1515

Svenska doldisar sålde sitt techbolag för en halv miljard – nu vill de investera

Den sociala nätverksappen Skout, med techlegendaren Marc Andreessen i ägarkretsen, såldes nyligen för nära en halv miljard kronor. Bakom bolaget står de svenska entreprenörerna Niklas Lindström och Christian Wiklund från Värmland.

Niklas Lindström och Christian Wiklund sålde sin startup-baby Skout för två veckor sedan.
Niklas Lindström och Christian Wiklund sålde sin startup-baby Skout för två veckor sedan.Foto:Christina Samuelson

(Di Digital/San Francisco) Skouts kontor ligger mitt i centrala San Francisco med utsikt över både vatten och höghus. Här jobbar i dag runt 60 personer och man har nyligen låtit ett 40-tal gå. Men inte av den anledningen man kan tro. 

För två veckor sedan stängdes uppköpet av Skout (NTL) – en social nätverksapp för att träffa nya människor – från det börsnoterade amerikanska bolaget Meetme. Köpesumman landade på hela 55 miljoner dollar, motsvarande nära 490 miljoner svenska kronor. Ungefär hälften, 28,5 miljoner dollar, var i kontanter och den andra hälften bestod av 5,37 miljoner aktier i Meetme.

Skout startades redan 2007 av svenskarna Christian Wiklund och Niklas Lindström. De kommer från Kil och Karlstad i Värmland, men träffades i Silicon Valley där de jobbade på varsitt håll. Det här var innan Iphone släpptes och den första versionen av Skout var en mobilsajt. 

Vi köttade i fem år.

”Det var ingen vi pratade med då som trodde att man skulle chatta med mobilen. De hade så liten skärm och var inte så användarvänliga”, säger Christian Wiklund.

De första åren handlade mest om att överleva, men det fanns en person som trodde på Skout – Hans Åkerblom som ligger bakom ledarskapsverktyget “Lots”. Han investerade i bolaget vid flera tillfällen, något han kan skatta sig lycklig över i dag.

”Vi köttade i fem år och det var en kamp”, säger Christian Wiklund.

”Men för varje motgång och misstag kommer man ut starkare”, fortsätter Niklas Lindström.

Under intervjun fyller de ofta i varandras meningar och beskriver sig själva som ett gammalt gift par.

Trogna Skout-användare och att appen spred sig till många olika länder fick de båda grundarna att fortsätta traggla på. De var ute i omgångar och försökte resa kapital, men fick svaret att de skulle återkomma när de hade fler användare. 

”Vi hade hittat något som funkade för olika kulturer och olika bakgrunder, och då kände jag att det här kan nog bli stort”, säger Christian Wiklund.

I början av 2012 tog Christian Wiklund en kaffe med Marc Andreessen, som han hade träffat något år tidigare genom Skouts tidigare styrelseordförande. Den kände riskkapitalisten frågade om han fick bjuda in sin partner Ben Horowitz till mötet och sedan gick det snabbt. I april 2012 investerade Andreessen Horowitz 22 miljoner dollar i bolaget, då motsvarande ungefär 150 miljoner kronor. 

”Vi har byggt en jättebra relation och Marc Andreessen har kommit på på alla styrelsemöten. De är i vår ringhörna och vi har jobbat mycket tillsammans. Det har varit ovärderligt”, säger Christian Wiklund.

Vill han träffa någon särskild i Silicon Valley skickar han bara ett sms till Marc Andreessen och får ofta svar inom en kvart.

”Jag vet inte hur han hinner med allt. Han läser väldigt mycket, pratar snabbt och det är inget skitsnack där. Det är bara att sitta tyst och anteckna när man träffar honom”, säger Christian Wiklund.

Läs också: Trots Thiels miljoner – Silicon Valley nobbar Trump

Men flera år innan Skout fick investeringen från Andreessen Horowitz så hade bolaget intäkter. Grundarna var noga med att etablera en fungerande affärsmodell från dag ett. Appen är gratis för användarna, men de betalar för extratjänster som att kunna se mer information om andra och vilka som kollar in en själv.

Vi har fått jobba för varje millimeter.

Förra året omsatte Skout drygt 210 miljoner kronor och gick för första gången med vinst. När uppköpet från Meetme blev klart för två veckor sedan fanns det fortfarande mycket kvar av riskkapitalet på kontot. 

Hur mycket pengar grundarna fick loss i försäljningen vill de inte avslöja. Men med tanke på den relativt låga summa riskkapital bolaget har tagit in, så får de med största sannolikhet dela på flera hundra miljoner kronor. 

”Eftersom vi inte har gjort mycket mer än en A-runda, och därför inte spätt ut aktierna särskilt mycket, så hade vi fortfarande en hygglig del av kakan”, säger Christian Wiklund.

Christian Wiklund och Niklas Lindström

Meetme är en konkurrent till Skout och de har haft kontakt med varandra under många år. Det var under en middag för ett år sedan som man kom fram till att ett plus ett skulle bli tre om det blev en affär.

”Vi hade inte satt upp som mål att sälja bolaget eller börsnotera det. Produkten har alltid kommit först och som entreprenör så tror jag inte att du kan bygga upp ett företag främst för att själv tjäna pengar”, säger Niklas Lindström.

I dag har Skout en miljon aktiva användare om dagen och det sker 500 miljoner kontakter via tjänsten varje år. Användartillväxten har gått stadigt uppåt, men de båda grundarna beskriver det som att de har fått ”jobba för varje millimeter”.

Sedan affären stängdes har de behövt göra sig av med anställda som var överflödiga i förhållande till Meetmes personalstyrka. De har själva klivit av rollerna som vd och teknisk chef, och under minst ett år framåt ska de jobba som konsulter med olika specialprojekt för Meetmes ledning.

Vi ska ägna oss åt lite själsökning först.

”Skout är tillräckligt stort för att de ska ta hand om det”, säger Christian Wiklund. 

Vad Skout-grundarna ska göra med alla pengar från uppköpet har de inte bestämt sig för än. Niklas Lindström säger att han har sovit bättre på nätterna de sista två veckorna sedan ansvaret för Skout har lättat något.

Sedan tidigare har de gjort några ängelinvesteringar tillsammans och det tänker de fortsätta med.

”Det är alltid kul att träffa andra entreprenörer och kunna hjälpa till. Men det är lite själviskt också att investera i andra bolag för man lär sig mycket av dem”, säger Christian Wiklund.

De är också överens om att de kommer starta något nytt tillsammans, men att det blir inom ett annat område. Vilket vill de dock inte specificera.

”Vi ska ägna oss åt lite själsökning först”, säger Niklas Lindström.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?