1515
Annons

Svenska drönare skänks till Ukrainas civilförsvar

Ett tiotal svenska företag samarbetar i initiativet Drone2ukraine genom insamling av drönare som skickas till Ukrainas civilförsvar. Drönarna dokumenterar krigsbrott och används för att hitta säkra vägar ut ur städer som evakueras.

Anton Holmström, initiativtagare till kampanjen Drones2ukraine, samlar in drönare till Ukrainas civilförsvar
Anton Holmström, initiativtagare till kampanjen Drones2ukraine, samlar in drönare till Ukrainas civilförsvarFoto:Katam

När kriget bröt ut i Ukraina blev Anton Holmström, produktchef på skogsteknikföretaget Katam, kontaktad en lördagskväll av en vän i Ukraina. 

”Han sa att en gemensam bekant till oss hade frågat om vi kunde få fram drönare till civilförsvaret. Det var en så konkret fråga så jag sa ja direkt. Jag drog genast igång med kommunikation under natten och sedan på söndagen ringde jag runt och pratade med kollegor och bekanta. Under veckan satte vi upp hemsidan Drones2ukraine, och kollade upp det juridiska, logistiska och allt det praktiska”, säger Anton Holmström.

Katam är ett av företagen som organiserar kampanjen Drones2ukraine då behovet av drönare i Ukraina har växt sedan krigets början. Kameradrönarna används av det ukrainska civilförsvaret för att samla information, identifiera säkra vägar ut ur städer som evakueras och dokumentera krigsbrott. 

”Vi började samla in drönare främst genom vårt nätverk men också via vår hemsida. Nu skickar vi löpande ner drönare veckovis till Ukrainas civilförsvar. Vi får in drönare, värmekameror, surfplattor och telefoner. Värdet på materialet vi får in nu närmar sig en miljon kronor”, säger han. 

Anton Holmström jobbade tidigare med affärsutveckling och har drivit drönarutveckling i Sverige inom skog. Det är genom hans nätverk i dessa områden som ett tiotal företag nu kliver in ideellt med sin tid, finanser och material.

”Insamlingen har varit aktiv i snart tre veckor och vi har hittills tagit emot ett 60-tal drönare med fler på väg in. Vi ser att vi gör en skillnad och att det skapar nytta”, säger Anton Holmström. 

”Det är väldigt många privatpersoner som skänker material, både nytt och gammalt. Jag och killarna i Ukraina är otroligt rörda över att ett sms sent en lördagskväll kan leda till något sånt här, det är ett enormt gensvar”, säger han. 

För att få utrustningen till Ukraina kontaktar privatpersoner Drone2ukraine via deras hemsida och skickar produkterna till deras mottagning i Malmö.

”Där packar vi om det och skeppar ned till Polen, där tar de ukrainska killarna emot det och kör in det till Ukraina. Att passera gränsen går bra, men det är inne i Ukraina som det är en utmaning att fördela materialet för det är där riskerna finns, men hittills har drönarna nått ut”, säger Anton Holmström.

Han berättar att hans vanliga arbetssysslor fortgår som vanligt.

”Vi lägger ned väldigt mycket ideell tid i detta. Vi jobbar med våra vanliga jobb dagtid och sen är det jourhållning med Drones2Ukraine dygnet runt”.

Läs mer: Mellan flyglarm och evakueringar – it-industrin fortsätter i Ukraina 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Readlys vd efter Disney-rusningen: ”Början på något stort”

Readlys vd Mats Brandt beskriver det nya avtalet med Disney som ”början på något stort”. 

Han tror också att förlagens ökade kostnader för papper och distribution kan verka i den digitala magasinstjänstens favör.

”Vi tror att möjligheterna är stora, trots det svåra läget”, säger han.

Readlys vd Mats Brandt har tecknat ett samarbetsavtal med den amerikanska mediejätten Disney.
Readlys vd Mats Brandt har tecknat ett samarbetsavtal med den amerikanska mediejätten Disney.Foto:TT och press.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera