1515

Svenska Glue kammar hem pris i Las Vegas

Den digitala låsföretaget Glue har vunnit pris för sin innovativa design på den amerikanska teknikmässan CES. Nu vill företaget ändra hur vi ser på hemmet med sitt nya digitalt styrda lås.

Diego Oliva och Carl Johan Grandinson grundade Glue.
Diego Oliva och Carl Johan Grandinson grundade Glue.

Det svenska bolaget Glue har tagit fram ett digitalt lås som fungerar med en app i stället för med en fysisk nyckel. Företaget släppte sin första version våren 2015 och släpper nu sin nya, smäckrare version.

Och det är just inom kategorin mest innovativ design för smarta hem som bolaget nu belönas på den amerikanska teknikmässan CES  i Las Vegas.

”Feedbacken på den förra versionen var just att det var en bra tjänst och en rolig produkt men designen kanske inte var den bästa. Därför är det extra roligt att det är just det som vi får pris för”, säger medgrundaren och vd:n Carl Johan Grandinson.

Glues digitala hemlås.

Glues digitala lås var ett av bolagen som fick pris på CES.

Carl Johan Grandinson var tidigare vd på Tradedoubler och har grundat Glue tillsammans med den Diego Oliva, även han från Tradedoubler. Som ytterligare delägare finns riskkapitalbolaget Alvén & Didrikson som har varit med från starten.

Läs även: Tradedoubler-duo vill knäcka lås-koden 

Idén bakom Glue uppstod för några år sedan, då Carl Johan Grandison hyrde en bostad genom Airbnb och fick problem att få tag i nyckel till lägenheten.

Nu är planen att göra hemmet till en hub för hushållsnära tjänster genom att hitta samarbeten med olika företag. 

”AirBnB-liknande tjänster är en given partner men det kan gälla alla typer av tjänster där slutkunderna får en bättre service av att kunna släppa in folk i hemmet. Det kan vara städtjänst och hundrastning eller kemtvätten för att få skjortorna levererade in i garderoben”, säger Carl Johan Grandinson.

Hittills har grundarna och delägarna pytsat in 30 mkr i Glue men för att kunna växa från dagens 1200 kunder behöver bolaget ta in mer kapital. 

”Under året kommer vi att ta in ytterligare pengar för att satsa på internationalisering och nya produkter men första steget är att lära folk att använda mobilen för att öppna dörren för sin egen räkning”, säger Carl Johan Grandinson.

Läs även: Hem, hälsa och bilar – här är årets trender på prylmässan CES


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?