1515
Annons

Svenska doldisen fyller kassan med 472 miljoner

Planhat vinner kunder när teknikbolagen byter affärsmodell. Nu plockar bolaget in saftiga 472 miljoner kronor – i en allra första runda. 

”Pengarna ska gå till två saker”, säger vd:n Kaveh Rostampor.

Planhats grundare Kaveh Rostampor och Niklas Skog.
Planhats grundare Kaveh Rostampor och Niklas Skog.Foto:Press

Svenskgrundade Planhat har varit något av en doldis på mediekartan, vilket enligt egen utsago är en medveten strategi. Likaså har bolaget valt att inte plocka in något externt kapital – förrän nu. Det står i kontrast mot företagets tillväxt. På bara några år har de gått från 0 till 100 medarbetare, med över 300 kunder. 

”Vi har velat fokusera på att bygga något vi tycker är riktigt bra innan vi skyltar med det”, säger Planhats vd Kaveh Rostampor. 

Han grundade bolaget tillsammans med Niklas Skog 2015, efter att själva ha arbetat på olika Saas-bolag i många år. 

”Vi såg ett skifte där teknikbolagens affärsmodeller gick från att vara prenumerationsbaserade till konsumtionsbaserade. När sälj- och service blir mer kontinuerligt behöver man en ny typ av system för att arbeta med sina kunder”, säger Kaveh Rostampor.  

Resultatet är ett CRM-system som hjälper företag att få en översikt av sina kunder. Det kan till exempel handla om hur slutkunderna använder deras produkt, om det finns anledning att tro att de är på väg att säga upp sin tjänst eller om de är intresserade av att köpa något. 

Idag är grundarna baserade i Kalifornien respektive Stockholm, med en global kundbas. En majoritet av kunderna finns i Nordamerika och Europa, och runt fem till tio procent finns i Asien- och Stillahavsregionen. I dagsläget står bland annat Redis och Consensys på kundlistan. 

Men fokus ligger även på att de befintliga kunderna ska få sällskap av nya namn. Till sin hjälp plockar Planhat nu in 50 miljoner dollar, runt 472 miljoner kronor, i en A-runda ledd av Hemnets tidigare investerare Sprints Capital.

”Vi har haft ett positivt kassaflöde och varit lönsamma genom alla år. Så vi har inte riktigt behövt resa något kapital. Pengarna ska gå till två saker: det ena är att investera i produkt och teknologi. Vi har ganska ambitiösa planer på vad vi vill bygga. Men vi ska också bygga ut den kommersiella delen av affären.”

Den nya rundan värderar bolaget till över 5 miljarder kronor, men Kaveh Rostampor vill inte ge någon exakt siffra. Han är fortsatt störst ägare tillsammans med Niklas Skog. 

Under 2020, som är det senaste offentliga räkenskapsåret, omsatte Planhats svenska bolag 21,6 miljoner kronor och gjorde en vinst på lite mindre än två miljoner kronor. Kaveh Rostampor vill inte kommentera hur stor andel av intäkterna som de övriga dotterbolagen bidrar med. 

”Inom nästan alla branscher ser vi ett skifte mot vad vi på Planhat kallar ”the recurring economy”. Vi drivs av att hjälpa moderna företag att ta tillvara på möjligheterna som kommer med det skiftet. Det är något som kommer ta tid och jag hoppas att Planhat kommer ha en central roll”, säger han. 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?