt för småföretagare att arbeta med digital marknadsföring. Vi ska vara ett 'allt i ett'-verktyg för digital marknadsföring. Istället för att använda olika program för twitter, mejl och sms så packar vi ihop det på en och samma plats”, säger Oskar Glauser, grundare av Minutemailer. 

Oskar Glauser har tidigare bland annat varit med och grundat bolaget Videofyme. Det är hans egna erfarenheter som entreprenör som fick honom att inse behovet av en tjänst som löser den digitala kommunikationen.

”Man behöver ofta flera olika verktyg och det är krångligt. Många verktyg som finns vänder sig till större företag som har tekniker och designers men som egenföretagare har man inte de resurserna och vill ha något snabbt och enkelt som fungerar direkt”, säger han.

Det finns redan i dag mängder av tjänster för att hålla koll på ett företags digitala kommunikation. Mejltjänsten Mailchimp är till exempel populär för utskick av nyhetsbrev, Buffer används för att tidsinställa tweets och det finns troligtvis hundratals liknande tjänster – många av dem gratis. Det är med andra ord en tuff konkurrens för Minutemailer.

”Det som sticker ut hos oss är att vi tagit de mest använda delarna från olika tjänster och kombinerat dem. Vi samlar alla kanaler på ett ställe och ger överblick genom en kalendervy”.

Minutemailer ska också vara betydligt enklare att hantera än specialiserade verktyg.

”Om man lägger ett par timmar i månaden kan man skapa all marknadsföring för hela månaden under de timmarna. Vi riktar oss till småföretagare som vill ha något enkelt”. 

Förutom Oskar Glauser arbetar tre personer till med Minutemailer. De har inte tagit in något externt kapital.

”Vi ser ingen brådska med att vi behöver agera snabbt för att ta marknadsandelar. Vi vill göra det här noga och bra i en takt som passar oss och våra kunder”, säger Oskar Glauser. 

Än så länge använder några hundra registrerade användare beta-tjänsten. Tjänsten är gratis så länge mejlutskick går till färre än 500 personer sen kostar det från 89 kronor i månaden.

”Inom ett år skulle vi vilja ha 3000 betalande användare. Det viktigaste är att de blir nöjda, då sprider vi oss och får fler nöjda kunder”, säger Oskar Glauser. 

Innehåll från Synology IncAnnons

Så kan ditt företag fortsätta utvecklas trots ökade kostnader

Det rådande världsläget i form av bland annat lågkonjunkturen har resulterat i att allt fler företag tvingats lägga stort fokus på ekonomin. En plötslig lågkonjunktur kan skapa en instabilitet som kan vara svår att återhämta sig från och många företag upplever ökade kostnader som kan vara svåra att möta i dessa tuffa tider. 

Samtidigt som arbetslösheten i USA till synes når rekordlåga nivåer ser många företag att deras kostnader fortsätter öka. Att bromsa sitt företags fortsatta utveckling i ett försök att sänka kostnaderna är vanligt, men är enligt Chad Chiang, Managing Director på Synology, vara kontraproduktivt. 

– Även om en lågkonjunktur innebär att projekt läggs på paus, finns det vissa, så som IT- och säkerhetslösningar, som bör expanderas för att säkerställa en fortsatt tillväxt för företagen. 

Att investera i molnbaserade tjänster är relativt vanligt vid en lågkonjunktur, då de ger större kontroll för användaren att antingen skala upp eller ned verksamheten, i samband med hur marknaden ser ut. Chad menar att det viktigaste vid ett eventuellt byte av system bör göras med en långsiktig plan, och med individuella lösningar som faktiskt gynnar verksamheten i längden. 

– Att implementera nya system blir en stor omställning i verksamheten, och bör göras ordentligt och med ett långsiktigt perspektiv som har olika riskfaktorer, såsom lågkonjunktur, i åtanke. Samtidigt bör man göra skiftet gradvis, för att säkerställa både att samtliga delar av verksamheten blir implementerat i det nya systemet och att systemet är byggt för att kunna utvecklas i takt med att tekniken gör det. 

En investering i framtiden

Vikten av att ha en djup förståelse för både kostnads- och värdesystem är vitalt vid en större omställning på en verksamhet – speciellt i åtanke för kostnadsstrukturer som kan påverka hela organisationen. 

– För chefer som ännu inte har kommit på hur de ska skapa transparens och tydlighet kring sina IT-investeringar är det dags att börja. Om detta görs kommer dessa chefer kunna fatta välgrundade beslut som i det långa loppet sänker kostnader, säger Chad. 

Om din organisation ännu inte implementerat och investerat i nya, smidigare processer och system anser Chad att man kan dra nytta av lågkonjunkturen för att påbörja ett kostnadseffektivt system. Genom att ta sig an utvecklingsprogram i en föränderlig marknad finns möjligheten att anpassa system efter de utvecklingsmöjligheter som finns i en föränderlig miljö.

– I utmanande tider bör man öka frekvensen och djupet av antagandet av metoder, stärka anslutnings- och genomförandeförmågan och göra det möjligt för företagen att möta snabbt föränderliga utmaningar, säger Chad och avslutar:

– Det har tidigare visat sig att företag som implementerat denna typ av effektivitetshöjande åtgärder haft möjlighet att minska kostnader för drift och haft möjlighet att automatisera flera projekt som tidigare varit tidskrävande. Så de som oroar sig för konsekvenserna som kommer till följd av en lågkonjunktur bör utveckla nya IT-system som frigör mer tid och minskar kostnader i längden.

Läs mer om Synology här! 

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera