1515
Annons

Svenska ”kassadödaren” Kaching värvar Apple-chef och tar in 40 miljoner

Creades är med och fyller på ”kassadödarens” Kachings kassa när bolaget tar in 40 miljoner kronor. ”Produkten är färdig och nu handlar det om att rulla ut den”, säger Kachings vd till Di Digital.

Finansmannen Sven Hagströmers Creades är en av investerarna i Kaching.
Finansmannen Sven Hagströmers Creades är en av investerarna i Kaching.Foto:Maja Suslin

Fintechbolaget Kaching specialiserar sig på att ersätta fysiska kassor och har bland annat stöd för det i Sverige nyligen lanserade Apple Pay.

Nu tar Kaching in 40 miljoner kronor i kapital. 10 miljoner kronor kommer från den befintliga ägaren Creades. 

”Vi är jättestolta att få med en så namkunnig investerare som Creades. De var tidigt inne i Klarna och var med och startade Avanza så de har superbra erfarenhet av att etablera techbolag”, säger Kachings vd Matthias Plank till Digital.

Läs mer: Svenska ”kassadödaren” stöttar Apple Pay: ”Fältet ligger vidöppet”

Dessutom pytsar ett antal affärsänglar in några miljoner kronor.

Resterande omkring 27 miljoner kronor kommer enligt Matthias Plank från en ny ägare. Han vill inte berätta vem ägaren är, men säger att det är en bank.

"Pengarna ska vi använda till att skala upp verksamheten och gå ut internationellt. Det planerar vi att göra nästa år, men vi kan inte berätta i dagsläget vilka länder det handlar om. Vi pratar med internationella kunder och växer där kunderna finns”, säger han.

I dagsläget är Apples största återförsäljare Digital Inn ansluten till Kaching. Fokus för bolaget just nu ligger enligt Matthias Plank på att ansluta fler handlare.

”Produkten är färdig och nu handlar det om att rulla ut den.”

I samma veva som investeringen ansluter Johan Robertson, som i dag är CFO på Apple Nordic, till Kaching. Även där ska han jobba som CFO. Under året har ytterligare två personer från Apple värvats till Kaching.

Vad kan du säga om Apple Pay i Sverige?
”Jag kan inte säga så mycket mer än att det verkar vara ett populärt alternativ. Alla väntar på att fler banker än Nordea ska ansluta sig till Apple Pay.”

Kaching är en avknoppning från apputvecklaren Dynamo och har tillsammans med Apple byggt upp en mobil kassalösning som ska kunna ersätta de fasta apparater som nu används i handeln. Lösningen är tänkt att vara lik den som redan finns i Apple-butiker. Plattformen gör det möjligt att koppla ihop försäljningen online med den fysiska handeln.

Läs mer: Creades investerar i kassadödare

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera