1515

Svenska e-handelns tillväxt bromsar in kraftigt

Coronapandemin gav den svenska e-handeln en rejäl skjuts. Nu bromsar tillväxten in rejält, visar färska siffror i en undersökning från jämförelsetjänsten Pricerunner.

”E-handlarindex faller som en effekt av att coronaepidemin ebbar ut”, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

Nya siffror visar att e-handelns tillväxt bromsar in.
Nya siffror visar att e-handelns tillväxt bromsar in.Foto:Claudio Bresciani/TT

Pricerunners e-handlarindex mäter svenska e-handlares upplevelse av hur utvecklingen av onlineförsäljningen under det senaste kvartalet har utvecklats jämfört med föregående kvartal, hur försäljningen ser ut i dagsläget samt vad man tror om försäljningen under de kommande tolv månaderna. Undersökningen genomförs av marknadsundersökningsföretaget Yougov på uppdrag av Pricerunner.

Av Pricerunners e-handlarindex för andra kvartalet 2021 framgår att sektorns tillväxt bromsar in kraftigt. Under det fjärde kvartalet 2020 nådde e-handlarindex rekordsiffran 71, som sedermera sjönk till 69,8 under det första kvartalet 2021. Nu har den siffran störtdykt till 61,5 – vilket är den näst lägsta nivån sedan e-handlarindex lanserades för drygt tre år sedan.

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, förklarar siffrorna med coronapandemins tillbakagång.

”Men trots att tillväxten nu bromsas in, är svensk e-handel fortsatt stark och vi ser vad som verkar vara en stabilisering efter förra årets extrema tillväxt”, säger han i ett pressmeddelande.

Under föregående kvartal ansåg 65 procent av de tillfrågade e-handlarna att försäljningsläget var bra eller mycket bra. Nu har den siffran sjunkit till 56 procent. 

Trots att optimismen bland svenska e-handlare avtar ser majoriteten på framtiden med tillförsikt. Sju av tio e-handlare tror att onlineförsäljningen kommer vara fortsatt god under det kommande året. Endast 2 procent spår en negativ utveckling.

En avgörande fråga för sektorn är hur vaccineringarna kommer påverka försäljningen. 34 procent av e-handlarna tror på positiva effekter, då ökad konsumtion även kan leda till mer shopping på nätet. 18 procent befarar att försäljningen kommer minska när fysiska butiker får bättre förutsättningar att locka till sig kunderna.

Drygt hälften av de tillfrågade uppger att de inte tänker byta strategi inför hösten och vintern. En tredjedel planerar att öka leveranskapaciteten, samtidigt som 16 procent har byggt upp en buffert för att kunna tackla sämre tider.

Även om coronapandemin har inneburit många fördelar för e-handelns tillväxt har den också orsakat störningar på de globala transportkedjorna. I undersökningen uppger 65 procent av de tillfrågade e-handlarna att de har problem med långa leveranstider från leverantörerna. Drygt hälften anser att leverantörerna har haft svårt att få tag på vissa typer av produkter och en tredjedel har upplevt att import från utländska företag har varit besvärlig.

”Pandemin har exponerat de svagheter som finns när vi agerar på en global marknad. Hela två av tre e-handlare upplever stora problem med leveranserna och det har försvårat möjligheterna att möta den enorma efterfrågan vi sett från konsumenter. Den positiva inställningen inför framtiden indikerar dock att många har dragit viktiga lärdomar från det gångna året”, säger Nicklas Storåkers på Pricerunner.

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?