1515
Annons

Svenska ”kassadödaren” stöttar Apple Pay: ”Fältet ligger vidöppet”

Betaltjänsten Apple Pay lanseras nu i Sverige. Den lokala lösningen stöttas av startupbolaget Kaching som backas upp av investmentbolaget Creades. ”Vi står för hela kassalösningen”, säger vd:n Mathias Plank till Di Digital.

Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.
Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.Foto:Maja Suslin

Nordeas kunder i Sverige, Finland och Danmark ska få tillgång till betaltjänsten Apple Pay, meddelade teknikjätten på tisdagen.

Tjänsten innebär att kunderna kan betala i butik, online, eller i en app, med hjälp av en Iphone, Ipad eller Apple Watch. På flera marknader där Apple Pay har lanserats är tjänsten dominerande inom mobila betalningar.

Den lokala lösningen i Sverige, Finland och Danmark stöttas av bolaget Kaching som specialiserar sig på att ersätta fysiska kassor. I våras mottog Kaching investering på 30 miljoner kronor från Sven Hagströmers Creades.

Läs mer: Creades investerar i kassadödare 

”Det lanseras ganska sent i Sverige, men kunderna efterfrågar verkligen den typen av lösningar”, säger Kachings vd Mathias Plank till Di Digital.

"Vi står för hela kassalösningen. Vi har förberett och integrerat mot Apple Pay.”

Istället för att använda en traditionell kassa kan en Ipad eller Iphone med Kachings mjukvara användas. Den är in i sin tur kopplad till ekonomisystemet.

Vid lanseringen kommer Apple Pay att kunna användas i exempelvis Apples egna butiker Digital Inn, Starbucks och 7-Eleven.

Vid start är bara Nordea ansluten till Apple Pay. Men Mathias Plank tror att fler banker kommer ansluta sig.

”Det är bara en tidsfråga. Jag är förvånad att inte alla är med från start.”

Vad innebär det för er som företag att Apple har valt er lösning? 

”Vi växer ganska snabbt och dubblar styrkan nästa år. För oss ligger fältet vidöppet.”

Hur ska mobila betalningar konkurrera med kort i Sverige?

”Sverige är moget vad gäller kortbetalningar. I USA har man också kunnat använda kort i princip överallt. Men uppenbarligen finns det ett intresse för att använda mobilen. Det är en smidigare lösning när man inte behöver ta upp plånboken. Du har alltid mobilen eller klockan i handen. Det låter som små skillnader. Men kunderna efterfrågar smidiga och säkra lösningar.”

Den stora nyheten med Apple Pay är dock vad den gör med onlinehandeln, enligt Mathias Plank.

”Där blir det avsevärt mycket enklare. Direkt på produktsidan kan du trycka på varan så vet Apple vem du är och var du bor. Du behöver inte ens lägga den i varukorgen.”

Innan Apple Pay-lanseringen använde Apples återförsäljare Digital Inn och ett fåtal andra butiker Kachings lösning.

”Så idag är vi blygsamt små”, säger Mathias Plank.
 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera