1515

Svenska handelsjättarna gör som Amazon: Storsatsar på mat

Svenska handlare och logistikbolag väntar med spänning på att Amazon kommer till Sverige. I jakten på att sälja mer använder svenska handlare de internationella giganternas taktiker. Den senaste: Mat.

Lotta Lyrå, vd för Clas Ohlson.
Lotta Lyrå, vd för Clas Ohlson.

(Di Digital/Visby) Mycket tid och energi i Almedalen har lagts på den stora e-handelsspelaren som inte är på plats, Amazon. Flera seminarier har avhandlat den amerikanska e-handelsjättens intåg i Sverige och hur det kommer ske.

På ett av många av dessa seminarier samlades svenska Axel Johnson och Clas Ohlson för att diskutera utmaningarna inför att Amazon kommer till Sverige.

Enligt både Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå och Axel Johnsons direktör för affärsutveckling Jacob Wall är maten en viktig pelare för att få fler att e-handla mer. Det har man inte minst lärt sig av den stora konkurrenten till Amazon från öst.

”Alibaba köper in sig i samtliga dagligvarubolag i Kina just nu. Puzzlet innehåller maten för att komma åt konsumtionsmönstret där kunden är inne och faktiskt köper något”, säger Jacob Wall och fortsätter.

”Jag tror att maten kommer vara helt avgörande, det är där vi har högst köpfrekvens. Har du maten kan du hitta samarbeten med andra”, säger Jacob Wall.

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

Även Amazon har gjort satsningar för att ta större andelar av handeln av mat. Under förra året Whole Foods för motsvarande drygt 120 miljoner kronor och har därefter ökat marknadsandelarna på digitala handeln av mat.

I slutet av förra året köpte Clas Ohlson en del av den digitala matbutiken Mathem. Samtidigt såg man till att starta ett samarbete mellan Clas Ohlson och Mathem för att kunna sälja Clas Ohlsons produkter via Mathems plattform. 

Enligt handelsjättarna har konsumenter som handlar mat en större förmåga att gå från att titta på varor till att köpa dem. Det är det man vill utnyttja för att även kunna få i andra varor än mat i matkassen.

”Det var därför tog vi tag i ett samarbete med Mathem. Kärnan i vår strategi är att bli sanna kundresan och möjliggöra för kunden”, säger Lotta Lyrå.

I takt med att e-handeln ökat har de stora handelsjättarna fått göra stora omorganiseringar där man går från butiker till e-handelsplattformar. Hos Clas Ohlson ökar onlineförsäljningen men är fortfarande låg sett till företagets omsättning, enligt Lotta Lyrå.

I början av maj presenterade bolaget en strategi med nya finansiella mål där man satte det ambitiösa målet att dubbla onlineförsäljningen vartannat år. En central del i företagets framtidsvision är att öka satsningarna på onlineverksamheten.

Även hos Axel Johnson har man tagit stora beslut för att få till en förändring. Där har man också kommit längre sett till försäljningen genom e-handel och har stora fördelar med Axfoodkoncernen när man vill öka handeln av andra varor än mat just genom att sälja in dem via digitala matkassen.

”All tillväxt i svensk handel är digital i dag. Vi satsar resurser på digitala initiativ. Ungefär 20 procent av vår omsättning kommer från e-handel”, säger Jacob Wall.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?