1515
Annons

Svenska matleveranser ska erövra Norge

I förra veckan tog mattjänsten Kavall in 155 miljoner kronor från tunga investerare. Nu expanderar bolaget till Norge och blir därmed landets första renodlade aktör inom blixtsnabba hemleveranser av dagligvaror. 

Foto:Noora Palonen

Kavall lanserades för mindre än ett år sedan i Vasastan i Stockholm. Affärsidén är att ha så kallade ”dark stores” – centralt belägna lager där personal plockar matvaror enkom för utkörning med elcykel på 10 minuter.  

Idag finns butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö, och i slutet av 2021 lanserade Kavall i de finska städerna Helsingfors och Tammerfors. 

I förra veckan plockade bolaget in 155 miljoner kronor i en finansieringsrunda. Deltog gjorde tidigare investerare som Inbox Capital och VNV Global, och Bonnier Ventures och foodtechinvesteraren Nicoya kom in som nya ägare.

Nu tar Kavall klivet in på den norska marknaden. Första anhalt blir Oslos innerstad, med planer om fortsatt expansion till andra områden och städer inom kort. 

Ansvarig för satsningen är Benjamin Sekkelsten Dale. Han har tidigare erfarenhet som Norgechef för Foodora och har även lanserat det svenska bolaget Instabox på den norska marknaden.

”Det finns helt klart en plats för Kavall på den norska marknaden. Likt Sverige är norrmännen vana vid att använda digitala lösningar för att öka bekvämligheten och vi alla lever i ett samhälle där tid är en bristvara”, kommenterar den nya Norgechefen. 

Kavalls vd John Tengberg säger att bolaget haft en snabb och organisk tillväxt i Sverige. 

”Men det finns fortfarande en enorm potential att växa ytterligare lokalt och ännu mer i resten av Norden. Vi har ännu bara snuddat vid en marknad på 100-tals miljarder i Norden, där online idag bara står för några enstaka procent”, kommenterar han. 

Fotonot: Bonnier Ventures är del av samma koncern som Bonnier News, där Dagens industri ingår.

Läs mer: Sex aktörer slåss om blixtsnabba matvaruleveranser 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?