1515

Svenska grundaren lämnar vd-posten i miljardvärderat musikbolag

Svensken Willard Ahdritz kliver ner som vd i det digitala rättighetsbolaget Kobalt Music Group som han grundade för 20 år sedan. Bolaget har Max Martin, Paul McCartney och Google som delägare – och hjälper artister att få betalt snabbt och korrekt i streamingeran.

Kobalts grundare Willard Ahdritz.
Kobalts grundare Willard Ahdritz.Foto:Axel Öberg

Ny vd för Kobalt blir Laurent Hubert. Willard Ahdritz blir, på eget initiativ, ordförande i det digitala musikbolaget.

I en intervju med branschtidningen MBW säger Willard Ahdritz att han lämnar på topp. Prognosen är att Kobalt ska redovisa intäkter på 6,7 miljarder kronor (700 miljoner dollar) under verksamhetsåret som slutar i juni 2020. Det är 20 procent mer än i fjol.

”När man driver ett globalt företag med 750 medarbetare och 14 kontor sitter man i möten hela tiden och har en agenda som alltid är full. Jag är mycket nöjd med att vi tar detta steg, jag vet att Kobalt och våra kunder kommer att gynnas av det. Laurent är en utmärkt vd. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta vårt partnerskap och driva Kobalt till nästa fas i företaget”, säger Willard Ahdritz till MBW

Kobalt grundades år 2000 av Willard Ahdritz tillsammans med bland andra den förre Ratata-medlemmen Johan Ekelund. Bolaget ser sig som ett teknikföretag i musikbranschen och hjälper bland annat låtskrivare att samla in pengar från streamingtjänster som Youtube och Spotify.

Redan i slutet av 2017 uppgavs bolaget värderas till 7,5 miljarder kronor (775 miljoner dollar), enligt branschtidningen Techcrunch.  

Ur aktivet: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör 

Kobalt Music Group är en paraplyorganisation för Kobalts förlags- och musikrättighetsföretag, samt skivbolaget AWAL. Kobalts insamlingsbolag, AMRA, har kunder som Ole Music Publishing, Spirit Music Publishing, Sentric Music, egna Kobalt Music Publishing och låtskrivare som Julia Michaels, Johnny McDaid och Lindy Robbins.

Dessutom förvaltar Kobalt en fond för privata och institutionella investerare - Kobalt Capital Ltd - som köper musikrättigheter och som Ahdritz beskriver som ett ”kapitalförvaltningsföretag med 1,3 miljarder dollar”. Ahdritz förblir investeringschef för Kobalt Capital, som 2017 förvärvade Songs Music Publishing för omkring 160 miljoner dollar.

Bland de låträttigheter som helt eller delvis förvaltas av Kobalt finns rättighetskataloger kopplade till Eminem, Elvis Presley, Bob Marley, Paul McCartney och Pet Shop Boys. 

Willard Ahdritz uppges kontrollera Kobalt med hjälp av röststarka aktier.

Den svenska stjärnproducenten Max Martin var tidigt ute då han redan 2005 lade hela sin låtkatalog i Kobalts händer. Di Digital har tidigare rapporterat att några av Kobalts delägare är Max Martin, Mauro Scocco, Paul McCartney, Balderton Capital och Google Ventures.

Laurent Hubert har jobbat på Kobalt sedan oktober 2016. Han hade tidigare titeln President of Marketing & Creative på BMG. Under 2017 befordrades Hubert till intäktschef på Kobalt.

Läs mer: Kobalt Music på väg att ta in knapp miljard


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?