1515
Annons

Svenska el-mini-mopeder provar vingarna i Paris

Nu kan Parisborna prenumerera på en svensk Vässla. På onsdagen öppnar den svenska elfordons-startupen upp sin verksamhet i den franska huvudstaden. Och intresset är stort. ”Det är helt galet, vilket är bra för oss”, säger Noa Khamallah, COO och medgrundare.

På onsdagen lanserar Vässla sin prenumerationsmodell i Paris.
På onsdagen lanserar Vässla sin prenumerationsmodell i Paris.Foto:Vässla

Europaturnén fortsätter för Vässla. I höstas lanserade det svenska bolaget sin prenumerationsmodell i Berlin och Madrid, och på onsdagen är det premiär i Paris – en marknad som bolaget sätter stort hopp till.

”Paris kommer att bli en av de de största marknaderna för oss globalt. Intresset är väldigt stort. Vi har inte ens lanserat än, men har redan över 1.000 förfrågningar”, säger Noa Khamallah.

Istället för att köpa en Vässla Bike – ett fordon som beskrivits lite som en blandning mellan en cykel, en moped och en sparkcykel – för runt 20.000 kronor tecknar man sig antingen på en på löpande 30-dagarsprenumeration eller på sex månader. Både service och support ingår. Prislappen börjar på 79 euro, drygt 825 kronor, i månaden.

Just Vässla har en stor fördel i den franska huvudstaden som tidigare i år införde en helt ny juridisk fordonskategori – cyclomobile léger. Kategorin avser små elektriska fordon som saknar pedaler. Fordonen ska ha en maxhastighet på 25 km/h, en maxeffekt på 350W och en maxvikt på 30 kg. 

Det finns heller inga krav på registreringsskylt eller hjälm, vilket gör att tröskeln till att använda och införskaffa fordonen är lägre än för elmopeder. Marknaden för den typen av fordon beräknas vara värd mellan 2–3 miljarder kronor. Och Vässla Bike är i princip det enda godkända fordonet i kategorin. 

Paris har de senaste åren tagit stora steg för att ställa om stadens transporter. Äldre dieselbilar har portats, flera större gator har gjorts bilfria och hastighetsbegränsningar har införts i hela innerstaden. Man har också skrotat 10.000-tals parkeringsplatser till förmån för att bygga cykelbanor. Sammanlagt har man satsat 250 miljoner euro på cykling. Bland annat kan den som säljer sin bil och köper en cykel istället få drygt 26.000 kronor, dessutom går det få bidrag på cirka 525 kronor för att reparera sin cykel. 

”Paris är mikromobilitetens huvudstad i Europa, både när de gäller antal elcyklar som sålts och antal turer med elsparkcyklar, men också för staden policys som sparkar ut bilar och parkeringsplatser och bygger cykelvägar istället”, säger Khamallah och fortsätter:

”Parisborna är mycket sugna på mikromobilitet.”

 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?