1515

Svenska kryddjätten Svegro skapar självförsörjning med ai

Sveriges största producent av färska örter, Svegro, har ett lyckat ai-projekt bakom sig. Med en miljon kronor från Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, vill de fortsätta utveckla mer hållbar odling.

Oscar Rosdahl är vd för Svegro, Sveriges största producent av färska örter, som nu satsar på att utöka sin verksamhet med ai.
Oscar Rosdahl är vd för Svegro, Sveriges största producent av färska örter, som nu satsar på att utöka sin verksamhet med ai.Foto:Jack Mikrut

Vertikalodling, genmodifiering och hydroponisk odling är några sätt att effektivisera livsmedelsproduktionen. Men Svegro, Sveriges största producent av färska örter, använder fortfarande samma metod man utvecklade på 80-talet. Med hjälp av artificiell intelligens vill företaget nu öka effektiviteten och skapa självförsörjning – och i längden dela med sig av kunskaperna till resten av branschen.

”Svegro är en av anledningarna till att Sverige i princip är självförsörjande på färska örter”, säger vd:n Oscar Rosdahl. 

”Småskaliga vertikalodlare och liknande har fått mycket uppmärksamhet. Men om vi ska skapa självförsörjning i Sverige så krävs det storskalighet, det är ett fundament för att kunna ge konsumenten varor till ett relevant pris. Dessutom måste bolaget göra vinst, långsiktigt. Riskkapital kan inte finansiera långsiktig verksamhet.”

I november 2019 påbörjade Svegro sin ai-resa genom att ansöka om bidrag från Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Ansökan godkändes och Svegro fick 300 000 kronor för ett pilotprojekt där basilikaplantor var studieobjekt. Med hjälp av kameraövervakning kunde färgkvalitet noteras, och genom att sätta mätstickor med QR-koder i krukorna kunde man observera tillväxttakten. Genom att samköra det med andra klimatdata, som temperatur, luftfuktighet och ljusinsläpp, lärde sig datorerna hur sambanden såg ut, och vad som krävs för att antingen sakta ner eller snabba på plantornas tillväxt.

”Vi fick blodad tand av pilotprojektet, vi insåg att det finns storskaliga möjligheter för AI”, förklarar Oscar Rosdahl. 

”Vi kunde reducera svinnet och energiförbrukningen kraftigt. Dels blir vi konkurrenskraftiga, men vi kan också hjälpa andra odlare. Globalt är lokal odling är rätt riktning att röra sig i vad gäller klimatavtrycket och en mer hållbar framtid. Vinnova har bidragit med en miljon kronor, och det kan vi göra väldigt mycket med.”

Läs även: Driver en av Europas största vertikala odlingar – växer med pengar från Wallenberg 

Dessutom tror Svegro att systemet har potentialen att minska svinn med 15 procent, energiförbrukning med 5 procent, och öka nyttjandet av yta med 10 procent. Och det är lågt räknat. Relativt små justeringar, som att sänka värmen med en halv grad, sparar mycket elektricitet när det slås ut på 55 000 kvadratmeter.

”Det är en fin balansgång, och har man en kontinuerlig övervakning som inte är baserad på en persons tänkande och tyckande får man indikationer tidigare. Man kan göra mindre justeringar utan att äventyra alla 60 000 krukor som står i odlingsbana, eftersom relativt små justeringar gör stora skillnader”, säger Lisa Lindström som är ingenjör och odlingschef på Svegro. 

”Bedömningen påverkas av personen som gör den: man kanske är optimistisk vissa dagar, skeptisk andra. Processen blir något känslostyrd och personberoende. Dessutom är det svårt för oss att hantera den stora mängden data. Den hamnar i bästa fall i en Excel-fil, och i sämsta fall inte på ett sökbart sätt alls. Där kan vi se en stor skillnad om data hanteras av en maskin.”

Tack vare storskaligheten kan ai hjälpa Svegro att minska svinn med upp till 15 procent.
Tack vare storskaligheten kan ai hjälpa Svegro att minska svinn med upp till 15 procent.Foto:Jack Mikrut

I nuläget har ett flertal dataföretag hört av sig för att ta del av deras resultat, men än så länge håller man locket för. Men förhoppningen är att kunna dela med sig av kunskapen längre fram, menar Oscar Rosdahl. 

”I nuläget finns det stora företag säljer dyra systemlösningar, och små väldigt avancerade startups inom vertikalodlingar som är ovilliga att sälja vidare sin teknik. Vi vill skapa en modulär lösning som vi, i framtiden, kan sälja till andra också”, säger han.

”Maskiner är bra på att se samband. Datorn kan förutspå att om förutsättningarna ser ut på samma sätt som de gör i dag, kommer plantan vara den perfekta storleken om två veckor”, förklarar Erik Fredlund, som jobbar på Codon Consulting som agerar ai-konsult för projektet.

”Det är alltid svårt att förutspå efterfrågan på örter. Men med hjälp av ai:n kan vi skruva på parametrarna och på så sätt kunna möta efterfrågan på ett mer flexibelt sätt”, säger Oscar Rosdahl. 

”Ibland behöver vi odla snabbare. Det är kanske inte det mest energieffektiva just då, men det mest optimala för att möta efterfrågan.”

Hela året, men speciellt runt högtider som jul och påsk, har Svegro överkapacitet för att inte få brist på någon ört. På så sätt är affärsidén sårbar; det måste finnas dill till påsk och gräslök till midsommar. 

Nu ska alltså pilotprojektet utökas till ännu fler örter. I slutändan vill man att det ska omfatta upp till 80 procent av produktionen (som består av 20 miljoner krukor per år) och kunna hjälpa till att stärka Sveriges självförsörjning. 

”Vi vet att vi inte räddar världen genom att odla örter, men kunskapen kring odling, speciellt i kontexten av klimatförändringar, blir allt viktigare. Projekt som detta kan ge oss kunskaper som är användbara inom all odling”, menar Lisa Lindström.

Läs även: Bonnier och Atomico investerar när underjordisk grönsaksodlare tar in 1,5 miljarder 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?