Svenskgrundade Planhat har varit något av en doldis på mediekartan, vilket enligt egen utsago är en medveten strategi. Likaså har bolaget valt att inte plocka in något externt kapital – förrän nu. Det står i kontrast mot företagets tillväxt. På bara några år har de gått från 0 till 100 medarbetare, med över 300 kunder.
”Vi har velat fokusera på att bygga något vi tycker är riktigt bra innan vi skyltar med det”, säger Planhats vd Kaveh Rostampor.
Han grundade bolaget tillsammans med Niklas Skog 2015, efter att själva ha arbetat på olika Saas-bolag i många år.
”Vi såg ett skifte där teknikbolagens affärsmodeller gick från att vara prenumerationsbaserade till konsumtionsbaserade. När sälj- och service blir mer kontinuerligt behöver man en ny typ av system för att arbeta med sina kunder”, säger Kaveh Rostampor.
Resultatet är ett CRM-system som hjälper företag att få en översikt av sina kunder. Det kan till exempel handla om hur slutkunderna använder deras produkt, om det finns anledning att tro att de är på väg att säga upp sin tjänst eller om de är intresserade av att köpa något.
Idag är grundarna baserade i Kalifornien respektive Stockholm, med en global kundbas. En majoritet av kunderna finns i Nordamerika och Europa, och runt fem till tio procent finns i Asien- och Stillahavsregionen. I dagsläget står bland annat Redis och Consensys på kundlistan.
Men fokus ligger även på att de befintliga kunderna ska få sällskap av nya namn. Till sin hjälp plockar Planhat nu in 50 miljoner dollar, runt 472 miljoner kronor, i en A-runda ledd av Hemnets tidigare investerare Sprints Capital.
”Vi har haft ett positivt kassaflöde och varit lönsamma genom alla år. Så vi har inte riktigt behövt resa något kapital. Pengarna ska gå till två saker: det ena är att investera i produkt och teknologi. Vi har ganska ambitiösa planer på vad vi vill bygga. Men vi ska också bygga ut den kommersiella delen av affären.”
Den nya rundan värderar bolaget till över 5 miljarder kronor, men Kaveh Rostampor vill inte ge någon exakt siffra. Han är fortsatt störst ägare tillsammans med Niklas Skog.
Under 2020, som är det senaste offentliga räkenskapsåret, omsatte Planhats svenska bolag 21,6 miljoner kronor och gjorde en vinst på lite mindre än två miljoner kronor. Kaveh Rostampor vill inte kommentera hur stor andel av intäkterna som de övriga dotterbolagen bidrar med.
”Inom nästan alla branscher ser vi ett skifte mot vad vi på Planhat kallar ”the recurring economy”. Vi drivs av att hjälpa moderna företag att ta tillvara på möjligheterna som kommer med det skiftet. Det är något som kommer ta tid och jag hoppas att Planhat kommer ha en central roll”, säger han.