1515

Svenska glassen vill bli störst i världen – tar in över 800 miljoner med Kinnevik i spetsen

Svenska Nick's vill få den globala snacksindustrin att tänka om med sina sockerfria produkter. Nu tar bolaget in drygt 800 miljoner kronor i en runda som leds av Kinnevik, Ambrosia Investments och Temasek. 

”Vi ser Ben & Jerry's som vår största konkurrent och ett riktmärke för dit vi ska ta oss – fast med en fjärdedel av kalorierna och utan socker”, säger vd:n Stefan Lagerqvist. 

Nick's vd Stefan Lagerqvist.
Nick's vd Stefan Lagerqvist.Foto:Press

På Stureplan i Stockholm står just nu en annorlunda reklamtavla. På toppen syns en stor glassförpackning av smaken ”peanut butter chocolate” som smälter ned över reklamytan. 

Men det är ingen klassisk gräddglass som marknadsförs. Istället är det en lågkaloriglass som har ersatt sockret med sötningsmedlet björksocker. 

”Vi återlanserade varumärket i början av året”, säger vd:n Stefan Lagerqvist. 

”Vi ser Ben & Jerry's som vår största konkurrent och ett riktmärke för dit vi ska ta oss – fast med en fjärdedel av kalorierna och utan socker.” 

Nick's grundare Carl Bäcklund och Niclas Luthman.
Nick's grundare Carl Bäcklund och Niclas Luthman.Foto:Jack Mikrut

Bolaget startades 2013 efter att medgrundaren Niclas Luthman diagnostiserats med prediabetes. Varumärket Nick's lanserades fyra år senare. Idag består produktportföljen bland annat av bars, sötningsersättningar och glass och finns på 16 marknader. 

Det senaste året har man satsat hårt på den amerikanska marknaden, där man numera finns i 6.700 butiker. Och mer är att vänta. 

Nu tar bolaget in svindlande 100 miljoner dollar, runt 857 miljoner kronor, i en runda som leds av Kinnevik KINV B 0% Dagens utveckling , Ambrosia Investments och Temasek. Även tidigare delägare som Axis-familjen Brandbergs Gullspång Invest är med. Stefan Lagerqvist vill inte kommentera den nya värderingen. 

”I den här branschen har du många framtunga investeringar. Det här är kommersiella pengar, för att bygga team, marknadsföring och r&d (research and development, forskning och utveckling reds anm.)”. 

Sammanfattat ska riskkapitalet ge mer bränsle till tillväxten på de nordamerikanska och europeiska marknaderna. 

”Vi kommer se en betydligt större närvaro i butiker både i Europa och USA. Redan under 2022 kommer vi lansera innovativa produkter som folk inte sett tidigare”, säger Stefan Lagerqvist. 

Under 2020 omsatte koncernen 123,4 miljoner kronor och gjorde en förlust på 144,2 miljoner kronor. Så lär det fortsätta ett tag framöver – Stefan Lagerqvist är tydlig med att de kommer att fortsätta prioritera tillväxt. 

Man bygger just nu ytterligare en fabrik i Nordmakedonien, som ska komplettera den som redan går på högvarv. Nick's sätter även sina förhoppningar till att två viktiga ingredienser från den amerikanska marknaden ska bli godkända i Europa: EPG-fett som har 90 procent färre kalorier än vanligt fett och ett veganskt mjölkprotein. I båda fallen har de exklusiva avtal med företagen som äger patenten. 

På hemmaplan väntar man även på att domstolen ska hantera konkurrenten Lohilo Foods stämningsansökan på 23,9 miljoner gällande ett tidigare samarbetsavtal. 

De är båda två exempel på den växande foodtech-scenen i Sverige, som de delar med den veganska osttillverkaren Stockeld och fisksubstitutet Hooked

”Välfärdssjukdomar som övervikt ökar. Med det sagt tror jag att fler vill göra mer medvetna val. Samtidigt utvecklas foodtech-scenen snabbt, och det finns även en stor hållbarhetsaspekt vid sidan om hälsodelen. Det är viktigt att vi är starkt positionerade i den förflyttningen. Vi vill bli det globalt ledande snacksbolaget, som inte kompromissar med folks hälsa”, säger Stefan Lagerqvist och fortsätter:

”Vi väntar på att konsumenterna ska ställa sig frågan om det verkligen måste vara socker i produkterna. Stora producenter kommer behöva ändra på sig. Det har vi redan sett vad gäller läsk och tuggummin. Nu kommer flera produkter att följa samma väg.” 

 


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?