1515

Svenska ”Google för ljud” växer i USA och tar in nytt kapital

All Ears lyssnar på talade medier och analyserar vad som sägs där. AI-bolaget fortsätter expansionen utomlands och tar nu in nytt kapital. ”Ingen annan har den här informationen”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.

All Ears, med vd:n Tor Rauden Källstigen i spetsen, har tagit in Walmart som kund.
All Ears, med vd:n Tor Rauden Källstigen i spetsen, har tagit in Walmart som kund.Foto:Elise Amendola och Jesper Frisk (Di).

Trots coronakrisen fortsätter svenska All Ears att växa i snabb takt. Även om omsättningen fortfarande är relativt liten, ser den ut att ha mer än dubblats till omkring 8 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2019-20 som snart avslutas.

”Vi är nära 'break even' på månadsbasis”, säger All Ears vd Tor Rauden Källstigen.

All Ears analyserar talade medier från bland annat tv, radio, poddar och Youtube. Främst är verktyget till för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.  

Bolaget var oroligt för utvecklingen i början av året, men agerade snabbt och använde sina egna verktyg för att finslipa strategin. Genom att se vilka sektorer som var mer aktiva kunde de se vilka som gick starkt framåt.

”Det handlar främst om offentlig sektor, politik och opinion med fackförbund samt partier, finans- och försäkringssektorn, livsmedel och näthandel.”

All Ears ser samtidigt att de även behåller befintliga kunder. 

”Det här är inte en utgift de klipper utan det har blivit ett måste.”

Kunderna bevakar ofta sig själva, branschen och konkurrenter genom All Ears verktyg. De får sedan mejl med ett larm, så att de snabbt kan agera om något akut har inträffat, eller rapporter kring längre tidsperioder. I framtiden ska analyserna bli alltmer strategiska även kring vad det pratas om i anslutning till kundernas ämnen.

All Ears startade i Sverige för fyra år sedan, då med namnet Signal Signal, och expanderade sedan i Norden. För ett år sedan siktade bolaget in sig på USA och började samarbeta med en större pr-byrå i landet. Nyligen blev de även uppsökta av detaljhandelsjätten Walmart.

”Walmart är ett bolag som går väldigt bra, de jobbar aktivt med analys och vi lär oss mycket av den amerikanska marknaden. Walmart har ett helt annat behov av övergripande analys då de pratas om så mycket”, säger Tor Rauden Källstigen.

Bolaget tar nu in omkring 7 Mkr i nytt riskkapital från bland annat Alfvén & Didrikson och Bonnier Ventures. Pengarna ska gå till att fortsätta expansionen till fler länder samt att utveckla produkten.

Läs mer: ”Google för ljud” tar in färska miljoner

All Ears databas är dessutom en guldgruva som möjliggör sökningar och jämförelser historiskt. 

”Vi har unik data med miljarder av analyserade talade ord”, säger Tor Rauden Källstigen.

Till exempel gjorde bolaget en analys åt Di Digital när coronakrisen började brisera i Sverige. Den visade då hur pandemin totalt dominerade svenska medier. 

Läs mer: Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”

Fotnot: All Ears delägare Bonnier Ventures ingår i Bonnierkoncernen – som även kontrollerar Dagens industri.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?