1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Svenska it-konsulten nyanställer i Ukraina – mitt under kriget

Mitt under brinnande krig fortsätter majoriteten av Sigma-koncernens 1.850 it-konsulter i Ukraina att arbeta. 

Bolaget har till och med lyckats vinna nya kunder och växer med fler anställda. 

”Det finns ett ökande intresse att anlita ukrainska it-specialister”, säger vd:n Valeryj Krasovskyj.

Valeryj Krasovskyj är vd för Sigma Software Group i Ukraina, som är majoritetsägt av svenska Sigma. Till höger: styrelseordförande Carl Vikingsson.
Valeryj Krasovskyj är vd för Sigma Software Group i Ukraina, som är majoritetsägt av svenska Sigma. Till höger: styrelseordförande Carl Vikingsson.Foto:Press/Joey Abrait (Di)/Samuel Ofverstedt

Redan före det ryska anfallet hade Sigma Software Group i Ukraina förberett sig på att evakuera anställda från de mest utsatta delarna av landet. Hittills har 2.800 personer kunnat flyttas till säkrare platser. Det rör sig om cirka 1.400 av Sigmas egna anställda och deras familjemedlemmar, men även anställda i andra it-bolag.

”Vi hade förberett oss och hade en plan på plats för att sätta upp nya kontor i västra Ukraina och har kunnat fortsätta verksamheten nästan som tidigare”, säger Valeryj Krasovskyj, vd för Sigma Software Group som ägs till 60 procent av den skånska it-koncernen Sigma.

Även om många var vana att jobba hemifrån sedan pandemin har ett sätt att hålla ihop företaget varit att flytta hela grupper av anställda till samma plats. Förutom bussar vid evakueringen från östra Ukraina har Sigma-koncernen också sett till att ordna nya bostäder åt familjerna.

”Dessutom hade vi ett ganska stort kontor i Lviv sedan tidigare. Det finns en stark sammanhållning och vi har även fortsatt vår tradition att ha ”fika” tillsammans och kan även göra det online”, säger han.

Cirka 300 anställda, framför allt kvinnor, har lämnat landet och arbetar nu istället från kontor i framför allt Polen och Ungern, men även Portugal och Sverige. I Portugal fanns inget kontor tidigare, men Sigma Software håller nu på att starta ett med de omkring 15 anställda som flytt dit som bas.

Omkring 96 procent av de cirka 1.850 medarbetarna som var anställda i Ukraina före kriget är nu igång och arbetar för fullt igen – och Sigma Software har till och med behövt nyanställa under tiden som kriget pågår.

”Vi har fått ökade uppdrag den senaste tiden och nya kunder, både i Europa och USA. Det finns ett ökande intresse att anlita ukrainska it-specialister, särskilt som många bolag lämnat Ryssland och eller har slutat att anlita ryska företag och efterfrågan därmed ökar”, säger Valeryj Krasovskyj.

Den ukrainska it-industrin är en viktig del av landets ekonomi. Enligt Sigma-ledningen har Ukrainas regering sagt att det är viktigt att företagen fortsätter hålla igång verksamheten så att de finns kvar den dag kriget är över.

”Den unga generationens framtid bygger mycket på it som gör att Ukraina blir ett modernt land. Ministeriet för digitalisering har gjort allt de kan för att stötta it-branschen och vill verkligen försäkra sig om att hålla liv i den”, säger Carl Vikingsson, som både är styrelseordförande för Sigma Software Group och honorärkonsul för Ukraina i Sverige.

Rent praktiskt har Sigmas ukrainska konsulter bland annat fått hjälp med uppkoppling via det Starlink-nätverk som Tesla-grundaren Elon Musk öppnade för Ukraina i början av kriget, i händelse att internet går ner i landet.

Läs mer: Svenska Sigma har evakuerat hundratals i Ukraina: ”Hör hur det skjuts missiler” (från 27 februari)

Läs mer: It-konsulterna på Sigma jobbar i skyddsrummen (från 16 mars)

Läs mer: Näringslivsprofilen Dan Olofsson ska fixa bostad till ukrainska flyktingar (från 12 april)

 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?