1515
Annons

Svenska it-bolaget bygger bas i konfliktzon

Svensk-ukrainska it-bolaget Beetroot öppnar en konsultbas i Mariupol i konfliktzonen mellan Ryssland och Ukraina. 

”Vi har utbildat ungefär 20–25 procent av alla utvecklare i staden”, säger Andreas Flodström, Beetroots medgrundare och vd.

Från Beetroots verksamhet i Mariupol.
Från Beetroots verksamhet i Mariupol.Foto: Anastasiia Plishkanovska
Från Beetroots verksamhet i Mariupol.
Från Beetroots verksamhet i Mariupol.Foto: Anastasiia Plishkanovska
Från Beetroots verksamhet i Mariupol.
Från Beetroots verksamhet i Mariupol.Foto: Anastasiia Plishkanovska

Beetroot grundades 2012 av entreprenörerna Andreas Flodström och Gustav Henman. Bolaget bedriver konsultverksamhet, främst i Ukraina, men de har också ett kontor i Stockholm. 

Utöver konsultverksamheten driver de även Beetroot Academy, ett utbildningsprogram som hjälper till att utbilda och integrera människor på it-marknaden. 

I dag utbildar bolaget ungefär 5 procent av alla nya it-utvecklare i Ukraina. Beetroot Academy finns huvudsakligen i Ukraina men växer både i Sverige och globalt. De har även sedan 2019 ett kontor i Kosovo via franchise. 

När coronapandemin slog till tvingades Beetroot Academy ställa om sin utbildning. De gick över till en mer nätbaserad utbildning och resultatet var enligt bolaget lyckat. Akademin kunde fortsatt se till att 70 procent av dess examinerade hittade en anställning efter utbildningen. 

”Det tog ett tag att ställa om till online, men nu är organisationen redo och vi kan skala den”, säger Andreas Flodström.

Den digitala omställningen har blivit permanent vilket har resulterat i fler studenter.

”Innan hade vi utbildningar i de 18 städerna där vi fanns fysiskt. Nu har vi studenter i varenda region i Ukraina och det börjar komma in människor från flera olika länder.”

I och med att undervisningen nu är digital har de även övergått från att undervisa mestadels på ukrainska och ryska till att hålla kurserna på engelska. 

”Vi vill utbilda hundratusentals, kanske miljoner människor på tio års sikt”, säger Andreas Flodström.

I år är 60 procent av de som examineras från Beetroot Academy kvinnor. När Anders Flodström först kom till Ukraina för nio år sedan utgjorde kvinnor enbart 8 procent av Ukrainas it-sektor. I dag är den siffran 25 procent.

Trots att utbildningsbenet i Beetroots organisation har digitaliserats så väljer nu företaget att öppna ett fysiskt kontor i Mariupol.

Beetroot har varit etablerade i Mariupol i fyra år med sin Beetroot Academy och de har även en hub i centrala Mariupol finansierad av USAID, som är en federal amerikansk myndighet för u-hjälp. Beetroots hub är en samlingsplats för tusentals människor årligen. 

”Vår vision är att påverka så mycket som möjligt. Hade vi inte haft den visionen så hade vi kanske inte satsat på Mariupol just nu. Men vi ser samtidigt en stor potential i staden”, säger Andreas Flodström.

Andreas Flodström, medgrundare och vd för Beetroot.
Andreas Flodström, medgrundare och vd för Beetroot.Foto:Pressbild

Bolaget har varit delaktigt i att etablera en bas av it-utvecklare i staden. I dagsläget finns det ingen stor it-marknad i området, men den som finns har varit kraftigt påverkad av Beetroots inträde. 

”Vi har utbildat ungefär 20–25 procent av alla utvecklare i staden”, säger Andreas Flodström. 

Den allra största delen av examinerade från Beetroot Academy har konsultjobb i Ukraina, men riktar sig oftast mot utländska marknader. Förr var det, enligt Andreas Flodström, vanligare att utbildningens utexaminerade lämnade Ukraina för Västeuropa eller USA. I dag väljer allt fler att stanna i Ukraina, bland annat för att lönenivån har blivit tillräckligt attraktiv. It-branschens snittlön ligger på cirka 17.500 kronor i månaden jämfört med snittlönen i Ukraina på drygt 4.300.

Samtidigt är konkurrensen om it-kompetens stenhård och efterfrågan verkar omättbar enligt vd:n. I Ukraina växte it-branschen med 20 procent under pandemin och beräknas växa mellan 25 och 30 procent i år. 

Målsättningen är att konsultdelen av Beetroot ska växa med 50 procent under nästa år men Andreas Flodström flaggar för att det kanske är väl ambitiöst.

”Marknaden växer 25–30 procent årligen och vi ska absolut växa snabbare än så.”

Bolaget har växt med över hundra personer under 2021 och anställer cirka 25 personer i månaden. Runt 20 procent av Beetroots anställningar kommer från Beetroot Academy. Utöver det har de mer än 200 partnerbolag som anställer från akademin.

”Det är en enorm brist på it-kompetens i hela världen”, säger Andreas Flodström.

I år förväntas Beetroot omsätta cirka 150 miljoner kronor genom hela organisationen. Deras kunder består främst av snabbväxande startups, men de har även en handfull större kunder i olika branscher i 25 länder. 60 procent av kunderna finns i Sverige, med Israel respektive USA som andra och tredje största marknad.


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?