1515
Annons

Svenska FN-chefen: Afrika en kontinent full av idéer

Stiftelsen Norrsken fördjupar sitt acceleratorprogram för samhällsförbättrande bolag tillsammans med FN-organet UNDP. Majoriteten av startups som tagit in kapital är grundade i Afrika. 

”Det växer fram en spännande investeringsmiljö på kontinenten”, säger Ulrika Modéer, assisterande generalsekreterare till DiTV.

Ulrika Modéer, assisterande generalsekreterare och chef för UNDP.
Ulrika Modéer, assisterande generalsekreterare och chef för UNDP.Foto:Marc Femenia/TT

Enligt FN:s utvecklingsprogram UNDP är innovation och den privata sektorn en viktig del för att nå de utpekade hållbarhetsmålen. 

”Det har blivit ännu tydligare nu när vi befinner oss i en perfekt storm med covid-19 som håller jorden i ett fast grepp, en socioekonomisk kris och klimatkrisen”, säger Ulrika Modéer, assisterande generalsekreterare och chef för UNDP till DiTV.

UNDP ger impact-bolagen tillgång till sin kunskap kring bland annat effektmätning och med sitt nätverk i 170 länder.

Förra året lanserade Norrsken ett acceleratorprogram där 20 impact-bolag från världen över deltog. Enligt stiftelsen har bolagen sedan dess tagit in drygt 150 miljoner kronor från bland annat Softbank och First Venture. Nyligen öppnades intagningen inför årets program.

Hon pekar på att över hälften av de bolag som fick investeringar var från Afrika.

”Otroligt många idéer kommer från de lokala miljöerna. Det här kan vända bilden av Afrika som en kontinent i behov av bistånd till en kontinent full av idéer”, säger Ulrika Modéer. 

”Vår tids stora utmaningar är också vår tids stora affärsmöjligheter”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson. 

Han har en bakgrund som chef på betalbolaget Klarna vars ena medgrundare, Niklas Adalberth, ligger bakom stiftelsen Norrsken och tillhörande riskkapitalsatsning.

Även om impact-bolagens fokus är samhällsförbättrande insatser så poängterar han att de tittar på bolagen ”precis som ett vanligt riskkapitalbolag”.

”Entreprenörerna och teamet bakom måste vara fantastiska, det måste vara en bra produkt och användarupplevelse”, säger Erik Engellau-Nilsson till DiTV.

Läs mer: Flera i ”Klarna-maffian” goda för 100-tals miljoner 


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?