1515

Svenska jobbsajten Careereye tar in Spiltan som delägare

Jobbsajten Careereye tar in 5 miljoner kronor av investmentbolaget Spiltan. Bolaget planerar nu att lansera i Norge och Danmark.

Johan Kadar, vd för Careereye och Håkan Sjunnesson på investmentbolaget Spiltan.
Johan Kadar, vd för Careereye och Håkan Sjunnesson på investmentbolaget Spiltan.Foto:Careereye

Careereye vill hjälpa jobbsökande att få bättre koll på sin nya arbetsgivare innan de byter jobb. Genom sajten ska jobbsökande kunna se vilket betyg anställda har gett ett bolag, för att sedan kunna göra en egen bedömning om bolaget är bra att jobba i.

Idén är inspirerad av amerikanska Glassdoor, som Di Digital uppmärksammat tidigare.

”Om du googlar på hur det är att jobba på något företag i dag kommer du till Flashback eller Familjeliv. I dagsläget litar du mer på det du läser på nätet än på en rekryterare. Det är som att välja film på Netflix, om filmen har fått en tvåa i betyg kanske du går vidare till nästa. När det gäller jobb är det rätt ödesdigert om du hamnar fel”, säger Johan Kadar.

Careereye, som tidigare hette Nordic Online, nylanserade sajten år 2015 och omsatte 17,6 Mkr med en vinst på 1,8 Mkr i fjol. Nu tar jobbsajten in 5 Mkr i ny finansiering, enligt handlingar från Bolagsverket. 

”Det är en del av en tvåstegsraket. Det är inte hela summan utan vi kommer att ta in mer vid ett senare tillfälle”, säger Careereyes vd, Johan Kadar.

Det är som att välja film på Netflix, om filmen har fått en tvåa i betyg kanske du går vidare till nästa.

Det är investmentbolaget Spiltan som har gått in med finansiering i Careereye. Samtidigt tar Håkan Sjunnesson, investment manager på Spiltan, plats i bolagets styrelse.

Enligt Johan Kadar kommer Spiltan att skjuta till mer kapital framöver. Pengarna ska användas till att lansera jobbsajten i Norge och Danmark till sommaren.

”Nu behöver vi satsa på marknadsföring och stärka teamet. Vi har redan ett team i Berlin och hoppas kunna lansera i Tyskland efter sommaren”.

Läs även: Så rankas de svenska techbolagen av sina anställda

Johan Kadar ser inte konkurrensen med amerikanska Glassdoor som ett problem. 

”De är inte inne på våra marknader ännu men det är kul med konkurrens. Det är ett bevis på att det finns en efterfrågan på den här typen av tjänst”, säger Johan Kadar. 

Läs även: Bemanningsföretag ingår samarbete med flykting-app


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?