1515

Svenska företag bland de värsta GDPR-syndarna i Europa

Totalt har över 12 000 dataincidenter anmälts till svenska myndigheter sedan GDPR infördes under 2018 – och totalt har 120 miljoner kronor i böter dömts ut till felande företag. Det innebär att Sverige placerar sig högt i en jämförelse med andra EU-länder, enligt advokatbyrån DLA Piper.

Lena Lindgren Schelin är generaldirektör vid Integritetsskyddsmyndigheten, före detta Datainspektionen, medan Peter Näslund är managing partner på DLA Piper i Sverige.
Lena Lindgren Schelin är generaldirektör vid Integritetsskyddsmyndigheten, före detta Datainspektionen, medan Peter Näslund är managing partner på DLA Piper i Sverige.Foto:Jack Mikrut (Di) och press.

Under 2018 trädde EU:s nya och strängare dataskyddsförordning GDPR i kraft, som ställer högre krav än tidigare på hur företag hanterar sina kunders personuppgifter.

Maxstraffet för överträdelser mot GDPR är 200 miljoner kronor, eller 4 procent av ett bolags årsomsättning. Det högre beloppet gäller. För mindre allvarliga brott blir boten upp till 100 miljoner kronor, eller 2 procent av omsättningen.

En kartläggning från den internationella advokatbyrån DLA Piper visar nu att totalt 2,8 miljarder kronor har utfärdats i böter till företag eller organisationer inom EU sedan den nya lagstiftningen infördes.

Svenska företag tillhör några av Europas värsta syndare. Totalt har Integritetsskyddsmyndigheten, före detta Datainspektionen, dömt ut böter om 120 Mkr på två och ett halvt år till felande bolag. Det placerar Sverige på sjätte plats efter – i tur och ordning – Italien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Spanien.

”Myndigheter har den senast tiden testat sina gränser och utfärdat böter för en stor mängd olika överträdelser av Europas dataskyddslagar. Men vi har även sett några framgångsrika överklaganden som resulterat i stora minskningar av de böter som var föreslagna. Med tanke på de stora beloppen och risken för efterföljande ersättningskrav förväntar vi oss att trenden med fler överklaganden fortsätter”, kommenterar Peter Näslund på DLA Piper i Sverige.

Även sett till antalet ärenden placerar sig Sverige högt i en europeisk jämförelse, på sjunde plats, med totalt 12 241 dataincidenter sedan maj 2018 då lagen infördes. Per capita toppas dock listan av Danmark.

Kartläggningen från DLA Piper visar även att antalet anmälningar och ärenden som utreds av myndigheterna inom EU ökat varje år sedan lagstiftningen infördes, under 2020 steg summan med 19 procent.

Läs mer: Google får GDPR-bot på 75 miljoner i Sverige: ”Planerar att överklaga”

Läs mer: Runt 1 miljon kunder drabbade i stor dataläcka hos Folksam 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?