1515

Svenska Minutemailer vill lösa marknadsföring på nätet

Att hålla koll på sitt företags kommunikation i digitala kanaler kan lätt bli rörigt. Med twitterkonton, facebookgrupper och mejllistor gäller det att hålla tungan rätt i mun. Eller skaffa ett verktyg som Minutemailer.

Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.
Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.

Bolaget Minutemailer grundades för ett knappt år sedan. Deras verktyg för digital kommunikation har funnits ute sedan årsskiftet. Nu i veckan lanserar de verktyget på engelska och satsar på att nå ut till en större marknad än de betatestare som använt Minutemailer under våren.

”Vi gör ett enkelt sätt för småföretagare att arbeta med digital marknadsföring. Vi ska vara ett 'allt i ett'-verktyg för digital marknadsföring. Istället för att använda olika program för twitter, mejl och sms så packar vi ihop det på en och samma plats”, säger Oskar Glauser, grundare av Minutemailer. 

Oskar Glauser har tidigare bland annat varit med och grundat bolaget Videofyme. Det är hans egna erfarenheter som entreprenör som fick honom att inse behovet av en tjänst som löser den digitala kommunikationen.

”Man behöver ofta flera olika verktyg och det är krångligt. Många verktyg som finns vänder sig till större företag som har tekniker och designers men som egenföretagare har man inte de resurserna och vill ha något snabbt och enkelt som fungerar direkt”, säger han.

Det finns redan i dag mängder av tjänster för att hålla koll på ett företags digitala kommunikation. Mejltjänsten Mailchimp är till exempel populär för utskick av nyhetsbrev, Buffer används för att tidsinställa tweets och det finns troligtvis hundratals liknande tjänster – många av dem gratis. Det är med andra ord en tuff konkurrens för Minutemailer.

”Det som sticker ut hos oss är att vi tagit de mest använda delarna från olika tjänster och kombinerat dem. Vi samlar alla kanaler på ett ställe och ger överblick genom en kalendervy”.

Minutemailer ska också vara betydligt enklare att hantera än specialiserade verktyg.

”Om man lägger ett par timmar i månaden kan man skapa all marknadsföring för hela månaden under de timmarna. Vi riktar oss till småföretagare som vill ha något enkelt”. 

Förutom Oskar Glauser arbetar tre personer till med Minutemailer. De har inte tagit in något externt kapital.

”Vi ser ingen brådska med att vi behöver agera snabbt för att ta marknadsandelar. Vi vill göra det här noga och bra i en takt som passar oss och våra kunder”, säger Oskar Glauser. 

Än så länge använder några hundra registrerade användare beta-tjänsten. Tjänsten är gratis så länge mejlutskick går till färre än 500 personer sen kostar det från 89 kronor i månaden.

”Inom ett år skulle vi vilja ha 3000 betalande användare. Det viktigaste är att de blir nöjda, då sprider vi oss och får fler nöjda kunder”, säger Oskar Glauser. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?