1515

Svenska duons andningsmasker slutsålda efter coronaviruset

Naturkatastrofer och virus har fått försäljningen av andningsmasker att skjuta i höjden. Den oväntade ökningen har sålt slut på Airinums lager. 

Försäljningen av andningsmasker ökar för Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.
Försäljningen av andningsmasker ökar för Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.Foto:Joey Abrait

Det svenska företaget Airinum tillverkar andningsmasker som filtrerar bort partiklar från luften vi andas in. Under januari har de sålt omkring tio gånger mer än de hade planerat för. 

Försäljningen började öka redan i slutet av förra året som en följd av höga halter luftföroreningar i Sydostasien. Bränderna i Australien öppnade även upp för en ökad försäljning på den marknaden. 

När coronaviruset sedan började spridas tog lagret av andningsmasker slut. 

”Vi hade räknat med att vårt lager skulle räcka fram tills efter sommaren men nu är det slut”, säger Alexander Hjertström, vd och medgrundare på Airinum. 

Den ökade försäljningen ser företaget som någonting positivt. Men det skapar också nya utmaningar för dem att hinna tillverka tillräckligt många masker när efterfrågan ökar. På Airinums hemsida står det nu att lagret är slut fram till april men Alexander Hjertström hoppas på att nya produkter ska komma in redan tidigare. Under tiden finns en väntelista där intresserade kan skriva upp sig för att få en mask när de finns i lager igen.

”Det är två sidor av ett mynt. Å ena sidan har försäljningen verkligen tagit fart men det är självklart svårt för ett företag när det svänger så snabbt. Å andra sidan kostar det varenda dag vi inte säljer för att vi har ett tomt lager”, säger Alexander Hjertström. 

En utmaning för Airinum är att de tillverkar sina andningsmasker i Kina. Utbrottet av coronaviruset har skapat många svårigheter. Ledigheten kring det kinesiska nyåret har förlängts och flera transportvägar med bland annat tåg och flyg ställs in. 

”Vi har redan producerat en del. Men stängda transportvägar gör det svårt för oss att lova våra kunder att vi ska få fram fler masker. Det är inte ett problem bara för oss utan alla drabbas av stora förseningar”, säger Alexander Hjertström. 

Efterfrågan på andningsmasker varierar mycket. Det gör att försäljning blir ojämn med toppar vid olika händelser som exempelvis klimatkatastrofer. Utmaningen blir att väga av hur mycket företaget ska hålla i lager. Det kan vara en fördel att sitta på ett stort lager när sådana händelser uppstår. 

”Skillnaden mot exempelvis ett klädföretag är att deras kollektioner tappar i värde efter en tid. När en kollektion är såld är det som är kvar i lager inte värt mycket. Våra produkter är inte kopplade till säsong på samma sätt och kan därför vara relevanta i flera år. Det gör att vi kan hålla större lager”, säger Alexander Hjertström. 

Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har tömt sitt lager.
Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har tömt sitt lager.Foto:Joey Abrait

Läs mer: Svenska startups gör affär på pollenallergiker

Men det är inte bara i samband med utbrott av virus och naturkatastrofer som försäljningen ökar. Enligt bolagets senaste inlämnade bokslut för 2018 omsatte Airinum omkring 8,3 miljoner kronor och gick med en förlust på omkring 6,4 miljoner kronor. Alexander Hjertström kan inte uppge de exakta siffrorna för bokslutet 2019 men antyder att omsättningen nästan fördubblats. Ökade luftföroreningar och medvetenheten kring det gör att efterfrågan på andningsmasker blir större. 

”Jag skulle säga att det egentligen är farligare att vara utsatt för luftföroreningar under en längre period. Men på kort sikt blir coronaviruset mer märkbart och människor blir mer skärrade av det, säger Alexander Hjerström. 

Det är bevisat att Airinums andningsmasker filtrerar bort mycket små partiklar och skyddar mot luftföroreningar. Men det finns få studier som kan visa att maskerna skulle ge ett skydd mot spridning av virus.

”Vi kan inte gå ut och lova något men vi har det som läkarna rekommenderar. Våra masker är behandlade med ett anti- bakteriellt material som ökar skyddsnivån. Sitter masken ordentligt ska den ge ett bra skydd”, säger Alexander Hjerström. 

Läs mer: De tar in 12 miljoner för sina andningsmasker 

Även svenska Mölnlycke levererar ansiktsmasker för professionellt bruk och ser en starkt ökad efterfrågan. 

”Vi arbetar just nu nära våra kunder för att säkerställa att de har tillgång till den utrustning de behöver för sitt viktiga arbete”, meddelar Mölnlyckes pressansvariga Jenny Johansson.

”Vi kan bekräfta att den höga efterfrågan gör att det är hårt tryck i produktionsledet nu, men att vi fortsätter leverera till våra kunder enligt plan.”

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?