1515

Svenska doldisen tar in nytt kapital och planerar notering

Det svenska Internet of Things-bolaget H&D Wireless tar in 25 miljoner kronor i riskkapital. Samtidigt planerar bolaget en börsnotering under 2017.

Pär Bergsten, vd på H&D Wireless. Foto: Jack Mikrut
Pär Bergsten, vd på H&D Wireless. Foto: Jack Mikrut

IoT-bolaget H&D Wireless har bland annat utvecklat en lokaliseringstjänst som kan användas inomhus. Nu tar bolaget in 25Mkr i nytt kapital från Blasieholmen Investment Group och ett nätverk bestående av ett 40-tal svenska och europeiska entreprenörer och investerare. Investeringen inkluderar en option på ytterligare 38 Mkr.

Det finns också långtgående planer på att börsnotera H&D Wireless på Stockholmsbörsen under första halvan av 2017, avslöjar bolagets vd och grundare, serieentreprenören Pär Bergsten för Di Digital.

”Vi kommer inte ta in pengar i samband med noteringen och ägarspridningen är redan gjord då vi hämtar in kapital nu”, säger han.

Pär Bergsten är en svensk doldisentreprenör med en rad större bolagsförsäljningar på sitt cv. Han inledde sin karriär på Ericsson där han jobbade i 14 år med forskning och utveckling. När han 1997 lämnade Ericsson startade han det egna bolaget Wireless Solutions Sweden, som 2001 såldes till National Semiconductors.

Det finns ingen bra lösning för ’indoor positioning’ då GPS inte fungerar inomhus.

Därefter startade han Nanoradio som såldes till Samsung 2012. Det är inte offentligt vad bolagen såldes för men enligt Di Digitals uppgifter handlar det sammanlagt om uppemot 600 Mkr.

Pär Bergsten har sedan 2009 byggt upp bolaget H&D Wireless som tagit fram en Internet of Things-plattform för att koppla upp produkter via molnet till smarta telefoner. Men bolaget har tagit ytterligare ett steg. Förutom att bara koppla upp produkterna ska de också kunna spåras inomhus.

”Det finns ingen bra lösning för ’indoor positioning’ då GPS inte fungerar inomhus. Så vårt nya system ligger i framkant”, säger Pär Bergsten.

”För bolag öppnar det här upp nya möjligheter. Om du tänker efter så ligger de flesta verksamheter inomhus, till exempel sjukhus, industrier, varulager, transporter och så vidare. Det blir en jättemarknad”, fortsätter han.

Läs även: Hon ska se till att Ericsson blir först med 5G

Möjligheten att spåra antingen produkter eller människor inomhus gör det möjlighet att exempelvis kartlägga konsumentbeteenden eller effektivisera varuhantering.

H&D Wireless har byggt en version av systemet för ett 20 000 kvadratmeter stort lekcenter i Stockholm, med 3 000 besökare varje dag. Tack vare systemet kan föräldrar hålla koll på barnen i lekcentret genom att en tag, i form av ett armband, sätts på barnen.

2015 växte H&D Wireless med 300 procent och hade 28 Mkr i intäkter. Under 2016 har intäkterna hållit samma nivå då bolaget fokuserat på att utveckla sina produkter och tjänster.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?