1515
Annons

Svenska minitaxin Bzzt får miljonstöd: ”En kvalitetsstämpel”

Eltaxibolaget Bzzt får projektstöd om 7,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för att utveckla sin teknik och expandera utomlands.

Sven Wolf är vd för taxibolaget Bzzt.
Sven Wolf är vd för taxibolaget Bzzt.Foto:Hanna Wemmenhag

”Det här är en kvalitetsstämpel. Nu har vi fått kvitto på att det vi gör skapar värde för miljön, enskilda individer och samhället. Vi vill hjälpa till att styra upp hur folk reser i stora städer, över hela världen”, säger Jessica Vacklid, operativ chef på Bzzt.

Bzzts trehjuliga, eldrivna mopeder har funnits i Stockholm sedan 2017, med två laddstationer i innerstan. Bolaget hade tidigare drivit verksamhet i Göteborg.

Fordonen tillverkas av Clean Motion, börsbolaget där Skype-grundaren Niklas Zennström var en tidig investerare.

Energimyndighetens projektstöd går till moderbolaget Bzzt AB.

Under 2017, bolagets senast rapporterade verksamhetsår, omsatte dotterbolaget Bzzt Stockholm AB 2,1 miljoner kronor. Förlusterna uppgick samma år till 10 Mkr.

Energimyndighetens företrädare menar att Bzzts affär kan ”nå god lönsamhet i Sverige och är globalt skalbar”.

”Den här lösningen har stor potential både för miljön och ur affärssynpunkt”, säger Jonas Lindblom, affärsutvecklare på Energimyndigheten.

Bzzt uppger att en taxifärd med Bzzt förbrukar 15 procent av den energi som går åt under en resa med en modern dieseltaxi.

Läs mer: Bzzt: ”Vi kan inte fortsätta med en massa avgaser” 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?